14 jaar getrouwd - Reisverslag uit Alquézar, Spanje van Carla Spierings - WaarBenJij.nu 14 jaar getrouwd - Reisverslag uit Alquézar, Spanje van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

14 jaar getrouwd

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

31 Mei 2022 | Spanje, Alquézar

14 jaar getrouwd

Rond 8 uur liepen we naar restaurant Diamo, straatje tegenover hotel uit. Daar hebben we heerlijk gegeten, Iberian dam, een speciaal stukje gerijpt varkensvlees. Nou dat smaakte voortreffelijk. Lekker buiten gegeten, heerlijk vinden we dat. Nog gekeken op onze iPhone’s of er een alternatief voor Lleida is. Vast, maar we gaan daar gewoon naar toe en lekker uitgebreid lunchen omdat we 14 jaar getrouwd zijn. En dat vieren we altijd, het liefst ergens in het buitenland. Dus dat komt nu goed uit.

Prima geslapen. Wel ff wennen een soort sprei als deken i.p.v. een dekbed. Het ontbijt was simpel. Toast met jam en wat fruit. Sinaasappelsap uit een pak. Nee, bedankt. Theewater was niet gekookt, dus een schuimlaagje. Bah. Espresso was gewoon een klein bakje koffie. We dachten dat we de enige gasten waren maar al snel kwam er een Spaanse mevrouw die met de Spaanse eigenaresse in gesprek ging. De Spanjaarden zijn rap en schel van tong en dit gebabbel op de vroege ochtend. Pfff, da’s wennen voor 2 niet-ochtendmensen. Dan de garage uit, steil omhoog. Pas bij de 2e keer lukte het. Ja, we zijn ook geen berggeiten.

We zijn het dorp nog niet uit of we hebben een dilemma. Op de T-kruising is het bord naar links, de richting die wij volgens Tom rijden met een vuilniszak afgeplakt. Ik vermoed dat de weg gesloten is. Rechts is een benzinestation. Wij erheen. Ik vraag aan de dame achter de kassa wat die vuilniszak betekent. Cerrado. Aparte manier van communicatie. Dat zou Sam beter doen! De dame heeft wel een print uit Google maps en wijste mij de omweg die we nu moeten nemen, dat betekent 1 uur extra reistijd. Dat is op zich geen straf door de Pyreneeën maar toch.

Vaarwel besneeuwde toppen van de Pyreneeën. Het is maandag dus ook meer vrachtverkeer en dat betekent goed opletten. We verruilen George Michael voor Michael Jackson en genieten van weer een prachtige route. Net als de afgelopen dagen betekent het stijgen en dalen continu klaren van je oren. We stoppen ergens op een plekje met prachtig uitzicht op de bergen en een stuwmeer. De dam zien we in de verte.

Tussen 2 bergketens zien we ineens een hele groep gieren, lammergieren waarschijnlijk. Prachtig om die vogels op de thermiek te zien vliegen. Jammer dat we nergens konden stoppen. Volgens Wiki is Aragon hét gebied voor gieren.

Daarna gaat het landschap over in heuvels afgewisseld met bergen met grote platte stukken met grasland. Mooie kleurschakeringen van dondergroen naar geel.

Rond half 1 komen we aan in Llerida. We parkeren in een parkeergarage bijna helemaal bovenin. We lopen naar centro storico. Eerst op zoek naar een leuke plek om te lunchen. Eigenlijk allemaal tentjes waar je broodjes kan eten, simpel dus. Nu is het 30 graden dus aan een copieuze maaltijd hebben we geen behoefte. We zien een terrasje in de schaduw bij de Iberico zaak. Kaart is in het Catalaans. Begin ik net een beetje Spaans te spreken, dit weer. Ok, met de serveerster komen we er wel uit. Iberico ham met de hand gesneden, iets dikker is dat maar wel lekkerder, kaas en pan con tomate. Glas wijn erbij voor mij, Mick is dorstig en neem cola zero.

