Tortuguero Nacional Parque boottocht - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Tortuguero Nacional Parque boottocht - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Tortuguero Nacional Parque boottocht

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

29 Februari 2024 | Costa Rica, Tortuguero

06.45 stond de wekker. Even daarvoor waren we wal wakker. Dus hup eruit. Douchen, aankleden en ontbijten. Iedereen zat al te ontbijten, wij waren de laatste. Boot vertrekt pas om 8 uur dus wij gaan niet om 7 uur ontbijten en dan rondhangen. Vers fruit, gebakken ei, empanada’s en rijst met zwarte bonen. Ik hield het bij vers fruit, ananas en papaya en een paar empanada’s. Niet veel maar ik moest het ermee doen. Rijdt met zwarte bonen, daar hou ik niet van en al helemaal niet ‘s morgens. Jakkes.

Een deel van de groep gaat met de gemotoriseerde boot met stoeltjes met rugleuning. Andere deel met de roeiboot met zitplanken zonder rugsteun. Voordeel van de laatste boot is dat hij de kleine zijtakken van de rivier in kan. Wij hebben de laatste geboekt. Met de grote boot 15 minuten verderop naar het vertrekpunt. We zijn met 12 en worden over 2 boten verdeeld en…. omdat er wat ouderen in de groep zitten, had de bootverhuurder 2 boten met rugleuning geregeld. Zeer comfortabel. We varen eerst over het brede stuk. We zien een witte reiger en andere watervogels. Dan gaan we een smalle zijtak in. We varen door de jungle. Zo gaaf. Ik fotografeer en maak een filmpje.

We varen verder. De zon schijnt volop, het is 28 graden. We zien een kaaiman met z’n kop net boven het water. We zien apen, capucijner apen en brulapen. Brulapen had ik vanmorgen al gehoord, die zitten ook in de tropische tuin van ons hotel. We zien een zwarte vogel op een stuk hout die z’n vleugels droogt. Voordat we we weer terug varen, gaan we nog even zo’n jungle watertje in. We genieten volop. Half 12 zijn we weer terug. Ik ga op de comfortabele bank bij de receptie hangen en redigeer mijn foto’s. Mick trekt haar badpak aan en gaat zwemmen.

Om 1 uur gaan we lunchen. Stukje kip met groente en of witte rijst of rijst met zwarte bonen. Jullie raden al wat ik neem. Haha. Ieniemienie stukje cake als toetje, past in mijn holle kies.

Ik trek een droog shirt aan en we nemen alleen iPhone en flesje water mee. Paspoorten en pasjes stoppen we in de zakken van onze afritsbroek. We gaan met de boot in 15 minuten naar het dorpje Tortuguero. We lopen langs de winkeltjes, hostels, eettentjes en reisbureaus. We steken binnendoor en lopen naar het strand. Hier wandelen we langs de vloedlijn. Op dit strand leggen in de zomermaanden 3 soorten schildpadden eieren. Nu dus niet. Dit hebben we al eens in Oman gezien dus dat is niet erg dat we dat missen. We zouden naar de kuilen (restanten) kunnen kijken. Doen we niet. Mick doet een fotoshoot van mij, zodat ik ook eens op de foto sta[e-1f648]

We lopen terug naar de winkelstraat en gaan bij Buddha café wat drinken. Mick neemt een bananensmoothie en ik een ananassmoothie, beide met water aangelegd. We zitten in de schaduw op een bankje met uitzicht op het water. Lekker relaxen. We ontdoen onze voeten daar een het zwarte zand. Tegen vijven lopen we naar de aanlegsteiger, daar heeft de groep zich verzamelt. In 15 minuten varen we naar onze lodge. Daar aangekomen betalen we het volpension en de drankjes en we betalen Marion de excursies. We moeten dollars lenen van Gina, een medereizigster. Het contante geld hadden we verspreid en een deel zit nog in een van de reistassen die op het vaste land staan.

Om 7 uur gaan we hier eten en morgen vertrekken we waarschijnlijk vroeg naar onze volgende stop. La Fortuna bij de vulkaan Arenal. Zin in. We zijn alweer 6 dagen onderweg en hebben al zoveel gedaan. En we genieten zo van deze reis. We denken nergens aan, alleen maar aan genieten van dit mooie land, de natuur, de dieren. Goede beslissing van ons om nu gewoon te gaan.

• 29 Februari 2024 - 20:31

Chantale &Marius:

Zo te lezen zitten jullie weer helemaal in jullie reis-ritme!!!

Geniet meisjes!! [e-1f60d][e-1f618][e-1f60d][e-1f618]

• 01 Maart 2024 - 16:08

Wilma:

Lieve Carla en Monique, wat is dit prachtig om te zien en te lezen.

Wilma