Zuid IJsland - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Zuid IJsland - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Zuid IJsland

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

14 Juli 2021 | IJsland, Selfoss

Rond een uurtje of 6 zijn we op zoek gegaan naar een restaurant. We zagen de 2 restaurants die de receptioniste had aanbevolen. Zagen er prima uit maar we kijken ff verder. Op een hoek zagen we een restaurant. Dat zag er gezellig uit. Maar waar is de ingang. Via een opening in een houten schutting kwamen we op een plein. Daar was de ingang, en dit was dus de foodhal. Leuk verschillende tentjes met eten uit allerlei landen. Grote houten tafels in het midden. Hier houden we van. Ik zou bestellen. Een skewer lamb en een skewer chicken, voor allebei dus vier in totaal want per portie kreeg je er twee. Dat had ik gedacht. Een skewer per portie. Ik dacht al, IJsland is duur, maar zo duur. Twee skewers dus afbesteld. Geld op creditcard terug ging niet, dan maar contant. Ook goed. Portie friet met truffel en peterselie en ….. mayonaise.
We hebben gesmuld, zeker van de lam, IJsland’s product.
Ondertussen lekker mensen kijken en vooral kijken wat ze allemaal eten. De meeste borden met menu waren uitsluitend in het IJslands, dus daar begrepen we geen snars van.

Nog wat door het plaatsje gelopen. Hmmm. Is verder niks te beleven. Terug naar het hotel. Lekker douchen, kopje thee en koffie, de route van morgen bekijken en lekker in mijn boek lezen (IJslandse thriller van Indridason). En natuurlijk bekijken, wat doet het weer. Verschillende voorspellingen. We rekenen op het zelfde als afgelopen 2 dagen. Kunnen we toch niks aan veranderen.

Zoveel buiten zijn en wind en regen maakt rozig. En dat hebben we gemerkt, we hebben heerlijk geslapen. Mick memoreerde even dat het vandaag alweer 1 maand geleden is dat Marianne er niet meer is. Goed om hier even bij stil te staan. Extra knuffelen en dan toch opstaan en onder de douche. Weer uitgebreid ontbijtbuffet. Ook hier weer van dat lekkere brood. We nemen ieder 2 extra bammen met kaas mee, als lunch. En vulden ook onze thermosfles.

Reistassen in de auto en op pad. En ja hoor het regent. En niet zo’n beetje ook. Jammer. Ruim een uur rijden naar de eerste stop van vandaag, de Seljalandfoss (waterval). Een prachtige hoge waterval. Donderend geluid. We kunnen zelfs achter de waterval lopen. We rijden een paar honderd meter verder en daar is een waterval in een kloof, Gjufrafoss. Erg gaaf. Met al dat groene mos er omheen. Prachtig. Na deze 2 watervallen waren onze broeken doorweekt. We hadden wel een regenjack maar geen regenbroek. De regen kwam er soms met bakken uit en dan de zijwaartse sproei van de watervallen. Maar… onze auto heeft stoelverwarming, zitting en rug. We zetten die bewoon aan en stomen onze broeken een beetje droog. Bovenkant dij blijft dus wel nat.

Regenjacks om de stoel gehangen en al soppend naar de volgende waterval, Skogafoss. Ook weer een erg fraaie. Via een deels hout en deels metalen trap konden we omhoog. Pff, best een klim, zeker omdat het op dat moment weer behoorlijk regende. Maar de klim werd beloond met een prachtig uitzicht. Mick was mijn fotografie assistent, ze hield steeds een paraplu boven mij en zeker de camera zodat ik met droge lens foto’s kon maken. De meeste zijn druppelloos, sommige helaas niet.

Op het parkeerterrein zette we onze auto op een plek met uitzicht op de waterval en genoten daar van onze bammetjes met kaas en een lekker kopje thee en koffie. En een sanitaire stop was hier mogelijk in een nette toiletunit. Ook fijn.

Even verder zou nog een waterval zijn. Zover we konden zien was dit zo’n kleintje dat we deze maar oversloegen.

