Myvatn - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Myvatn - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Myvatn

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

19 Juli 2021 | IJsland, Reykjahlíð

We hadden om 9 uur met Puck en Amy afgesproken dus we konden een beetje uitslapen. Lekker douche, keuze uit gewone douche of regendouche. Regendouche hebben we hier veel. Heerlijk. En deze hier had een behoorlijke straal, daar hou ik van.

Even voor negenen waren de meisjes er al. Snel laatste boterham naar binnen en de meisjes ophalen bij de ingang. Hun auto bij onze barak.

Alle dingen to do vandaag lagen rondom het Myvatn meer. De eerste stop was Skutustadagigar. Hier 2300 jaar oude kraters aan de rand van het Myvatn meer. Hier hebben omheen kunnen lopen.
Daarna naar Höfni, een parkje vanwaar je een doorkijk had naar lavaformaties. Schuin daar tegenover lag Dimmuborgir, waar je uit diverse routes kon kiezen langs grillig gevormde lavarotsen. Hier bij een rots met een groot gat heeft een andere toerist een foto van ons viertjes gemaakt. Leuk voor ons plakboek. Haha. Hier was het tijd voor een sanitaire stop en voor een kopje thee en koffie met natuurlijk een koekje erbij.

Hierna gingen we richting ringweg 1 naar Grjotagja waar een grote barst in de aardkorst zichtbaar is. Erg gaaf om te zien. Tevens is hier een grot waarin warm water staat. Zeer fraai en best warm dus in die grot. Tot nu toe was het overal rustig, helaas was hier net een bus met toeristen die kampioen in het zicht staan waren. Hier vlakbij ligt Hverir, een groot solfatarenveld (nog nooit van gehoord). Dit zijn kokende modderpoelen en zwavelbronnen. Eigenlijk wilden we hier lunchen maar de sterke zwavellucht kwam ons op de parkeerplaats al tegemoet. Ff wachten dus. We liepen hier langs diepe en minder diepe bronnen en ook bergjes in allerlei kleuren van geel en beige tot licht oranje. Hier kwam dikke stoom uit met een sterke zwavellucht. Ook waren er zwart-grijze poelen met borrelend modder, met alleen een zwavellucht, geen stoom. Even in de stoom staan was leuk, lekker warm, en de zwavellucht bleef gelukkig niet aan je hangen. Allemaal leuk om te fotograferen. Amy liep halverwege terug richting auto, ze vond die zwavellucht maar niks.

Op dus naar de laatste bezienswaardigheden aan de noordkant, maar eerst een picknickplek. Normaal zie je die regelmatig en nu dus niet. Uitzichtpunt op Krafla, de waterkrachtcentrale, was nou niet echt leuk. Dan naar Viti, een met water gevulde explosie-krater. Daar aan de rand onze zelf gesmeerde boterhammen en wraps gegeten met nog wat thee wat over was. Daarna over de kraterrand gelopen. Helaas konden we maar een derde van de rand belopen. Bovenaan heeft een aardige jongen nog een leuke foto van ons viertjes genomen.

Kreeg onderweg een appje van Edward (vader van Puck). Eerst dagje Efteling, en dagje Beekse Bergen en nu dagje op IJsland. Hoe leuk is dat? Ja, de passie reizen delen we met Puck. Zo leuk!!

Inmiddels was het 3 uur. We wilden boodschappen doen dus op naar Reykjahlid, vlakbij onze camping, waar een kleine supermarkt is. Inkopen voor de komende dagen gedaan. Daarna naar onze kamer gereden. Eten in de koelkast, ook de bakjes skyr van Puck en Amy. Amy ging op onze kamer studeren want ze heeft morgen een hertoets. Kopje thee erbij en wij weg naar Danni’s. Op het terras een colaatje drinken. Het was best fris. Hele dag bewolkt en een graadje of 14. Paar spettertjes gehad, mag geen naam hebben.

Op het terras foto’s uitwisselen. Puck legde uit hoe simpel dit gaat via Airdrop. Dat kan alleen tussen iPhones. En zo verlies je niks van de kwaliteit van de foto’s. Wat een handige tip.
Heb Puck even de website waarop de asfalt en gravel wegen van IJsland op staan doorgegeven. Zo heeft ieder zijn expertise. Haha.

Kwart over vijf zijn we Amy gaan verlossen en liepen we richting Vogjafoss, een boerderij annex restaurant annex hotel. Hier konden we om half 6 zien hoe de koeien worden gemolken. Eerst een tafeltje scoren. We kregen een tafeltje bij het raam met uitzicht op de stal. Ik ging ff bij de koeien kijken. Toen ik terug kwam verkasten we net naar een tafeltje in de hoek met uitzicht op de weilanden en het Myvatn meer. Beste tafel. We hadden al gezien dat het hier IJslandse prijzen waren. We besloten om dit gewoon een keer te doen.
We bestelden per stel, een hamburger en een lamschenkel, zodat we per stel konden delen. Jammie, jammie wat was dit lekker. Alles van de boerderij (schapen en koeien). Goede hamburger en langzaam gegaarde lam. Ik nam als enige een glas wijn. Ja, kon het niet laten.
Omdat het zo goed smaakte hier, namen we een toetje, ook weer 2stuks om met z’n 4-en te delen. Dat was maar goed ook want was best zwaar. Chocolade cake met pecannoten en karamel, en ijs en slagroom. We hebben alle vier gesmuld.

Na het eten hebben we uitgebreid over hun studie medicijnen gepraat. Minor in Australië en daarna reizen, tussenjaar, co-schappen, specialisatie, leren hechten op kipfilets, bijbaantje vaccineren en testen bij de GGD, arrogante chirurgen etc. Heerlijk om met twee jonge vrouwen, dokters in spé, over hun studie en dromen te horen vertellen. Overdag hadden we al onze verre reizen tot nu toe en onze toekomstige reiswensen gesproken. Volgens Mick stond ik in de babbeliestand.

Bij onze barak de meisjes uitgezwaaid. Zij gaan het stuk naar Reykjavik wat sneller doen, ze vliegen zaterdag naar huis, wij hebben nog 9 dagen. Zijn nu bijna op de helft. We hebben het gevoel dat we al weken weg zijn. Als je zoveel doet en zoveel meemaakt, lijkt het alsof de reis langer is. Hebben we tijdens onze reizen altijd zo dat gevoel. Heerlijk. Dat koppie leeg maken. Uitrusten doen we thuis wel.

Op onze kamer taken verdelen. Sokken zijn gisteren gewassen en inmiddels droog. Nu zijn de onderbroeken aan de beurt. Mick doet de vakantiewas, thuis doet ze immers ook de was (ik strijk). Ik schrijf mijn blog. Ondertussen belt Puck en vertelt dat ze zijn aangehouden door de politie. 2 overtredingen. Geen licht aan en ze reden te hard. In IJsland is het verplicht om dag en nacht met licht aan te rijden. En in een dorp moet je altijd 50 km per uur rijden. Puck had het bord 70 gezien maar zich niet gerealiseerd dat 3 huizen of meer een dorp is en dat je daar dus max 50 km per uur mag. Ze kwamen er met een waarschuwing van af. Pfff, gelukkig maar.

Morgen gaan we de Diamond Circle doen. Vooral watervallen, ja daar grossieren ze hier in. Moeten fraaie bij zijn. We gaan het zien.

• 20 Juli 2021 - 01:16

Puck:

Wij vonden het heel gezellig vandaag! Echt een super dag en zo lekker gegeten!
    X amy en puck

• 20 Juli 2021 - 14:23

Annemargreet:

Wat is dat land ongelooflijk mooi!