Haarlem - Mulhouse - Reisverslag uit Mulhouse, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Haarlem - Mulhouse - Reisverslag uit Mulhouse, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Haarlem - Mulhouse

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

09 September 2022 | Frankrijk, Mulhouse

Wekker ging om kwart over zeven, onze of liever gezegd Mick’s standaard tijd. Ook nu een zachte por om mijn lief wakker te maken. Ik hoor wat gehum. Ik ga er alvast uit. Opfrissen, aankleden en laatste spullen in de reistas. Mevrouw is er ook uit. Simpele ontbijtjes. Vuilniszak in de ondergrondse container. De zooi in de auto. En om sharp half negen rijden de dames de garage uit. Off we go….

Na 15 minuten komen we erachter dat we geen verse broodjes bij de bakker hebben gescoord. Dombo’s. We rijden uiteraard niet terug. Bij Mick’s cappuccino vrienden bij de Shell in Breukelen koop ik 4 onbelegde broodjes. Zo onze lunch is veilig gesteld.

We rijden via Arnhem Duitsland in. We volgen onze Tom. Zonder stops zijn we half 4 in Mulhouse. Google maps zegt dat we dezelfde route 1 uur langer over doen. We vertrouwen op Tom.

Ja en als er dan tig wegversmallingen zijn vanwege wegwerkzaamheden, we zien overigens nergens iemand aan het werk, hallo het is vrijdag…., en je mag daar maar 80 km per uur ipv 120 of 130 dan duurt het ritje ff langer. En dan is er in tegenstelling tot de andere richting maar 1 ongeluk.

We treuren niet. We vermaken ons met goede gesprekken en lekkere muziek. Spotify is weer onze beste vriend. In Duitsland gaan we tanken. Godskolere, € 2,45 per liter. Ja langs de snelweg maar dan toch. Ongelofelijk. Mick rijdt tot de lunch. We smeren onze broodjes en kunnen hier naar een relatief schone en normale wc. Met name fijn voor mij omdat ik wat blaasontsteking symptomen had. Kan er naast mijn snipverkoudheid nog wel bij.

Ik neem het stuur over. Kan mijn moppie toch niet het hele stuk laten rijden. Ben je gek. Ik heb helaas het stuk met de vele wegversmallingen en, gelukkig maar korte, files.

Het weer is goed, variërend tussen de 18 en 23 graden. Een paar keer een korte plaatselijke bui die hooguit enkele minuten duurt. Tweemaal kermis in de hel en eenmaal een korte hoosbui waar je geen hand voor ogen zag.

Het laatste stuk in Duitsland worden we wat melig en zetten we de beste schlagers op. Uiteraard ontbreken Ich bin wie du van Marianne Rosenberg en Du van Peter Maffay niet en deze zingen wij (nou eigenlijk ik) uit volle borst mee. De overige schlagers hebben een te hoog carnavalsgehalte en daar hebben wij echt niks mee. Toch was het wel even een soort jeugdsentiment.

Het laatste uurtje neemt Mick het stuur weer over. Mijn concentratie vanwege die 2 meter brede rijstroken was gedaald. Mick had weinig met de schlagers dus stelde ik haar tevreden met Michael Jackson.

De route is niet bijzonder, behalve het stuk door het Zwarte Woud. Maar morgen gaan we een mooie rit door de Zwitserse bergen maken via de St. Bernardpas. Dit op aanraden van mij lieve vriendin Marina, toch wel een beetje Italië expert. We zijn in ieder geval uitgerust met haar Piemonte reisgidsen en haar tips. Dus dat moet goed komen,

Even over vijven zijn we bij ons hotel. Ik loop naar binnen om te vragen waar we kunnen parkeren. Eigen parkeerplaats voor een tientje. Ze hebben nog een plek. In mijn beste Frans regel ik dat plekje. 2 x rechtsaf en met de code het terreintje op. Zo tas met de spulletjes voor een nacht uit de auto en hup inchecken. We zitten echt midden in het centrum. Beetje slenteren door de binnenstad. Lekker even buiten zijn, frisse lucht na een dagje in de auto.

Best wel een leuk centrum maar voor een paar uurtjes. Op Place de la Reunion drink ik een pinot gris (locale wijn) en Mick een blond Belgisch biertje. We slenteren hierna nog wat verder en gaan bij een wijnbar annex restaurant eten. We hebben trek dus nemen grillade assorti, saignant. Ik neem een riesling erbij, we zijn tenslotte in de Elsas, en Mick een bière blanche.

We wandelen terug. Op onze kamer neem ik een verkwikkende douche. Harde warme stralen en lekker tandjes poetsen onder de douche. Heerlijk vind ik dat. Ik duik het bed in. Lekker breed en zacht. Top dus. Ik lees de berichten en bekijk wat filmpjes over Elisabeth. Ook weer bij. En begin aan mijn dagboek. Mick verdwijnt onder de douche. Onze kamer heeft een connecting door. Op zich geen probleem want die zit op slot maar dit lekt altijd wat geluid. Ik hoor de buurman al niezen. Laten we maar hopen dat het hier bij blijft. Haha.

Ik bekijk nog even de route voor morgen. Gelukkig is mijn verkoudheid een stuk minder. Geen wattenhoofd en eindeloze niesbuien meer. Houden zo. Zal ik ook beter slapen. Nog even stukje lezen en dan lekker tukken. Morgen op naar de Piemonte. Yeah!

• 09 September 2022 - 22:39

Marjolijn:

Lieve meiden bedankt vast voor het meereizen. Geniet van elkaar en maak weer mooie herinneringen XX

• 10 September 2022 - 08:25

Annemargreet :

Wat héérlijk! Weer samen op stap!
    Geniet!

• 10 September 2022 - 10:56

Geertje:

Ha lady's , Weer heerlijk er 2 weken er tussenuit.
    Veel plezier en genieten: daar zijn jullie echt goed in.

• 10 September 2022 - 16:15

Chantale LHERSONNEAU:

Enjoy east if France Ladies !

• 10 September 2022 - 21:26

Bart:

Fijn dat ik weer virtueel mee mag reizen met jullie! Nu al leuk!!

• 12 September 2022 - 09:56

Paola:

Hoi alletwee! OH heerlijk, daar gaan we weer! Fijn dat ik weer mee mag reizen naar mijn eigen landje! Veel plezier en lekker wijn daar!