San José - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Carla Spierings - WaarBenJij.nu San José - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

San José

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

25 Februari 2024 | Costa Rica, San José

Allebei redelijk geslapen. Altijd wennen een ander bed, en zeker een hard bed. Maar het harde bed viel mee. Mijn rug was er best blij mee, draaien gaat veel makkelijker. En dat het tijdsverschil. Toch viel ik snel in slaap gisteravond. Reizen is onwijs leuk maar zo’n reisdag is vermoeiend. Al met al van opstaan tot naar bed gaan 21 uur in touw geweest.

Rond 6 uur was daar inderdaad (onze reisleider had hier al voor gewaarschuwd) het getoeter van de trein die achter ons hotel langs ging. Ik was al wakker en lag te soezen. Mick slaapt hier natuurlijk dwars doorheen[e-1f9bb]Het hotel is wat gehorig. Je hoort waterleidingen, deuren hard dicht vallen en mensen (te) hard praten op de gang. Ik soes toch tot half 8 en ga er dan uit om te douchen. Mick springt mij achterna. Reistassen en dagrugzak beetje reorganiseren en op naar het ontbijt en daarna naar het terras voor kennismaken met de groep en informatie van Marion.

Ontbijt is simpel maar prima. Verse ananas, papaya en watermeloen, toast met jam, cornflakes met melk (jakkes), scrambled eggs en natuurlijk rijst met zwarte bonen. Dat laatste laten we aan ons voorbij gaan. Ik ben zeker niet van de zwarte bonen. Dat gaat nog wat worden deze reis. Nou we zien wel.

Voorstelrondje is leuk. Best een leuke groep. Vooral gepensioneerden maar prima mensen. Daarna volgt belangrijke en nuttige info van Marion. Hierna gaan we met de groep onder leiding van Marion wandelen door de stad. San José is geen bijzondere stad maar toch gewoon leuk om doorheen te lopen. We zien street art, beelden, een toren vol kogelgaten, een muziekkoepel, een park en mooie koloniale gebouwen. We eindigen bij de mercado. Etenswaren, potten en pannen e.d. en veel eettentjes. Bij een tentje tussen de locals gaan we zitten. Pfff. We moeten wennen aan de warmte. En ik ben nog niet superfit. Allebei een cola zero, we sterven van de dorst. We bestellen allebei een sandwich met frietjes. Prima lunch. Marion loopt langs en komt bij ons zitten. We babbelen gezellig. Zij is fulltime reisleider, voornamelijk in Latijns Amerika. Als ze in Nederland is woont ze in een caravan. Volop reizen en genieten van het leven. Verdient niet al te best maar ze heeft een super leven zo.

We gaan weer verder. Vlakbij is een coffee café waar Mick een overheerlijke hete espresso scoort. Zo dat ook weer geregeld, zij heeft haar dagelijkse shot binnen. We wandelen via de kathedraal, niet echt bijzonder, en het postkantoor door de winkelstraat terug. Onderweg komen we diverse straatmuzikanten tegen. Leuke muziek. Geeft echt een Latijns Amerikaans gevoel. Vlakbij ons hotel is een grote supermercado. We scoren 2 grote flessen water, koude cola zero, blikjes vruchtensap en een pak koekjes.

In het hotel ga op bed hangen en Mick gaat buiten op het terras zitten. Ik wil ff languit, even in de relaxstand. Dagboek bijwerken, foto’s redigeren. Heb het hier altijd maar weer druk mee. Wat foto’s betreft ben ik benieuwd deze reis. Ik ga alles met mijn iPhone (15 Pro) fotograferen. Heerlijk geen gezeul met een grote camera.

Rond een uur of 5 komt Mick weer naar de kamer. We gaan douchen en bereiden alvast voor morgen voor. We moeten erg vroeg weg, 06.30 [e-1f648][e-1f648] i.v.m. wegwerkzaamheden die om 8 uur beginnen. Anders moeten we via de bergen en dat kost 2 à 3 uur extra. Koffers moeten om 6 uur bij de bus zijn. Dan kan Wiliiam, onze chauffeur, ze boven op het dak vastmaken.

We gaan bij de leuke bar op de hoek een drankje doen. Mick neemt een lokaal biertje en ik een caipirinha. Tegen zevenen zijn we in de lobby. Met de groep lopen naar de Italiaan op de hoek. Lekker alles zo dichtbij. We gaan met de groep eten. We kletsen gezellig en genieten van het heerlijke eten. Echt een top restaurant. Het valt ons wel op dat het eten relatief duur is. Ruim € 20 voor een pizza. Sommigen nemen nog een toetje, wij niet. Ik stort in en wil naar bed. Wordt een kort nachtje. Gelukkig kunnen we individueel afrekenen.

Dagboek afmaken, verslag posten, tanden poetsen en slapen. Morgen op naar Cahuita, plaatsje aan zee aan een paradijselijke kust[e-1f4aa]

• 25 Februari 2024 - 14:04

Harry:

Lekker dus. Geniet ervan en als ik moet komen dan rij ik morgen naar jullie toe ik was daar in 2004. Verder zie email, die ik later stuur xxx Harry