Van Corcovado naar Esterillos - Reisverslag uit Esterillos Este, Costa Rica van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Van Corcovado naar Esterillos - Reisverslag uit Esterillos Este, Costa Rica van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Van Corcovado naar Esterillos

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

13 Maart 2024 | Costa Rica, Esterillos Este

Vanmorgen voor de wekker (06.45) wakker geworden door gebonk. Blijkt dat er aapjes, o.a. moeder met kleintje, over ons dak springen. Soort apenkooien. Haha. Later kreeg ik de foto’s van Stella die huisje achter ons had.

We gaan lekker koud douchen, aankleden, spullen in de tas en hup naar het ontbijt. Eerst even onze zware[e-1f648] weekendtas bij de quad bij huisje 12 zetten. Zo die hoeven we straks niet over het strand te sjouwen. Om half 8 zijn we er allemaal en ontbijten uitvoerig. Dan pakken we onze rugtassen en zien de aapjes weer over ons dak springen. We leveren de sleutel in bij Pablo en wij gaan alvast over het strand lopen. Lekker op blote voeten langs de vloedlijn. Het is eb en dat is fijn dan is het zand hard. Alhoewel we soms even wegzakken. We zien het bootje al voor de kust liggen. De jongen van de quad en de jongen van de boot sjouwen de tassen de boot in. Dwars door de branding. Alle bagage zit weer in de vuilniszakken en liggen in het vooronder. Dan mogen wij door de branding naar de boot. Tot boven de knie nat, dus natte pijpen. Is niet echt dat droogt wel. In een goed uur zijn we met de speedboot in La Sierpe. Daar staat William op de kade al naar ons te zwaaien.

We stappen in de bus en in ruim 2 uur brengt hij ons naar Quepos. We rijden langs heeel veeel palmbomen. Hier is jaren geleden bos gekapt en daar zijn palmbomen geplant. Uit de vruchten van deze palmbomen wordt palmolie geperst. We zien vrachtwagens rijden, volgeladen met deze vruchten. Ook zien we een aantal fabriekjes waar het persen wordt gedaan. In Costa Rica mag er geen bos meer worden gekapt.

In Quepos gaan we lunchen. Marion had een restaurantje gereserveerd. Maar op het menu staan uitgebreide warme gerechten. Daar hebben we geen zin in. Dus wij gaan, met nog wat anderen naar de plaatselijke bakker. Daar eten we een plat broodje met beleg. Frisdrankje erbij. Prima lunch. We wandelen door dit plaatsje en gaan uitkijken over de zee. Op de rotsen tussen het wandelpad en de zee zitten een aantal leguanen. Ik fotografeer deze mooie beesten. We kletsen nog wat met een Chileens stel en stappen dan weer in de bus. Rond half 3 zijn we in Esterillos.

We verblijven hier 2 nachten. Hotel met 20 kamers aan het strand. Wij hebben een grote kamer op de 1e etage met aan de zijkant een joekel van een terras met uitzicht op zee. We pakken even wat spullen uit, trekken onze badpakken aan en gaan naar het zwembad. De temperatuur is als lauwe pis. Toch is het wel lekker om een tijdje in dat water te hangen. Mick borstcrawlt er lustig op los. Mijn waterratje. Ik hang en klets tot ik ouwe wijven vingers heb.

Op een bedje aan de rand een beetje opdrogen. Rond 5 uur gaan we naar de kamer. Ik ga op,ons terras zitten. In de boom voor ons huis is een specht druk bezig. Het lijkt wel hamertje tik. Ik werk mijn dagboek bij en ga lekker douchen. Een heerlijke straal, wel jammer dat je de douchekop moet vasthouden, daar heb ik eigenlijk een hekel aan. Zo lastig met je haar wassen. Uit de badkamer komt de om de minuut een hard fluitgeluid. Geen idee hoe dit komt. Even checken hoe dit komt. Blijkt aan de afzuiging te liggen. Als licht uit is, geen last meer. Gelukkig maar want zo kan je niet slapen.H

We kleden ons gezellig aan en gaan om 7 uur naar het restaurant van het hotel. We nemen een tafeltje voor twee. Even eens lekker met z’n tweeën. Eten hebben we al uitgekozen vanmiddag. Mick bestelt een biertje en ik een glas witte wijn. De eerste deze reis, echt waar. We smullen van het eten. We kletsen gezellig en filosoferen alvast over onze volgende grote reis. Ook volgend jaar winter, ergens op het zuidelijk halfrond. Bestemming houden we nog even geheim totdat we geboekt hebben.

Na het eten komt Marion, onze reisleidster, gezellig bij ons zitten. We kletsen over sauna, morgen wel of niet in slip de zee in gaan tijden de wandeling in het NP Manuel Antonio, de stacaravan van haar in NL.

9 uur taaien we af. Tandjes poetsen en naar bed. Dagboek bijwerken, beetje lezen en lekker slapen. We hebben airco op de kamer, die staat op 17 graden. Heerlijk. Airco is zo fijn hier want het is nog 29 graden. Het koelt af tot 27 graden. Morgen weer een warme dag, 35 graden en volop zon. Om half 7 gaat de wekker. Vinden we nu niet erg meer, we zijn er aan gewend.