Dag 1 Olijvenpluk - Reisverslag uit Miravet, Spanje van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Dag 1 Olijvenpluk - Reisverslag uit Miravet, Spanje van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Dag 1 Olijvenpluk

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

30 Oktober 2023 | Spanje, Miravet

Carlo had aangegeven dat 07.45 ontbijttiid was en we om 08.30 zouden startten met de olijvenpluk. Nou ieder koos zijn eigen tijd voor ontbijt maar om 8.30 was iedereen klaar voor de start van de olijvenpluk. Op de trap werden de netten naar het bovenste plateau gebracht, en in de kruiwagen de harkjes, kratten en handschoenen. De netten werden om de olijfbomen op de grond uitgespreid en de pluk kon beginnen.

Carlo kwam even later met de auto met de maaier. Op sommige plekken moest eerst het hoge gras e.d. rondom de olijfbomen weggemaaid worden.

Eerste uur was fris, dus sweater aan. Maar al gauw brak de zon door en stonden we heerlijk in het zonnetje olijven te plukken. We waren het nog niet verleerd. Het ging als een speer. Rond een uurtje of 11 kwam Coralie met koffie en thee en stukjes brownie, gebakken door Daf.

We gingen hierna gestaag weer door.

Rond een uur of 1 was het tijd voor lunch. Van dat harde werken krijg je honger. Carlo had een lange tafel bij de boompjes van papa en mama gezet. Daar werd de heerlijke lunch geserveerd die de Aussies hadden bereid. In het zonnetje op deze mooie plek genoten van de lunch. Wat is het leven toch leuk engoed[e-2764]️

Na de lunch werd er weer hard verder gewerkt. De kratjes met olijven stapelden zich op.

Rond een uur of 5 kwamen vrienden van Carlo en Coralie, Albert en Terry met de zus van Terry. En Petra de eigenaresse van de wijnestate La Despeinada ging een wijnproeverij verzorgen. We gingen 2 witte wijnen en 3 rode wijnen proeven. De Aussies hadden heerlijke hapjes gemaakt, baba ganoush, humus en flatbread. Uiteraard alles van eigen land en zelfgemaakt, ook de flatbread. Jammie, jammie. En dit alles vond plaats bij de bomen van pap en mam.

We kregen uitleg over natuurwijnen en dat daar dus geen sulfiet in zit. En ik moet eerlijk zeggen, alhoewel we wat sceptisch zijn over natuurwijnen, smaakten deze goed. We kochten dan ook een doosje rode wijn, Now or never.

En hierna was er nog een heerlijke vegan maaltijd in de community kitchen, ook bereid door de vrijwilligers. Toppers.

Wat leuk om zo de eerste olijvenplukdag af te sluiten. Carlo wat had je dit allemaal goed en leuk geregeld.

Met een goed gevoel, buikje vol, en moe en voldaan gingen we naar bed.