De wijnranken op de Piemontese heuvels - Reisverslag uit Montegrosso d'Asti, Italië van Carla Spierings - WaarBenJij.nu De wijnranken op de Piemontese heuvels - Reisverslag uit Montegrosso d'Asti, Italië van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

De wijnranken op de Piemontese heuvels

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

18 September 2022 | Italië, Montegrosso d'Asti

Ik werd wakker van het geluid van sinaasappels persen. Keek op mijn horloge en zag dat het al negen uur was. We lagen allebei nog voor dood. Ietsje teveel drank op gisteravond?

Ik ga eruit en ga douchen. Daarna kus ik Mick liefdevol wakker. Ze schrikt toch, niet van mij hoor maar omdat het al over negenen is. What the heck? Het is vakantie.

Als we langs het zwembad naar het ontbijt lopen, zien we dat het zwembad bezaaid is met esdoorn vleugeltjes. Het heeft vannacht behoorlijk gewaaid, waar we overigens niks van gemerkt hebben!! John en Martijn (niet Mathijs zoals ik dacht te hebben verstaan) gaan het zwembad straks ontdoen van deze vleugeltjes.

Wij stappen in de auto voor een klein roadtripje door de met wijnranken bezaaide bergen en heuvels in de Piemonte. Ik plan een een route van dorpje naar dorpje en we rijden over kleine landwegen met de meest fantastische uitzichten. We rijden eerst via Vigliano d’Asti naar Costiglione d’Asti. Hier hebben we bij Da Maddalena al gegeten en bewonderen nu het kasteel aan de buitenkant bij daglicht. We vervolgen de weg naar San Damiano d’Asti. Hier drinken we op het plein een espresso en thee. De thee was belachelijk duur, € 5,-.

We vervolgen onze weg via Gorzano en Cisterna d’Asti. Om in Cisterna te komen moeten we behoorlijk kronkelende weg naar boven maar dat wordt beloond met werkelijk een fenomenaal uitzicht over de Piemonte. Foto’s maken en vooral genieten. Het opvallende is, dat in dit dorp geen toerist te bekennen is. We gaan lunchen in Bra en rijden daar via Canale naartoe.

In Bra mogen we de auto gratis parkeren. En als we het plein oplopen zien we dat hier een markt met lokale producten is en een soort food festival. En live muziek waaronder natuurlijk het beroemde Volare. Een en al gezelligheid. Voor de eettentjes van het foodfestival staan lange rijden. Hmmm, hebben we geen zin in, we hebben trek. We lopen een beetje rond en vinden uiteindelijk een terras in de schaduw bij een hamburgertent van vlees van de Piemontese koeien. Nou niet bepaald onze favoriet maar het ziet er zo lekker uit. We bestellen allebei een hamburger op een geroosterde ciabatta met de een provolone en de ander gorgonzola en een cranberry sausje. We likken onze vingers erbij af. Toch een goede keus. Met ronde buikjes wandelen we nog even door het gezellige Bra.

We gaan via een andere route huiswaarts en rijden van Bra via Belmonte, Barbaresco, Castagnole delle Lanze en Costiglione d’Asti. Tegen vijven arriveren we. Wat hebben we een leuke dag gehad vandaag. We gaan op ons terras op de heerlijke bedjes liggen, genieten met een glas wijn van het uitzicht. Als we ons nek helemaal naar rechts verdraaien zien we besneeuwde bergtoppen. En voor ons de Westelijke Alpen.

De jongens met de zus en zwager van John komen thuis en vragen of we bij hun komen eten, een eenvoudige spaghetti. Lekker en gezellig. Gelukkig hebben we nog een lekkere witte wijn in ons koelkastje zodat we niet met lege handen binnen komen.

In de tussentijd genieten we van een prachtige zonsondergang. De zon lijkt soms wel een vuurexplosie. En we zien de Alpen dan veel duidelijker. Fraai!

Met z’n zessen, de andere 2 gasten zijn vanmorgen vertrokken, hebben we een gezellige avond. Wij zouden eigenlijk ook vandaag vertrekken maar hebben ons verblijf met 3 nachten verlengd. Morgen is het zondag, rustdag, haha. Maandag gaan we weer lekker een baantje lopen en dinsdag gaan we richting Lago Maggiore. We verblijven daar 3 nachten in een bed and breakfast, ook van Nederlanders, vrienden van John en Martijn. En dan rustig huiswaarts. Maar zo ver is het nog niet.

Na het eten lopen we langs het verlichte zwembad begeleid door de krekels. Elke nacht geven de krekels hier een concert. Ik vind dat altijd zo’n lekker gehoor. Ondanks dat we de deur open laten en de jaloezieën gesloten, horen we ze niet. Dat is dan wel weer fijn. De meisjes zijn zoals de hele vakantie al snel in dromenland….

• 19 September 2022 - 17:00

Paola:

Ook een mooie plek, het Lago Maggiore! Eigenlijk is Italie overal mooi! En hier dus nog net een "sagra" meegemaakt! Met streetfood, wat ook vaak heel lekker is in dit gekke land! Wel frisser, maar nog stralend weer ook.