We reden weer verder in de regen en reden langs de Eyjafjallajokull, de vulkaan die in 2010 voor de enorme aswolk zorgde die bijna een week het vliegverkeer in Europa plat legde.
Ik wilde ook graag het DC 3 wrak zien, ergens op de route op het strand. Je kon je auto parkeren en dan 2 uur heen lopen en 2 uur terug. Nou dat vonden we geen goed plan.
Hup verder en verderop sloegen de ringweg af naar Solheimajokull, een gletsjer. Vanaf de parkeerplaats was het 10 minuten lopen en dan kwam de gletsjer in beeld. De gletsjer is de afgelopen jaren behoorlijk kleiner geworden. In het meer, stuk water, ervoor dreven kleine ijsbergen en ijsschotsen. De gletsjer zelf was deels wit en blauw en met zwart zand er overheen. Deels ging er een pad naar toe en het laatste deel was over het zand en de rotsen klauteren. We vonden het mooi. En het was droog, en dat voor IJslandse begrippen mooi weer.

Ons verblijf was hier dichtbij. Het was echter pas 3 uur en we konden pas vanaf 4 uur inchecken. Dus op naar Dyrholaey, staat eigenlijk voor morgen op het programma, maar ja we moeten wat. Haha.

We beklommen de grote rots en zagen de zwarte stranden, Reynisfjara en Kirkjufjara. En fraaie basaltzuilen, Halsanefshellir. Vanaf de rots zagen we papagaaiduikers. Aan de westkant vlogen ze vooral rond en dat is lastig fotograferen, zeker met het straffe windje dat bovenop stond. Maar aan de oostkant zaten er een paar papegaaiduikers op de rotsen. Met mijn telelens heb ik van een een fraai plaatje kunnen schieten. Mick helemaal blij.

Het was inmiddels half 5. Op naar onze lodge. Vannacht verblijven we in de Farmlodge ergens langs de ringweg. Heeft 4 kamers en een aantal grote tenten. Nou wij zijn erg blij dat we in een normale kamer en normaal bed slapen. Met die vele regen in een tent, we moeten er niet aan denken. Bij een van de watervallen die we vandaag bezochten waren mensen hun doorweekte tentje aan het inpakken. Oh, wat een ellende. Je ziet hier ook veel campers. De normale maar ook type bestelauto. In een land waar het 2 van de 3 dagen regent, wat ons betreft geen goede keus. Maar ja dat moet iedereen zelf weten. Wij denken dat een camper leuk is, met mooi weer.

Nu op de kamer met uitzicht op zee (yeah), de kleren en zo wat nog nat is drogen. Beetje relaxen, foto’s downloaden en dagboek schrijven. Het is nu 6 uur geweest. We rijden naar Vik, 10 km verder om een hapje te eten. Ook Vik is niks bijzonders. Allemaal laagbouw en geen drol te beleven. Er zijn een paar restaurants. We hebben geen zin in uitgebreid en komen uiteindelijk in een brouwerij met kroeg. Er zitten alleen maar locals. Leuk! We bestellen een pulled chicken sandwich met een cola, Pepsi Max, hmmm we prefereren Coca cola zero, maar we doen het ermee. Lekkere muziek en de sandwich smaakt heerlijk. In onze lodge zetten we een kopje thee en koffie. We gaan zo lekker warm douchen en pitten. We kijken alweer uit naar morgen.

• 14 Juli 2021 - 22:27

Puck:

Klinkt weer als een geweldige dag!

• 14 Juli 2021 - 23:09

Lidy:

Hoi meiden,
    Wat een verhaal. Jammer van al die regen, maar dat weet je inderdaad van te voren. (Hier niet veel beter, ik stel reisje naar Frankrijk dagje uit vanwege het slechte weer in zuiden en belgie)
    Geniet lekker verder…….

• 15 Juli 2021 - 09:15

Ada:

Lieve meiden, ik geniet iedere dag van jullie uitgebreid verhaal en probeer mij in te leven. Jammer van regen. Is echt niet mijn ding. Geniet en veel plezier samen.

• 15 Juli 2021 - 15:48

Paola:

Echte Hollands Glorie in Ijsland! Wat een doordouwers zijn jullie! Maar ja, dan zié je ook een wat! :) Ik ben jullie dankbaar om het vanaf de bank mee te kunnen genieten! Niet het zelfde? Nee, da's waar, maar voor mij tegenwoordig heel fijn! Dank en op naar morgen! liefs!

• 20 Juli 2021 - 19:30

Bart De:

Zijwaartse sproei! Haha, briljant! Weer super leuk om allemaal te lezen (en deels opnieuw te beleven). Heel veel plezier nog samen!