Golden Circle - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Golden Circle - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Golden Circle

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

13 Juli 2021 | IJsland, Selfoss

Gisteren zijn we rond een uur of 5 naar de bar in ons hotel gegaan. Happy hour, dan zijn de alcoholische dranken nog enigszins te betalen. Ja, we blijven Hollanders hoor. Normaal een tientje voor een glas huiswijn, best aan de prijs. En als klap op de vuurpijl kregen we 10% korting op het eten. Er zat namelijk een leuk restaurant in ons hotel. En we hadden geen puf meer om de stad in te gaan. Dus allebei een burger met frites gegeten, wel ieder een andere burger.
Ik stortte zowat in en dus ging Mick de laatste street art verderop in de straat fotograferen. Ik ging naar de kamer voor een verkwikkende douche.
Bakkie thee en koffie op de kamer. Beetje lezen en vroeg onder de wol. Slaapmasker klaar gelegd, voor het geval dat de spleet licht ons gedurende de nacht stoort. Het is nu maar 2 uur donker, tussen 12 en 2 en de rest is het licht. We gaan het meemaken.

We hebben allebei heerlijk geslapen. Natuurlijk zoals gewoonlijk diverse keren wakker vanwege de opvliegers. Wanneer houdt dat toch eens op? Gelukkig vallen we dan altijd weer snel in slaap. Geen last van het licht. Kamer was redelijk donker met streepje licht onder de gordijnen door maar dat deerde ons niet. Geen slaapmasker nodig gehad dus.

Rond half 8 rolden we fris en fruitig uit ons mandje. Lekker douchen en ontbijten. Buffet, en dan neem je toch altijd meer dan normaal. Goede bodem zullen we maar zeggen. Wat ons wel verbaasde is dat niemand voldoende afstand houdt, terwijl in IJsland 2 meter verplicht is. En vooral de mannen (sorry hoor) gaan voor je langs iets pakken van het buffet. We hebben besloten ons hier niet druk over te maken.

De reistassen waren iets leger omdat we wat in aparte tassen hadden gedaan, en nu pasten ze in de achterbak. Wel zo prettig.

Vandaag was het de dag van de Golden Circle. Anderhalf uur rijden naar onze eerste stop, Geysir en Strokkur, 2 geisers. Alleen Strokkur spuit nog heet water omhoog, volgens het bordje slaapt Geysir. Dat is wel jammer, want Geysir spuit wel tot 80 meter en Strokkur komt tot max 35 meter. Maar desalniettemin was het een gaaf gezicht. Om de 8-10 minuten zo’n enorme spuit water de lucht in. Als je in het stoom liep had je het lekker warm en rook je de zwavel. Het water kan wel 100 graden heet zijn.

Onderweg naar Geysir en Strokkur waren we bij een uitzichtpunt gestopt. Mooi uitzicht op Thingvellir. Dat slaan we vandaag over, doen we de een na laatste dag en nemen daar dan ruim de tijd om te wandelen door dit Nationale Park. Aan de picknicktafel hebben we koffie en thee gedronken. We hebben nl. een thermosfles meegenomen en hadden die gevuld met heet water. Koekie erbij. De dames hebben het naar hun zin.

10 km verder van Geysir en Strokkur ligt Gullfoss, een enorme waterval. Indrukwekkend. Een looppad naar beneden en langs het naar beneden donderende deel werden we best wel nat van de nevel. Ook hadden we vandaag af en toe regen in de vorm van een miezerbuitje.
Bij Gullfoss was een restaurant en winkel. Hier hebben we geluncht en nog even in de winkel rondgeneusd.

Daarna gingen we naar de Kerid krater, 55 meter diep. Op de bodem ligt water, een soort klein meer en de wanden zijn helemaal begroeid met prachtige mossen. Ik moest Mick bijna tegenhouden om stukjes mos mee naar huis te nemen voor op ons mos sedum dak. We hebben een rondje boven langs gewandeld. Mick wilde via de trap ook de afdaling doen om het water te voelen. Ik bleef boven, geen behoefte aan. Die gekke gewoonte van Mick om overal in water haar pootje in te steken, maf wijf maar wel lief!

Tijd voor ons laatste doel, Hveragerdi. Daar zouden ook hete bronnen zijn volgens onze reisgids. We zagen wel veel witte wolken van hete bronnen maar konden daar niet dichtbij komen. Uiteindelijk vonden we toch het Geothermal Park. We moesten daar entree betalen en konden een rondje lopen. Wel een kleine hete bron gezien. Als je een ei kocht kon je dat in het hete water koken. Hebben we niet gedaan. Aan het eind kon je je voeten in het warme water stoppen. En niet verbaasd zijn, Mick deed een sok en schoen uit en hup voetje erin. Niet te doen, het water was veel te heet. Haar voetzool verbrandde bijna.
We waren hier de enige bezoekers. We vinden het trouwens overal behoorlijk rustig. In Reykjavik verhoudingsgewijs weinig toeristen en op de bezochte plaatsen vandaag was het prima te doen, niet echt superdruk. Nou dat vinden wij natuurlijk best wel fijn maar het is niet goed voor de inkomsten van de mensen die van de toeristen afhankelijk zijn. We zagen onderweg ook een touringcar bedrijf waar veel grote en mini bussen op de parkeerplaats staan. Geen goed teken.

Onderweg zagen we veel paarden. Ik heb er een paar geprobeerd te fotograferen maar omdat het op die momenten nou net regende, ben ik niet tevreden over de kwaliteit. Ach, we zullen er nog wel meer tegenkomen.
Heb ook een beetje de flora en wat fauna gefotografeerd. Zien hier toch andere bloemen en vogels.

Rond 4 uur reden we Selfoss binnen en we hadden het hotel snel gevonden, Hotel South Coast. Een nieuw en stijlvol design hotel. Houden de dames wel van. In Reykjavik zaten we ook al in een mooi modern 4-sterren hotel. We hebben tips van de dame van de receptie voor leuke restaurantjes. Nu eerst ff relaxen met kopje thee en nespresso koffie (Mick blij).

• 13 Juli 2021 - 21:15

Carlo:

♥️♥️

• 14 Juli 2021 - 08:49

Paola:

Mooi!!!! Ijslandse pony's, Ijslands mos en geysers! Snap Mick heel goed dat ze een stukkje ijsland op het dak wil, groot gelijk! En het was een intensief dagje om te beginnen. Vooruit met de geit! Op naar het volgende avontuur, fijne dag!

• 14 Juli 2021 - 11:13

Puck: