Romantische panorama route door de barolo streek - Reisverslag uit Montegrosso d'Asti, Italië van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Romantische panorama route door de barolo streek - Reisverslag uit Montegrosso d'Asti, Italië van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Romantische panorama route door de barolo streek

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

13 September 2022 | Italië, Montegrosso d'Asti

Ook vandaag wakker worden zonder wekker. We hebben allebei als een roos geslapen. Kamer, bed, licht (lees donkere kamer), zwoel briesje door de openstaande ramen - alles is perfect. Voor negenen zijn we ons bed uit en als we om kwart over negen aan de ontbijttafel aanschuiven, zijn we de eerste. Ja ja, niet te geloven.

Het ontbijt is weer een heerlijke verwennerij en John heeft op eigen initiatief een eitje voor me gekookt, en weer perfect, half hard half zacht. Vandaag lekker op pad. We gaan de barolo route rijden, volgens Marina’s reisgids een romantische panoramatocht. Nou dat belooft wat.

We rijden eerst naar Alba want daar start de route. Eerste stuk is niet bijzonder en net als we denken: ‘Is dit het?’ zien we de wijnranken op de heuvels. Wat een prachtig gezicht. Rijen met druivenranken, op verschillende soorten grond, klei of kalk. Daardoor zijn er verschillende barolo’s en ook barbera’s. We rijden door Roddi waar de truffel speurhonden worden opgeleid en komen dan in Verduno. Leuk plaatsje waar we even rondwandelen. We gaan weer verder naar La Morra. Hier is het iets drukker en en dus toeristischer maar zeker een mooie plek. Een groot plein van waar we een waanzinnig uitzicht over de wijngaarden hebben. Ik fotografeer als een dolle. Het plaatsje La Morra is gezellig. Hier drinken we op terras van een stijlvol restaurant espresso en thee. Ik kan kiezen uit diverse soorten en krijg een mooie piramide met theeblaadjes. Prachtig gestyled. En het smaakt goed, ook heel belangrijk.

We vervolgen onze weg over kleine wegen waar de wijnranken tot de weg komen, soms afgewisseld met hazelnootbomen. Staat hier dan ook ergens de Nutella fabriek? We zien ‘m niet.

Er wordt nu nog niet volop geoogst alhoewel we sommige wijnranken al zonder druiven zien. De barolo druiven hangen onderaan de wijnrank. Geen idee of dit hoort bij de soort druif.

We komen rond lunchtijd aan in Barolo. We wandelen door dit leuke plaatsje en in een zijstraatje zien we een klein restaurant met 3 tafeltjes en stoeltjes buiten. Er is er een vrij en wij nemen plaats. Een frisdrank vanwege de warmte. Ik neem een Italiaanse (?) bol vitello tonato en Mick een proeverij van diverse bruschetta’s. Smaakt allemaal prima.

Als we terug lopen zien we in een bakkerij hoe ze grissini maken. Mooi proces.

We gaan weer verder en blijven genieten van de wijngaarden, de wijnranken en de fraaie vergezichten. Onze laatste stop is Serralunga. Op weg daarnaartoe zien we ineens met grote letters Fontanafredda. Het wijnhuis waarvan Mick altijd haar barbera bij Appie koopt. Nou dat is toch leuk. Fotootje maken en naar het dorp. Het uitzicht is daar wat minder mooi en we verlangen naar een plunge in the pool. Het is 30 graden vandaag.

Het was een onwijs leuke tour, totaal zo’n 55 km dus niet echt een afstand en veel gezien en heel veel genoten.

Tegen vieren zijn op honk. Kleding snel voor badpak verruild en hup het zwembad in. Even doorbijten en dan is het heerlijk vertoeven. Ik ga naar de kamer, nat badpak uit, daar heb ik zo’n hekel aan, en Mick droogt op in de zon.

We kleden ons aan, beetje optutten, mijn waterrat moet ik wel achter de broek aan zitten, en dan rijden we om kwart over vijf weg naar de wijnproeverij. John, een van de eigenaren, rijdt met ons mee. Mathijs heeft andere zaken nog even te doen en voegt zich later bij ons. We zijn met alle 8 uit onze cascina en 4 van een andere cascina, ook gerund door Nederlanders.

