Hraunfossar, Barnafoss en Thingvellir - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Hraunfossar, Barnafoss en Thingvellir - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Hraunfossar, Barnafoss en Thingvellir

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

27 Juli 2021 | IJsland, Reykjavik

Opstaan voor onze laatste volle dag in IJsland. Douchen en aankleden. Gelukkig waren mijn wandelschoenen droog. Ik had ze gisteravond geföhnd en ze waren helemaal droog.

Onze eerste bestemming was Hraunfossar en Barnafoss. Ruim anderhalf uur rijden via de snelste route. Inmiddels peanuts voor ons. Na een mooie rit kwamen we bij de brede waterval, Hraunfossar, aan. Niet spectaculair, wel heel anders dan wat we tot nu toe hebben gezien. De waterval kwam zo uit de lavavelden stromen. Hier onze selfie van de dag genomen, de laatste bij een waterval. Even verderop lag de de Barnafoss, een sterke stroming. Hierboven zagen we veel door het water uitgesleten lavastenen. En het was droog met af en toe een schraal zonnetje. Hier hebben we een stukje IJslands mos losgepeuterd met wortel en al. In een plastic zakje gaat ie mee naar NL. Kijken of dit stukje ons mossedumdak gaat verrijken.

Aan een picknicktafel op de parkeerplaats hebben we een bakkie koffie en thee gedronken, en ja, met koekie erbij. Daarna terug richting Reykjavik en vlak daarvoor afgeslagen richting Thingvellir Nationaal Park. Hier hebben we ruim 2 uur gewandeld, langs tectonische platen, watervalletjes (Hraunfossar en Barnafoss waren dus niet de laatste) en een groot meer. Alles was keurig aangelegd, parkeerplaatsen, infocenter, wc’s, wandelpaden, bewegwijzering. Naar onze maatstaven iets te gecultiveerd maar dat maakt het gebied er niet minder mooi om.

We rijden terug en zien voor de zoveelste keer een soort reclamebord met daarop, Bilbeltin. Wij lezen steeds bijbelbelt en denken oh jee, hier ook al. Maar als we hier een bord zien met Bilbeltin en een man met z’n armen om een vrouw, denken we dat dit niets met bijbelbelt te maken heeft. En dat klopt, we Googlen en het gaat over je riemen vast doen in een auto. We liggen in een deuk, vooral omdat we hier pas na 2 weken achter komen.

Hiervandaan waren we in 3 kwartier weer in ons hotel. Helaas peanutbutter, geen gratis parkeerplek. Dan aan de voorkant en een € 1,50 betalen, kunnen we tot 09.00 uur staan.
Alle spullen uit de auto zodat we kunnen inpakken. Eenmaal op de kamer hebben we nog geen zin in inpakken. Mick wil naar de kroeg. Dus op naar buiten en een wandelingetje over de Laugavegur. Mick bestelt bij de vriendelijke barman een small beer en voor mij de heerlijke chardonnay. We krijgen een bakje pinda’s erbij. Je kunt Mick niet blijer maken!
Ik bestel nog een tweede wijn.
Rond 7 uur gaan we een restaurantje zoeken. Het is een graad of 14 en de zon probeert door de wolken heen te komen.
We vinden niks naar ons zin of het restaurant zit vol. Na anderhalf keer de Laugavegur heen en weer gelopen te hebben, besluiten uiteindelijk om simpel een pizza te eten. En die smaakt prima. Niet echt een afscheidsmaal, maar what the heck. Als we buiten komen, schijnt de zon volop en is het volop licht. Dat gaan we straks missen. Zo lang licht, de zon is onder van half 12 tot ongeveer 3 uur/half 4 en in die tijd is het een soort schemerlicht, niet echt donker.

We wandelen langs de Hallgrims kerk om die nu mooi in het zonnetje te fotograferen en langs het water en het Vikingschip terug naar ons hotel. Daar de administratie doen (foto’s en dagboek) en de reistas#en inpakken.

Morgen laatste dagje. We hebben al ingecheckt en vertrekken om 19.50 naar Amsterdam. Maar nog een dag in dit mooie land en toch wel in deze leuke stad.

• 28 Juli 2021 - 07:06

Harry:

Goed geschreven en ik goed gelezen u kunt door naar de volgende ronde xxx Harry

• 28 Juli 2021 - 09:02

Chantale & Marius:

Was weer een mooie trip dames!!
    Koekie erbij is over !!
    Goeie vlucht terug !
    Helaas is het weer in Nederland ook niet echt lekker

• 28 Juli 2021 - 11:50

Paola:

Het was weer allemachtig prachtig! Wàt een land! Bedankt voor deze mooie reis! Ik hoop dat er nog velen mogen volgen! Voor jullie en ook een beetje voor mij, hihi!♥

• 28 Juli 2021 - 19:01

Annemargreet:

Dank voor jullie mooie reisverslag!
    IJsland staat ook op mijn bucketlist…
    Goede vlucht terug!