Zuidoost IJsland - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Zuidoost IJsland - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Zuidoost IJsland

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

15 Juli 2021 | IJsland, Skaftafell

We hebben weer heerlijk geslapen, als een roos. Kamer was heerlijk koel. Het was een klein hotel, 7 kamers. De eigenaar wilde de elektrische verwarming aanzetten. Nee doe maar niet. We komen uit Nederland, zijn gewend aan kou. Haha. Enige nadeel was dat o.a. door de douchedampen het vochtig was. Dus onze natte kleren niet helemaal droog.
Ontbijt was prima, weer 2 broodjes kaas voor de lunch meegenomen.

Vandaag reden we tot Hof, ligt in het zuidoosten van IJsland. Het is 10 graden en droog en dat betekent goed weer. Ja een mens is gauw tevreden.
In Vik tanken en de grote Icewear winkel in. Hier scoorden we 2 regenbroeken. Zo’n zeiknatte broek overkomt ons geen 2e keer. De goedkoopste was € 42. Die maar doen, zo vaak gebruiken we die niet hopen we! En laten we hopen dat het de hele reis droog blijft en dat we € 42 voor Jan lul hebben uitgegeven. Hebben we er graag voor over.

Hup, op weg. De eerste stop is Laufskalavördur. Dit is een berg met bergjes opgestapelde stenen. Als je een steen op een bergje legt, heb je een veilige reis. Nou dat heb ik dan maar gedaan. Net zoiets als een muntje in de Trevi fontein. Hier even een kopje thee en koffie gedronken. Koekie erbij!

We zien aan weerskanten van de weg kilometers lang veel met een soort grijze mos overgroeide stenen. Bij Skaftareldahraun kunnen we stoppen en dit van dichtbij bewonderen en voelen. Door vulkaanuitbarstingen zijn die stenen meegenomen en daarna overgroeid met dat mos. Een apart gezicht. We zien onderweg veel ruige en groene bergen, zoveel verschillende kleuren groen. Echt prachtig. En natuurlijk weer de IJslandse paarden en her en der schapen. We zien ook regelmatig fietsers. Vandaag redelijk weer maar gisteren in die regen, soms slagregen en dan de wind. Petje af. En het merendeel van de fietsers schatten we in als 50+.

We rijden verder en stoppen bij Fjadrargglufur. Een fraaie kloof met een smalle waterval aan het eind. Vanaf onderaan lopen en stijgen we langs de kloof tot het einde, zo’n 3 km heen en weer terug. Ik maak mooie foto’s van deze ruige kloof. En we maken elke dag een selfie met behulp van de selfie stick die alleen als stick fungeert en met iWatch bedien ik dan m’n iPhone. Zo leuk. En deze selfie is echt een fraaie. We lopen terug, bij de auto zet ik roaming aan en ik krijg allemaal push berichtjes. Peter R. de Vries is overleden. We zijn er stil van, ik krijg er tranen van in mijn ogen. Vreselijk, geen woorden voor.

We moeten echt onwijs naar de wc, is de wc op het parkeerterrein out of order. OMG. Volgende 8 km verder. We gaan naar Kirkjubajarklaustur. We parkeren op een vertrekpunt voor wandelingen en eten daar onze broodjes op en een banaan. We missen fruit en groente. We eten normaal gesproken veel fruit en groente. Toch morgen maar eens wat scoren in een supermarkt. En omdat de nood zo hoog is piesen we achter de auto. Ja, we moeten wat.

Verderop is de waterval Systrafoss. We rijden ernaar toe. We wandelen naar boven om de waterval te bekijken. Niet spectaculair, wel het paadje ernaar toe, er staan allemaal trollen langs het pad. Het lijkt wel zo’n kabouterpad. Maar ja, hier geloven ze in trollen en ook in elfen. Haha.

Bij Hvannadalsknukur zien we de resten van een metalen brug. Hier is ooit een enorme vulkaanuitbarsting geweest en die nam de ijsschotsen mee en heeft daardoor de hele brug heeft weggeslagen.
We rijden even verder naar het Vatnajókull National Park. We parkeren de auto en gaan naar het visitors center. Ik had al gelezen dat we van hier diverse wandelingen kunnen maken. We kiezen vandaag de wandeling 2 km heen en 2 km terug naar de gletsjer Skaftafellsjökull. Het weer is aangenaam. Ik trek mijn jack uit en loop in shirt en fleece trui. We nemen regenbroek en regenjack mee. Je weet maar nooit. Leuke wandeling langs vele verschillende mossen. Mick wordt gek hier. Vlakbij de gletsjer is het koud dus ik trek mijn regenjack, tevens windjack aan. Beter.

We wandelen terug en rijden in 15 minuten naar het Adventure Hotel in het gehucht Hof. Restaurant is vanavond voor een groep. We hebben een kamer met gedeelde badkamer. Geen probleem. Prima kamer en lekker bed. En mooi uitzicht. Terwijl ik mijn dagboek bijwerk, zoekt Mick een restaurant in de buurt uit. Ik bel nog ff met mama. Fijn om d’r stem te horen. Ze gaat morgen 2 daagjes op pad naar Wil en Joke in Etten-Leur. Leuk voor haar.

We besluiten om niet in de wat sjiekere hotels, Foss en Skaftafell te gaan eten. Vinden we dat we er toch iets netter gekleed voor moeten zijn. Geen zin om om te kleden en by the way we hebben eigenlijk vooral sportieve, functionele kleding bij ons.

Dus op naar het benzinestation, dat is dan het alternatief. En hier heel gewoon om daar in het restaurant dat erbij hoort te gaan eten. Buffet of burgers. We kiezen allebei voor een burger van lam met friet. Een blaadje sla is onze groente. Prijs is inclusief drankje (soft drink). We zien wat toeristen en ook veel locals waaronder truckers. Erg grappig om te zien. En als na 10 minuten het eten komt, zitten we te smullen. Het smaakt best.

Terug in het hotel zetten we een bakkie thee en koffie en gaan lekker lezen of zo en programma voor morgen afstemmen. We gaan in ieder geval met een zodiac boot varen over het Jökulsarlon, het mooiste gletsjermeer van IJsland. Veel zin in.

• 15 Juli 2021 - 23:09

Puck:

Wat een leuke blog en gave dingen weer vandaag zeg!

• 15 Juli 2021 - 23:27

Lidewij:

Fijn dames. Beter weer en mooie plaatjes. Ik blijf meegenieten. Liefs

• 16 Juli 2021 - 09:13

Geertje:

goedemorgen lady's

Wat een mooie reis. Prachtige foto's en ik kan mee smullen van jullie verhalen.
    Zo speciaal!! Voor vandaag heel veel plezier en succes in de zodiac.
    Hoop ook op beter weer voor jullie.

• 16 Juli 2021 - 11:00

Paola:

Ik heb gisteravond een docu op Focus gezien "de wereld na de mensheid"......Ijsland lijkt daar best veel op! In de zin van "de natuur is sovraan!" Geweldig toch om daar rond te lopen?!! Geniet maar lekker verder samen dan geniet ik ook weer van jullie verslag! Doeiii!

• 16 Juli 2021 - 16:41

Chantale & Marius:

Hoi meiden !
    Zo te lezen beleven jullie weer een mooi avontuur! Maar die kou en die regen….