Van Rincón de la Vieja naar Monteverde - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Van Rincón de la Vieja naar Monteverde - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Van Rincón de la Vieja naar Monteverde

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

04 Maart 2024 | Costa Rica, Monteverde

5.50 ging de wekker[e-1f648][e-1f648] We werden er door wakker gemaakt. Heel kort soezen en hup eruit. We hebben hier heerlijk geslapen. En het was een mooi en ruim huisje. Douchen, aankleden en laatste spullen in de reistas. Op naar de bus. En laat die nou voor ons huisje inladen. Zo dat scheelt gesjouw. Onze reistassen bij de bus gezet. De sterke mannen uit onze groep helpen William met het zware werk, de bagage op het dak van de bus krijgen.

Wij gaan naar het restaurant bij de hangbrug. Een buffet. Ik neem een American pancake met siroop, 2 toast met jam, yoghurt (voor het eerst deze reis, jippie) met muesli en een bakkie thee. Mick neemt gebakken ei op toast met koffie (heet water met zakje espresso).

Dan tegen half 8 de bus in en op naar Parque Nacional Rincón de la Vieja. Hier is veel vulkanische activiteit te zien. We gaan een wandeling doen van 3,5 km. Lijkt niet veel maar het is veel klimmen en dalen en dat bij al 28 graden. We gaan tegen de klok in, dan lopen we eerst in de zon en tweede deel van de route in de schaduw. Slim bedacht van Marion. We lopen met Peter op. We ruiken de zwavel en zien de stoom uit de borrelende putten omhoog komen. Prachtig park. We zien bomen met hoge wortels. We klimmen half in lianen. We passeren riviertjes. En we zien een paar mooie grote vogels op het pad en langs de kant. In 1 uur en 40 minuten zijn we weer bij het beginpunt. Het zweet gutst van onze hoofden.

Als de groep kompleet is gaan we weer verder. Na 2 uur stoppen we ergens voor lunch. We scoren een heerlijk broodje en een verse smoothie. En hier vliegen 2 ara’s in de tuin. Mooi plaatje geschoten.

Dan is het nog 2 uur naar Monteverde. Afstand van 70 km maar we moeten door de bergen. Airco gaat uit, ramen open. Af en toe stoppen we voor een fotomomentje. De uitzichten zijn werkelijk prachtig.

Rond half 4 komen we bij ons hotel aan. We krijgen een ruime kamer, zeer ruim, met een terras. Geen stoelen op het terras dus die van binnen zetten we buiten. Het is hier wat koeler. Heerlijk. En we verblijven hier 3 nachten. Een soort van rust. We kijken uit op een mooie tuin.

We gaan op ons terrasje zitten. Mick heeft in de supermarkt wat de drinken en te snaaien gehaald. En fles water. We genieten lekker, beetje relaxen. Ik plaats eindelijk mijn verslag van vrijdag. Hier nu goede wifi. Verslag van gisteren volgt snel.

Om half 6 vertrekken we voor de nighttour. Onder leiding van een gids beestjes kijken. Lange broek, stevige stappers, Deet, trui, regenjack en zaklamp zijn een vereiste.

De groep wordt in tweeën gesplitst. We horen heel veel krekels en veel vogels fluiten. Maar waar zitten ze? De gids is een prima spotter. We zien voornamelijk kleine beestjes en wat vogels. En een gifgroene slang. We gaan op zoek naar de luiaard, maar helaas peanutbutter die zien we niet.

Met behulp van de telescoop maak ik een paar goede foto’s van vogels.

Later blijkt dat de andere groep wat meer gespot heeft en…. een luiaard. Ik wil er niks van horen. Maar we hebben nog 12 dagen te gaan dus nog kansen. Ik heb Marion, onze reisleidster, al opdracht gegeven om een luiaard voor me te scoren. Ze gaat haar best doen.

Na de nighttour gaan we met busje naar een lokaal restaurantje op de weg onder ons hotel. Het is inmiddels half 9. Een lange en best wel vermoeiende dag, dus we hebben brandstof nodig. Bestellen duurt lang en het duurt ook lang voordat het eten komt. Ik ben de een na laatste. Ik val zo ongeveer aan. Het is ook al kwart voor tien. Na het eten snel afrekenen. Dan nog een klim omhoog. Pffff. Ben het zat.

Ik poets mijn tanden en ga snel naar bed. We zitten op 1400 meter hoogte dus het is in de avond en nacht koel. We gaan lekker slapen.

• 05 Maart 2024 - 09:25

Elly Aarssen:

Wat een prachtige reis maken jullie, ik geniet bij mijn ontbijtje van je reisverslagen en niet te vergeten de foto’s van prachtige vogels en ander gespuis. Heel veel liefs [e-1f48b]

• 05 Maart 2024 - 15:47

Annemargreet :

Heerlijk inderdaad om jullie verslag te lezen onder een kopje thee.

Geniet! [e-1f495]