Alweer een wijnproeverij - Reisverslag uit Montegrosso d'Asti, Italië van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Alweer een wijnproeverij - Reisverslag uit Montegrosso d'Asti, Italië van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Alweer een wijnproeverij

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

18 September 2022 | Italië, Montegrosso d'Asti

Ik word rond een uurtje of negen door mijn lief liefdevol wakker gekust. My God, ik ben zo in dromenland maar dit is heerlijk wakker worden. We kleden ons aan en gaan ontbijten. Weer de gebruikelijke verwennerij. Heerlijk. En gezellig wat kletsen.

Omdat ik nog niet helemaal in het land der levenden ben, vlei ik mij neder op een bedje bij het zwembad in de schaduw. Badpak moet eerst nog drogen, is nog te nat van gisteren. Ik dommel wat maar zak niet weg. Ga lekker de kranten lezen, alhoewel ik niet blij word van de berichten over de pensioenen. Niet aan denken, het is vakantie.

Mick doet een kleine vakantie handwas en aan ons speciale waslijntje zonder knijpers hangt ze de was te drogen. Dan komt ze gezellig bij me liggen. Ik maak een kopje thee en espresso, zonder koek of chocolaatje. Helaas.

Vanmorgen zag ik een enthousiaste foto op het familienet van het woonzorgcentrum waar mama sinds half juli verblijft. Ze was mee met zwemmen, dat heeft ze door de corona 2,5 jaar niet kunnen doen. Fijn dat dit weer kan. Mama heeft het gelukkig naar haar zin in de Heemhaven in Heemstede. Mooi complex, prachtige tuin, mooi uitzicht op het Spaarne, erg vriendelijk personeel en heel veel activiteiten. Ik noem maar wat;gym, stoelyoga, bloemschikken, boottochtje, wandelen, samen de krant lezen, bingo, muziekoptredens, visje halen in IJmuiden, duofietsen etc.

Het was natuurlijk even wennen maar inmiddels heeft ze haar draai gevonden en het naar haar zin. En mijn zusjes en ik zijn blij dat ze in een veilige, gezellige en liefdevolle omgeving zit.

En de kinderen, kleinkinderen en zelfs achterkleinkinderen komen regelmatig op bezoek. Daar geniet ze met volle teugen van. En de tweeling van haar kleinzoon steelt natuurlijk de harten van alle medebewoners.

Mick is naar het dorp om vers stokbrood te halen. En als ze terug is maakt ze broodjes met rauwe ham, zachte geitenkaas, gorgonzola en tomaat. We smullen. We brengen de middag verder relaxend bij het zwembad door. Ik doe een tukkie, we nemen een duik in het zwembad, we vissen de vliegjes en wespen met het schepnet eruit, lezen op onze e-reader. Echt vakantie. Rond 4 uur ga ik douchen, haren wassen en zo en Mick volgt even later na een paar baantjes in het zwembad.

John brengt ons naar een wijnproeverij in Vigliano. Daar is nog een Nederlands stel met 2 kleine kinderen van 1 en 3. We wandelen eerst naar de wijngaard. En hier krijgen we weer uitleg en horen toch weer wat nieuws. Hier zijn ze druiven aan het plukken, met de hand. Leuk om te zien.

We wandelen terug en via de hal met de rvs giga wijnvaten lopen we de proefruimte binnen. Tafel al keurig gedekt en hier staan de houten vaten, waar de duurdere wijn in zit.

We krijgen eerst een witte wijn met een bubbeltje. Lekker maar niet super. Daarna een chardonnay. Smaakt goed. Toch gaan we deze niet kopen. Ik vind de chardonnay die ik altijd in Nederland koop veel lekkerder. We proeven de witte wijn eerst neutraal en dan met gekookte worst. Je proeft dan dat de smaak anders wordt.

Dan is het tijd voor de rode wijn. We beginnen met een gewone barbera. We krijgen hier eencarpaccio worst bij. Eerst zonder proeven en dan nadat je een stukje worst hebt geproefd. Ook weer een smaakverschil. En dat doen we ook met de barbera superieur in combinatie met 24 maanden oude parmigiano. En met een nog betere barbera herhalen we dit met een stukje pure chocolade. Een aparte manier van proeven. En we scoren ook hier natuurlijk een doosje barbera superieur.

Maar waar bewaren we de wijn en hoe. Mooie design wijnrekken hebben we al gevonden en de plek. In onze koele entree onder de trap waarschijnlijk. Eerst het huis opknappen, schilderen, nieuwe laag op de vloer, andere tv-kast, garderobe kast (zelf bouwen!!), plafond stuccen etc. etc.

Dan aanpassingen in de inrichting. Maar het heerlijk om ons hiermee bezig te houden. Ideeën op te doen.

John haalt ons weer op en wij zijn op tijd voor de apericena met de gasten en de eigenaren. De laatste zwoele avond hier genieten we buiten van allerlei lekkere hapjes en uiteraard salumi e formaggio begeleid door (alweer) een goed glas wijn. Heerlijk gegeten en gezellig gekletst. Tegen half 12 of zo duiken we ons mandje in. Allebei een beetje tipsy van de wijn. Ach mag best een keer. We vallen in ieder geval snel in slaap…..

• 18 September 2022 - 17:15

Paola:

Allemaal weer mooie berichten, ook dat van Ine! Fijn dat ze het er naar haar zin heeft en veel gezelschap heeft! En jullie ook een mooi vooruitzicht van nog meer vakantie en daarna in huis aan de gang, wat ook altijd leuk is!