Gezellig cluppie. De kleinzoon van het wijnhuis, Franco Roero, leidt ons rond. Eerst even naar de wijngaard zelf. Leuk om er middenin te staan. We leren veel van de soort grond, de soort druif, het nut van de wijnbladeren, diepe wortels, plek van de wij ranken en dus hoeveel uur zon etc.

Dan klauteren we weer omhoog. We kijken naar de nu nog lege rvs tanks en gaan dan naar de proefruimte.

Met z’n allen gezellig om tafel. Er staan 6 flessen klaar om te proeven. Eerst wordt met een beetje wijn het glas schoon gewalst om eventuele vaatwasserrestje weg te krijgen. Dan wordt de eerste wijn ingeschonken, een chardonnay. Nou, ik zit goed. Bij deze proeverij is het de bedoeling dat we de wijn doorslikken en niet uitspugen. Nou dat is toch fijn! Haha.

Mick giet na 1 slok haar chardonnay in mijn glas. Jammie. De volgende wijn is een grignolino. Een lichte, beetje fruitige rode wijn. Heerlijk bij een zomerse lunch. Ik vind ‘m lekker, Mick niet.

Gelukkig komt er harde worst, geitenkaasjes en grissini’s op tafel. We krijgen natuurlijk trek en een bodempje in je maag met al die wijn is niet verkeerd.

Dan komt het betere werk, althans volgens Mick, de barbera’s. Eerst een Carbuné. Heerlijke wijn. Ik rijd terug vanavond dus neem ik van de barbera’s een paar slokjes en giet de rest in Mick’s glas. De tweede barbera, Cellarino, is een superieur. Superieur omdat het in een houten vat gerijpt is. Een vat dat voor de tweede of derde keer wordt gebruikt. Deze twee barbera’s worden ook gemengd met druiven van een wijnhuis met de zelfde druivensoort. Ja, dit is een erg mooie (sorry El) wijn.

En dan de laatste barbera, Sichei. Superieur, gerijpt in een houten vat dat voor de eerste of tweede keer wordt gebruikt en uitsluitend met druiven van de eigen wijngaard. Ja ja, een hele mooie en vooral lekkere wijn. De afsluitende chardonnay doen we niet nu. De cascina eigenaren krijgen een fles mee om met ons later in de week op te drinken. Deze moet namelijk goed koel zijn en dat was ie nu niet.

Mick en ik en nog een ander stel besluiten om 2 dozen wijn te kopen, een doosje Cellarino en een doosje Sichei. Van de Sichei krijgen we 3 flessen uit 2019 (die hebben we geproefd) en 3 uit 2020 (een heel goed wijnjaar). Voorlopig thuis lekker laten liggen en over een paar jaar op een goed moment bij een passende maaltijd opdrinken.

Normaal geven we nooit zoveel geld uit aan wijn( maar nu vonden we dat gewoon eens leuk.

De € 15 per persoon voor de proeverij hoefden we niet te betalen en we kregen ook nog 10% korting. Mooie deal.

Ik rij ons in een kwartiertje in het donker over de bochtige wegen veilig weer naar huis. Even over negenen zijn we thuis. Ik ben nog even druk met dagboek, publiceren en zo. En dan gaat we lekker slapen. Onwijs leuke dag in het teken van de wijn. Snel belanden we in dromenland.

• 13 September 2022 - 19:54

Puck:

Wat ziet het er heerlijk uit! Veel plezier “oudr” buuffies

• 13 September 2022 - 22:10

Edward:

heerlijk meiden
    wanneer een slokje ?
    al is het wat verder maar ik kan er zo zijn
    edward

• 14 September 2022 - 10:46

Paola:

Het kan niet op daar! haha! Ja, waar is er nou niet goede wijn in Italie? De eerste fabriek van Ferrero is een groot complex in Alba, maar het is een multinational en de Nutella wordt inmiddels in zo'n 25 fabrieken gemaakt, dus van de romantiek is weinig over. Maar wat natuurlijk wel nog te proeven valt bij de thé of koffie zijn de beroemde tartuffi d'Alba!!!! Nee, niet die de honden zoeken, maar die van chocola!!!! Wit of puur, allemaal heerlijk! Als jullie toch in de buurt zijn weet jullie host wel te vertellen waar je de beste haalt! Wij laten ze hier met Kerst aanvoeren bij kilo's door iemand die daar in de omgeving gewerkt heeft. Geniet lekker verder dames, tot zondag is het nog warm, daarna een vestje!