Vergel de Punta Mala - Reisverslag uit San Gerardo, Costa Rica van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Vergel de Punta Mala - Reisverslag uit San Gerardo, Costa Rica van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Vergel de Punta Mala

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

09 Maart 2024 | Costa Rica, San Gerardo

We zijn om 8 uur opgestaan. We hebben prima geslapen. Wel af en toe wakker. De hele nacht door hoorde ik het geluid van de krekels. Een mix van diverse krekelgeluiden, kort en lang. ‘s Morgens hoorde ik de brulapen. We ontbijten op ons terras. Simpel. Broodjes met Nutella en een banaan. Rond 9 uur rijden we weg. Ik werd even bevangen door de hitte maar een ORS doet wonderen.

We rijden naar de kokosnoten farm van David. Hier krijgen we een uitleg over wat je allemaal kunt doen met kokosnoten.

Eerst demonstreert hij hoe de grote schil eraf gaat. Op een dikke ijzeren pin scheuren. Hier moet je best kracht voor hebben. Dan slaat hij met de machete de kokosnoot (je weet wel dat harige geval) in tweeën. Iedereen krijgt er een en dan kun je het heerlijke kokoswater drinken.

Een helft moet je bewaren, de andere helft inleveren. Dan gaan we de kokos in het binnenste raspen. Ik mag het ook proberen. Lastig klusje. Hier gaat namelijk alles met de hand.

De rasp die overblijft komt in een grote schaal. Je neemt twee grote scheppen kokosrasp en knijpt dit boven een ander schaal uit. Dan hou je pure kokosmelk over. Dit wordt in een kannetje gegoten. Dit laat hij een dag staan zodat de kokosmelk naar boven gaat en de olie onder blijft.

We krijgen een stukje kokosrasp vermengd met rietsuiker. Als er chocolade bijzat was het een Bounty. We m

Op een vuurtje verhit David de kokosmelk. Daar houdt hij dan gekookte kokosolie van over. We krijgen allemaal een klein flesje mee. Mick neemt gekookte kokosolie, ik de pure.

Dan gaat hij van cacao en kokosolie cacaoboter maken. Dit kun je op je lippen smeren. Smaakt dus naar chocolade. We krijgen een klein bolletje met cacaoboter mee.

Het was een erg leuke en leerzame tour.

Daarna gaan we naar de supermarkt, lunch inkopen. Wij kopen ontbijt voor morgen, frisdrankje en water. Op naar de waterval. Hier gaan we eerst bij het restaurant onze lunch verorberen.

Dan trekken we in een hoek van het resultaat achter een sarong onze badpakken aan. Dan klauteren over stenen klauteren en over een gammel plankje om riviertje over te steken. Wij lijven bij de eerste poel. Het water is heerlijk hier. Niet te warm, niet te koud precies goed.

Op de rotsen eromheen zitten mooie mannen en vrouwen. Zijn hier voor festival. Een paar mannen helpen ons het water in. Zeer galant.

Hier zijn we 2 uurtjes. Heerlijk afkoelen bij dit warme weer. Het is over de 30 graden.

Hierna rijden we naar plek waar we gaan eten. Vroeg om 5 uur. Weg naar tentenlodge is over hobbelweg. Hoeven we die maar 1 keer te doen. We gaan met een klein groepje in een ander hotel op gemakkelijke luie stoelen zitten. We bestellen allebei een passievrucht smoothie met water. Wat is dit een lekker smoothie. Zalig. We genieten. Daarna lopen we naar het restaurant. Mexicaans is het vanavond. Mick neemt vegetarische enchillada en ik neem quesadilla’s. We smullen.

Ritje van 3 kwartier en we zijn weer bij de lodge. We gaan naar onze kamer. We moeten een reistas voor 3 nachten inpakken met zo min mogelijk spullen. Morgen gaan we naar Corcovado Nationaal Park en we moeten met een speedboot waar weinig bagageruimte is. Dus we gaan ons voorbereiden voor morgen, douchen en bijtijds naar bed. Lekker nog lezen. Door de ventilator boven ons is het redelijk uit te houden. Laatste week is begonnen maar we gaan nog volop genieten. Tempo ligt nu gelukkig wat lager. In Corcovado moeten we wel 1 dag allejesus vroeg op. Half 5 of zo[e-1f648]

• 09 Maart 2024 - 22:45

Chantale Lhersonneau :

Waoo, looks having been a beautiful day Girls! It gives envy [e-1f44d][e-1f3fb] Enjoy well the last days [e-1f618]

• 10 Maart 2024 - 09:34

Elly Aarssen:

Wat een prachtige reis maken jullie meiden. Geniet van het Corcovado National Park en sterkte met het vroege opstaan (nou ja wat is erg [e-1f61c])

liefs [e-1f618]