Rit door de Pyreneeën - Reisverslag uit Castejón de Sos, Spanje van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Rit door de Pyreneeën - Reisverslag uit Castejón de Sos, Spanje van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Rit door de Pyreneeën

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

29 Mei 2022 | Spanje, Castejón de Sos

Op naar Spanje, ons einddoel!

Rond 12 uur lagen we net wel in bed en we werden bij het in slaap vallen gestoord door de toeterende auto’s in de stad. Wat is hier aan de hand? Ze vieren toch niet dat Real Madrid de Europacup heeft gewonnen. Misschien heeft het nationale team van Andorra goed gescoord. Geen idee. Het duurde uiteindelijk maar 10 minuten en wij vielen snel in slaap.

Rond 5 uur werd ik wakker. Toch wel warm zonder airco. Gisteren was het 30 graden in Andorra en dan is airco wel fijn maar dat geblaas en die herrie vinden we niks. Mick hoort niks, maar ik wel. Toch maar die airco aan. Had ook nog af en toe pijn in mijn oor. Daar heb ik nog nooit last van gehad. En mijn lies is gevoelig. Wat een gezeik. In de koele kamer met het gebrom viel ik toch weer heerlijk in slaap. Half 9 was ik er als eerste uit, en Mick duwde me bijna de douche uit.

Op naar het winkelcentrum, daar bij de bakker een bruin stokbrood met harde korst voor de lunch en een pain au chocolat voor mij en een tosti voor Mick. Espressootje erbij. Hup naar de supermarkt, beleg, water, chocolade van Lindt (kunnen we niet laten). Aardbei hadden ze daar Marius.

Toch maar geen wandelschoenen. Ik heb nog 2 paar. Overdreven om nog een paar te kopen. Wel even de hippe sneaker winkel binnen en ik scoorde een paar donkergroen met zwarte sneakers. Erg blij mee.

Reistassen van de kamer gehaald en op naar de auto in de garage. De receptionist vulde heel lief nog even onze thermoskan met heet water.Auto inladen en wegrijden. Omdat het daar best wel donker is zag Mick de pilaar niet en het piepen van de sensoren aan de achterkant hoort zij niet. Ja dat zijn ongemakken voor haar. Klein krasje.

We rijden Andorra La Vella uit en tanken. € 1,71 per liter. Ja helemaal, vol graag. Zo goedkoop krijgen we het niet op deze reis.

We rijden Andorra uit en Spanje in. Echte grensstations, geen EU en geen Schengen. Eerst de autoweg en dan de Pyreneeën in. Ik had een route uitgestippeld over de noordkant van Catalonië en Aragon. Een route met veel haarspeldbochten door dalen en over bergen heen. Werkelijk een prachtige route. De bomen in allerlei soorten en in allerlei kleuren groen. Veel gele bloemen. En het was heerlijk rustig op dit stuk. Bijna meer motorrijders dan auto’s. Lekker schuin hangen in de bochten. Leuk om te zien. Ze moeten alleen niet te krap langs je heen schieten, is niet fijn.

Mick stuurde vandaag. Ik verzorgde de muziek, eigthies en later George Micheal. Op een mooie picknick plaats met waanzinnig uitzicht een kopje thee en koffie. Chocolaatje erbij!!

In een dal zag ik in een plaatsje een plekje aan de rivier. Mooie lunchstek. Onder een boom de stokbroodjes gesmeerd en Mick heeft natuurlijk pootje gebaad in de snel stromende rivier. Retekoud! Terwijl we lunchten zagen we 6 sportievelingen in een wildwater kano stappen en de rivier bedwingen.

We passeerden veel wintersportdorpen met typische wintersportacco’s. We zagen kabelbanen met cabines en stoeltjes. We denken dat voornamelijk Spanjaarden hier skiën.

Hoogste punt was Port de la Bonaigua op 2072 meter hoogte. Daar van het zeer fraaie uitzicht genoten en omdat het zo hoog ‘maar’ 20 graden was, beetje afgekoeld. Nergens toiletten te bekennen dus ja de dames hebben de blaas in de natuur geledigd. Stiekem achter de autodeur omdat er net een groep grijze dakduiven daar kwam lunchen.

Ook bijzonder, op de top waren paarden met koeienbellen om.

Over 188 km hebben we vandaag 4,5 uur gereden. Even voor 4 uur arriveerden we in Castejòn de Sos. Hier hebben we voor 1 nacht een appartement inclusief ontbijt. Lekker de ruimte heerlijk. De eigenaresse spreekt geen knoop Engels en met mijn kennis van Spaans lukte het inchecken prima. Auto in de garage en op naar ons verblijf? Beetje geïnstalleerd en op naar buiten. 5 in de klok. Op 50 meter van ons verblijf zagen we een terras. Daar wat gedronken. Daar bekeken wat we morgen gaan doen. We hebben in ieder geval voor 5 nachten een mooi design huis in de middle of nowhere, dus dat is geregeld.

