Dag 3 Olijvenpluk - Reisverslag uit Miravet, Spanje van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Dag 3 Olijvenpluk - Reisverslag uit Miravet, Spanje van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Dag 3 Olijvenpluk

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

30 Oktober 2023 | Spanje, Miravet

Heerlijk geslapen met dat uurtje extra[e-1f4aa] Ontbijtje en hup weer aan de slag. Vandaag stond de laatste rij bomen op het plateau naast de finca op het programma. Vol goede moed gingen we van start. We gingen als een speer, zeker ook met behulp van de elektrische hoge hark. Paolo dwarrelde lekker rond en hielp ook mee. En hij wist precies hoe het moest, vooral de olijven in het net gooien. Jong geleerd, oud gedaan.

Het was weer heerlijk weer. Sweater ging al snel uit. Ook deze bomen zaten vol met olijven dus het ene na het andere kratje werd gevuld. Ik ging thee zetten en Coralie sneedt meloen, van eigen land natuurlijk, in stukken. Zo was er voor iedereen thee en lekker fruit.

Er werd hard doorgewerkt. El klom de boom in om het binnenste deel te plukken. Valt ze ineens uit de boom, plat op haar rug. Paolo zag het gebeuren en riep: ‘Oma boem’. En dat werd vele malen herhaald, het maakte indruk op het kleine mannetje. Gelukkig viel het mee en had El zich niet bezeerd.

Ik moest rond half 1 afhaken. Dit lijf was op. Even relaxen en dan opfrissen en gezellig aankleden. Rond kwart voor 2 kwam de rest van de ploeg terug. Snel opfrissen en omkleden.

Met z’n zessen gingen we lunchen bij Brassa Verde, een restaurant in het oude station van El Pinell de Brai. Daf en And gingen niet mee. Daf was al de hele dag ziek. Overgeven. En And bleef bij haar.

We hebben heerlijk geluncht o.a. biologisch vlees en patatas met aioli en lekkere witte wijn erbij. En Paolo vermaakte zich ook.

We reden naar huis en stopten nog even bij een mooie lagune. Een poel met erg koud water tussen de hoge rotsen. Steentjes in het water gooien was ook erg leuk. Daarna gingen we in Pinell de grote flessen met water vullen. Carlo en Coralie wonen in de middle of nowhere en hebben dus geen tapwater. Geen probleem, er is een kraan met tapwater in het dorp.

Thuis gingen we in de community kitchen zitten. We hadden geen erge honger meer, dus een boterham was voldoende. Von zette een pot thee en Von, El, And en Mick gingen een spelletje doen, keezen. Ik hou niet van spelletjes… dus kon ik eindelijk mijn dagboek bijwerken.

Carlo vertelde nog even dat we nu ruim 1000 kilo olijven hebben geoogst en we zijn nog niet klaar…. Een superoogst