La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Carla Spierings - WaarBenJij.nu La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

La Fortuna

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

01 Maart 2024 | Costa Rica, Fortuna

Kwart voor 7 op. We beginnen er al aan te wennen. Snelle douche want hier is ie koud. Brrr. Daar ben ik niet van. Ook al is het warm, ik wil een warme douche. Ontbijt, ditmaal met pannenkoeken met siroop. Jammie jammie. Ik neem er 2 (kleintjes). 10 voor 8 bagage bij de boot. Inladen en om 8 uur voeren we weg. Onderweg zien we nog een kaaiman, een hert en een vogel (weet geen naam). In ruim een uur zijn we in La Pavona en daar staat William, onze chauffeur, met zijn bus en, heel belangrijk, onze reistassen op het dak. Doel is vandaag La Fortuna aan de voet van Arenal, de vulkaan. Onderweg maken we uiteraard een koffie/thee en sanitaire stop. We rijden weer deels langs de bananenplantages en nu ook langs ananasplantages. In La Fortuna gaan we allemaal eerst dollars uit de muur trekken. Die dollars vliegen hier je zak uit. Het is hier reteduur, prijspeil ligt boven die van Nederland.

De bus parkeert in het centrum van La Fortuna. Dit plaatsje heette eerst anders maar na de laatste grote vulkaanuitbarsting in 1968 was dit plaatsje als enige ongedeerd. Fortuinlijk dus is de naam verandert in La Fortuna. We hebben hier anderhalf uur. We lopen wat rond en zien een leuk Libanees restaurant. We bestellen een gyros kip voor mij en een hamburger falafel voor Mick. En voor allebei een sap, ananas en mango. Mooie ambiance, leuke bediening en, het belangrijkste, heerlijk eten. We smullen. We lopen nog wat souvenierswinkeltjes in, niks voor onze gading.

Kwart voor 3 weer bij de bus. In no time zijn we bij ons hotel. We hebben allemaal een soort eigen huisje in een weer prachtige tropische tuin. Spullen een beetje reorganiseren en een duik in het zwembad. Even afkoelen, het is hier warm.

Daarna in ons huisje douchen en Mick doet onder de douche een vakantiewasje, mede omdat dit knoeipotje natuurlijk weer geknoeid heeft. We zijn lekker opgefrist. We doen lange broeken aan, shirt met lange mouwen, hoge schoenen, smeren ons in met Deet. Zaklantaarn en regenjack mee en om half 6 verzamelen voor de kikker night tour. Onder leiding van een gids gaan we kikkers spotten. In het donker want dan kleuren ze pas mooi. Veel kikkers zijn trouwens maar 2 cm dus we moeten goed spotten.

Kwartiertje lopen naar het secundaire regenwoud. We krijgen een zaklantaarn en gaan met een groepje van 7 op pad. Carlos is onze gids. Hij vertelt veel, soms teveel. Hij is nogal van de babbelie. Maar spotten al snel een kleine kikker, 3 cm groot. Die zit op een blad. Als je dan van onderen belicht zie je zijn botjes. Erg gaaf. We zien een wat grotere bruine kikker, de een na grootste mier ter wereld en dan is ie daar, de roodoogmakikikker. Zo gaaf om deze kikker in het echt te zien. We zien hem helemaal uitrekken en over een tak lopen. Zo gaaf. Ik ben helemaal blij. We zien een schildpad, nog een bruine kikker en weer een roodoogmakikikker. En nu van voren te zien. Ik maak met behulp van de gids een National Geographic foto. Te gaaf! Yeah!!! En de gids is helemaal blij als ie toch nog een slang ziet, de noorder kattenoogslang. Na 2 uur is deze excursie ten einde. Jammer. Dit was echt ontzettend gaaf.

Met de groep lopen we naar ons hotel. We gaan in het restaurant zitten. We bestellen een ananassap en de maaltijd die we eerder al door hebben gegeven wordt geserveerd. We gaan zo slapen want morgen gaat om 6 uur de wekker[e-1f648]

• 01 Maart 2024 - 14:18

Annemargreet :

Wat is Costa Rico toch mooi! Ik ben er járen geleden geweest. Begrijp wel dat eea nu behoorlijk duur is geworden.

Maar: geniet van die prachtige natuur! En natuurlijk van die kikkers… [e-1f438]