Wandelen in NP Posets-Maladeta. Er is een mooie route van 7 km met 400 meter hoogteverschil. Ik durf dat met die lies nog niet aan. Jammer maar helaas en daar komt bij, zeg ik heel eerlijk, dat stijgen en dalen in de bergen met wandelen is niet mijn hobby. Golfbaantje zoeken. Mick vind er een en ik de website. Niet online reserveren, wel bellen. Ik bel, echt geen knoop Engels. Ik vraag aan de ober of hij ons kan helpen. Zegt ie dat deze golfbaan al 5 jaar gesloten is. Pfff.

We vinden het leuk hier omdat het niet zo toeristisch is, voornamelijk Spaanse toeristen. Dat blijkt wel uit het feit dat er nauwelijks Engels gesproken wordt.

Ondertussen heeft Mick naar de weersverwachting gekeken. In dit noordelijke deel van Aragon gaat het morgen regenen. Geen zin in.

We besluiten naar Llerida te gaan. Stond op ons lijstje voor later in de week. Wel 2 uur rijden mar daar schijnt de zon en is het 24 graden. Dus makkelijke keus.

Ik reken af en reserveer een tafeltje voor 2 op het terras voor vanavond. 8 uur. Ja we gaan mee met de Spaanse gewoonte, laat eten. We gaan de benen strekken en wandelen door dit plaatsje. Ik heb het bloedheet. Ik ga naar ons appartement en Mick wandelt verder. Ik ga dagboek bijwerken en foto’s uploaden. Het verbindingstukje voor mijn iPhone ben ik kwijt. Dus foto’s op mijn iPhone en later op Polarsteps zetten doe ik via de wifi connectie van mijn camera. Wel zo makkelijk. Polarsteps gebruiken op zowel iPhone als iPad geeft nu ook wat gedoe. De techniek, het is me wat. Maar uiteindelijk komt dat goed.

We gaan ons zo omkleden en lekker uit eten. Vanavond maar een beetje bijtijds ons mandje in.


  • 29 Mei 2022 - 22:02

    Paola:

    Dus jullie liggen bijna in bed zo te lezen! Na weer een mooi stukje Spanje te hebben gevonden. Paar daagjes rustig aan is ook lekker! Welterusten voor zo meteen. En de warmte uit Afrika komt er aan, net als hier, dus jullie worden nog donkerbruin in deze vakantie!
    Paola

  • 30 Mei 2022 - 09:54

    Ada:

    Ola mujeres, vandaag al jullie verslagen gelezen. Ik was met mijn familie (45 man,vrouw,kinderen)lang Hemelvaartsweekend in een vakantiepark in Bant (Noord Oostpolder), dus nu weer helemaal bij vwb jullie reis. Klinkt allemaal weer heerlijk en ik wens jullie heel veel

  • 30 Mei 2022 - 11:13

    Marianne:

    hoi meiden, mooi hè die Pyreneeën? Ik wilde nog met alle geweld naar Lourdes, wat een lachertje is dat!!! Wel triest dat je zoveel mensen ziet die al hun hoop op dat toeristische gedoe hebben gevestigd. En die vakkundig van hun geld worden afgeholpen. Wat dat betreft is Lourdes inderdaad wonderbaarlijk.
    Hopelijk komen jullie in de buurt van Aranzuzu. Dat is een geweldig mooie kerk, nog nooit zoiets gezien!
    Maar hoe dan ook, geniet!. Wij genieten op afstand mee.

  • 30 Mei 2022 - 16:55

    Elly Aarssen:

    Monique dat kekke broekje komt me bekend voor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carla

Reisgek!

Actief sinds 11 Nov. 2014
Verslag gelezen: 71
Totaal aantal bezoekers 20480

Voorgaande reizen:

14 Mei 2024 - 20 Mei 2024

Paolo knuffelen

01 April 2024 - 08 April 2024

Châteauroux en Parijs

23 Februari 2024 - 16 Maart 2024

Costa Rica

25 Oktober 2023 - 10 November 2023

Olijven plukken en logeren bij Joke

03 September 2023 - 24 September 2023

Frankrijk op de bonnefooi

09 September 2022 - 25 September 2022

Piemonte

26 Mei 2022 - 19 Juni 2022

Roadtrip Spanje

28 April 2022 - 02 Mei 2022

Roadtrip Noord-Ierland

12 Juli 2021 - 28 Juli 2021

Roadtrip IJsland

17 November 2019 - 06 December 2019

Rondreis Egypte

03 Mei 2019 - 24 Mei 2019

Roadtrip Zuid-Italië

15 Mei 2018 - 12 Juni 2018

Roadtrip Namibië-Botswana-Vic Falls

05 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

Iran

03 Februari 2016 - 29 Februari 2016

Myanmar

16 Januari 2015 - 15 Februari 2015

Reis huwelijk Dennis-Shintaria en Laos-Cambodja

Landen bezocht: