Alba - Reisverslag uit Montegrosso d'Asti, Italië van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Alba - Reisverslag uit Montegrosso d'Asti, Italië van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Alba

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

16 September 2022 | Italië, Montegrosso d'Asti

Oh oh wat lagen we nog lekker vanmorgen. Rond 9 uur werden we wakker. Redelijk snel eruit. Op naar het ontbijt. Als ik buiten kom vliegt er een witte vlinder met me mee. Eigenlijk gebeurt dit elke morgen. Ik roep dan: ‘Mogguh pap’. El en ik geloven allebei dat papa regelmatig bij ons is in de vorm van een witte vlinder. En weet je, het is gewoon heerlijk om papa even tegen te komen en even bij hem stil te staan en even een praatje te maken.

Nel en Arie zaten al op het terras, de early birds. Het ontbijt zoals we inmiddels gewend zijn was weer heerlijk. Nu met verse chocoladetaart. Italiaans om de dag met dolce te beginnen, ik doe mee, hoe verrassend, Mick niet, hoe verrassend. Er moet er een verstandig zijn…. maar zij mist dan wel een hele lekkere taart met zachte chocolade van binnen….

Na het ontbijt vertrekken we richting Alba. Een parkeerplek in de schaduw heel dichtbij het centrum vinden we snel. Ik vermeld het toch maar even, € 0,90 per uur. Echt waar. We wandelen door het leuke centrum, scoren een plattegrond bij de tourist information. Gaan de kathedraal in. Mooi. Zeker de houten banken van het koor, zo mooi ingelegd met stukjes hout. We lopen langs diverse truffelwinkels. Daar verkopen ze allerlei producten waar truffel in verwerkt zit. Aan ons niet besteed. Wij vinden truffel niet bijzonder, een soort overrated ingrediënt. Maar het zijn wel leuke winkeltjes. We wandelen langs diverse kerken, 2 staan op de Unesco werelderfgoedlijst. In een van de kerken steken we een kaarsje aan. Doen we altijd als we in het buitenland zijn. Stom eigenlijk dat we dat alleen in het buitenland doen. We staan even stil en zijn met onze gedachten bij de dierbaren die we verloren hebben. Teveel al denken we dan. Helaas, that’s life.

Tegen enen gaan we op zoek naar een leuk schaduwrijk terras voor de lunch. We belanden uiteindelijk bij het Vincafé waar ze naast heerlijke wijn ook lekker eten hebben. Voor Mick konijn in een rolladevorm en voor mij gnocchi met gedroogde tomaten en paddestoelen en geraspte parmigiano. We genieten, ook van het winkelende publiek dat langs het terres flaneert.

Na de lunch lopen we nog wat rond in deze leuke plaats en halen bij de beste gelateria (volgens de reisgids) een ijsje. Ja, het Italiaanse ijsje smaakt hier echt veel beter dan in Nederland. Dat was van de week in La Morra ook al. We rijden half 3 of zo hier weg. Even langs de supermarkt voor wat salumi en formaggio en vers stokbrood voor vanavond. Rond half 4 zijn we ‘thuis’. Snel badpak aan, het is 32 graden, en hup het zwembad in. Mick ontdoet eerst met het net het zwembad van de vliegjes en zo. Vind ze leuk. Als zij maar bezig is.

Ik hang lekker in een hoekje af te koelen en Mick trekt baantjes borstcrawlend.

Daarna brengen we de tijd in de relaxstand door. Beetje luieren, lezen, dagboek bijwerken, afkoelen in het zwembad. Op ons terras is het 32 graden en er is volop zon. We hangen onze sarongs met knijpers aan de parasol en creëren zo schaduw. Perfect.

Als de 5 allang in de klok zit nemen we een wijntje. Er is nog een beetje chips van gisteravond. Mick belegt stukjes stokbrood met salumi en formaggio. Smaakt goed, geitenkaasje is wat laf.

En uiteraard nuttigen we bij de ondergaande zon een kopje espresso en thee. Laatste chocolaatje erbij. Opperdepop. Dat is beter zo. We genieten van de zwoele avond.

• 18 September 2022 - 09:26

Annemargreet:

Wat een ‘gezellig’ verslag weer!
    Ik vroeg mij even af: hadden jullie van tevoren verwachtingen over Alba? Is het een “must see”?