We smullen en we genieten. Hier nog even sanitair ontspannen en we zien dat het een mooi zaakje is en er staat een snijmachine die automatisch flinterdunne plakjes snijdt. Apart.

We wandelen door de winkelstraat en aan het einde weer terug. Even de kathedraal aan de buitenkant bewonderd, is nu gesloten. Llerida is verder niet veel bijzonders. Een street art gescoord. We wandelen weer terug naar de auto en genieten nog even van een koele cola. Kolere wat is het heet, ik moet echt wennen. Gelukkig had ik goed opgelet bij het inrijden van de parkeergarage en moest je uitrijden door verder omhoog te rijden en kwam je zo op de hoger gelegen weg.

Het is ruim een uur rijden naar Alquézar. Voor de afslag Alquézar moet een Centro Commercial zijn. Nou we komen door de goede routebeschrijving in de buurt van ons huisje maar een Centro Commercial hebben we niet gezien. We vragen het bij de camping verderop. 20 km terug in Banastro. Ok, wij weer terug. Daar boodschappen gedaan voor 2 dagen. En weer terug. Half 7 zijn we bij ons huisje. Mick heeft heel stoer de 50 meter steil omhoog gereden.

We halen de sleutel uit het sleutelkluisje en treden binnen. Wow! Wow! Wow! Wat een onwijs gaaf design ingericht huis. We zijn direct verliefd. Helemaal onze stijl. We brengen onze bagage naar binnen, vullen de koelkast, de cava even snel in de vriezer. We inspecteren het hele huis. Waanzinnig met zoveel gevoel voor stijl ingericht. En dan dat uitzicht op de Pyreneeën met het oude dorp Alquézar. Fenomenaal.

We openen de fles cava, chippies erbij en proosten op ons 14-jarig huwelijk. Wat een stek om dit te vieren. Tegen 9 uur eten we op onze veranda, Angus hamburger met sla. Simpel maar heerlijk. Vlees is voortreffelijk en de sla, jammie, eindelijk weer groente.

Kopje thee en Nespresso, oh wat is Mick blij, en genieten van het uitzicht op de verlichte burchtkerk van Alquézar. Alquézar is een van de mooiste plaatsen van Arágon. Middeleeuws nog.

We duiken ons bed in, zoeken het juiste kussen en doen het raam op een kiertje. Heerlijk die buitengeluiden van vogels en zo.

• 31 Mei 2022 - 13:41

Jeanine:

Gefeliciteerd met jullie 14-jarig huwelijk! Ik geniet van jullie reisverslag; alsof ik op de achterbank op de steile hellingen en in de haarspelbochten meerijd.
    Heerlijk!

• 31 Mei 2022 - 14:06

Annemargreet:

Ja, van harte gefeliciteerd!

• 31 Mei 2022 - 14:13

Paul. F:

Klinkt helemaal toppie. Van harte en nog vele vele bergen beklimmen samen !! liefs Paul

• 31 Mei 2022 - 15:57

Monique :

Gefeliciteerd ladies, groetjes uit Engeland van ons

• 31 Mei 2022 - 17:12

Marina:

Van harte gefeliciteerd dames! Veertien jaren alweer. Geniet!

• 31 Mei 2022 - 18:27

Paola:

Natuurlijk ook van mij gefeliciteerd lieverds! En wat heerlijk dat jullie met zo'n mooie stek zijn verrast! Trek de fles maar open en vieren tot diep in de nacht! Enne...in zijn eerste versnelling dan maar de stijlste bergen op! hihi Went wel hoor!

• 31 Mei 2022 - 20:15

Lidy:

Hi Carla en Monique
    Wat een heerlijke omgeving lijkt mij dat , genietend volop.
    Vhg met jullie jubileum, had ik echt niet tussen de oren zitten, desalniettemin nog vele jaren erbij!!
    Geniet verder van deze mooie trip en ik hoor jullie verhalen vast “in levende lijven” nog wel voorbijkomen. (Incl.foto’s).
    Liefs Lidy

• 31 Mei 2022 - 23:00

Edward Alias Buurman:

van harte en jullie zijn lekker aan het genieten !
    groeten