Cascina Giantino - Reisverslag uit Montegrosso d'Asti, Italië van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Cascina Giantino - Reisverslag uit Montegrosso d'Asti, Italië van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Cascina Giantino

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

12 September 2022 | Italië, Montegrosso d'Asti

Wakker worden zonder wekker, hoe heerlijk is dat. En de wetenschap dat hier op zondag het ontbijt tussen 10 en half 12 is, zorgt ervoor dat we lekker luieren in bed. Echt zondag. Toch zorgen we ervoor dat we kwart over tien met gepoetste tandjes en een beetje make-up aan de ontbijtdis verschijnen. De andere gasten zijn er al, uiteraard! Verse sinaasappelsap, yoghurt met fruit, hoe wil je je eitje, espresso voor mijn lief en thee voor mij en glaasje water met een citroentje. Jammie. En dan binnen brood, croissantjes, zelfgemaakte jammetjes, hartig beleg en…. hagelslag en Nutella. We ontbijten uitgebreid en kletsen weer gezellig met onze medegasten, de Nederlandse huizenmarkt is het gespreksonderwerp. Nou daar is veel over te praten.

Na ruim een uur besluiten gaan wij naar onze kamer. We hebben besloten om er een luie dag van re maken. Het wordt hier vandaag 28 graden en volop zon. De mannen reserveren alvast een tafel voor ons in Restaurant Centrale in Montegrosso d’Asti om 8 uur. Zo dat is geregeld. Mick trekt haar badpak aan, ik nog niet, de mijne is nog wat nat van gisteren en zo’n klam badpak aantrekken vind ik niks. Dus die leg ik even in de zon. We vlijen ons neder op twee heerlijke bedjes bij het zwembad met uitzicht op de vallei, de bergen en de omringende dorpjes. Not bad. En we bedenken dat we (nou eigenlijk ik) weer geslaagd zijn in het vinden van een verdomd mooie plek.

Tijd om het dagboek bij te werken en te publiceren, foto’s op te schonen, de zaterdagkranten te downloaden en door te nemen, boekje te lezen, te ontspannen. Ik ga mijn droge badpak aantrekken en maak een espresso voor Mick en kopje thee voor mij. Stukje chocolade erbij. Life is good!

Mick neemt uiteraard een duik in het zwembad. Eerst de vliegjes, wespen en losse blaadjes verwijderen met dat lange schepnet. Het zwembad is vanmorgen schoongemaakt maar de wind en de eigenwijze beestjes zijn niet te beheersen. Leuk tijdverdrijf.

Voor de lunch hadden we nog een baguette van gisteren en wat beleg en daar maken we een sandwich van. Trek gestild. We luieren, kletsen wat, volgen de race van Max en ik kijk alvast wat we morgen gaan doen.

Als de mannen weer terug zijn bestellen we een chardonnay en een barbera met knabbeltjes bij het zwembad. We genieten.

Na een laatste plons in het zwembad drogen we in de zon en daarna duik ik onder de douche. Lekker fris en schone en geföhnde haren. Voel ik me altijd lekkerder. We kleden ons gezellig aan en gaan met de auto naar het centrum van Montegrosso d’Asti. We zitten boven op de berg. Naar beneden wandelen is een makkie maar terug omhoog in het donker. De mannen raden het ons zeer af. Nou dan luisteren we maar.

Rond half 8 gaan we naar het centrum, 1,3 km verderop. We wandelen of beter gezegd lopen de steile straatjes omhoog naar de kerk en het fort. In het golden hour is het altijd mooi fotograferen, ook het uitzicht op de Monferrato.

We krijgen een tafeltje met mooi uitzicht op de Monferrato en de ondergaande zon. We bestellen een half flesje barbero en een half flesje droge witte wijn, aangeraden door de ober. En… top! Goede wijn!! Ja, we verblijven in een goede wijnstreek! Een vitello tonato voor mij en een pepperoni met ansjovis voor Mick. Gevolgd door konijn voor Mick en tagliata voor mij. We delen en we smullen samen. Lekker kletsen en de laatste restjes wijn opdrinken. Voor Mick een espresso en dan taaien we af.

In 2 minuten zijn we weer ‘thuis’. In bed nog ff dagboek bijwerken en een beetje lezen en dan lekker tukken. Morgen op stap. Genoeg geluierd voorlopig. Haha.

• 13 September 2022 - 10:04

Paola:

Heerlijk dagje zo en weer harstikke leuk beschreven! Geen beter leven dan een goed leven....en dat lukt zo te lezen best!

• 13 September 2022 - 10:18

Elly Aarssen:

Jullie hebben weer een prachtige locatie gevonden.
    Luieren, zwemmen, zonnen en dan weer een dagje aktie.
    Geniet maar lieverds het is jullie gegund.
    Liefs El