Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Reykjavik

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

12 Juli 2021 | IJsland, Reykjavik

Nou eindelijk is het dan zo ver, onze roadtrip IJsland gaat beginnen. En die begint fijn met een wekker die om 4 uur afgaat. Geen tijdstip voor avondmensen zoals wij, maar…. we springen nu ons bed uit. Kwart voor 5 sharp staat de taxi voor de deur en kwartiertje later zijn we op Schiphol. Er is een aparte Transavia hal en holiekemolie wat een rijen. Gaan we dat op tijd redden? Op een gegeven moment roept een Transavia medewerker met een mondkapje naar de passagiers. Amper te verstaan maar uiteindelijk begrijpen we dat passagiers voor de 06.45 vlucht voor mogen. Mooi, ons stress niveau daalt. Bij de security geen rijen en zo doorlopen. Dat dacht ik. Schoenen uit, riem af, sweater uit. En onze rugzakken worden extra gecontroleerd. Time consuming allemaal en zo efficiënt, er staan 4 man, 3 te lullen en 1 aan het werk. Het hoort bij reizen en na zo’n lange tijd zijn we dit ontwend. Haha. Mick ziet ondertussen haar Starbucks espresso al aan haar neus voorbij gaan.
We wandelen naar gate D85, de een na laatste. Pfff. Geeft niet, we hebben onze stevige wandelschoenen aan. En het ‘Mind your step’ klinkt weer zo vertrouwd. Onderweg scoort Mick toch nog ff snel een straf bakkie. Zo, zij ook weer gelukkig.
Bij de gate zien we Puck, ons buurmeisje van weleer, en haar vriendin Amy. We kletsen wat, Puck maakt een selfie van ons vieren en dan mogen we al instappen. We nestelen ons op rij 13!!!! Fasten your seatbelt, ja, eindelijk weer. Het vliegtuig is voor de helft gevuld, dus we zitten lekker ruim. Het voelt goed om weer in een vliegtuig te zitten. Half uur na schematijd vertrekt het vliegtuig naar Reykjavik Keflavik Airport. Daar wacht ons de laatste horde, komen we de douane door. We hebben een gestempeld geel boekje, een vaccinatiebewijs van het RIVM en de QR code. We geloven het pas als we hier doorheen komen.
Onderweg lezen we wat, drinken een kopje thee, doen een tukkie. ik geniet van het vliegen net boven het wolkendek. Vind ik altijd zo bijzonder.
De barcode uit de e-mail die we ontvangen hadden bij aanmelden 72 uur voor vertrek doet hier wonderen. Controle bij de bagage; barcode? ja, loop maar door. Controle bij de douane; barcode? ja, paspoort nog even checken en dan het vaccinatiebewijs. De douanebeambte mocht kiezen en hij koos bij mij de QR code en bij Mick QR code, gele boekje en RIVM vaccinatiebewijs.
Zo pff, we zijn er. Op naar Budget om onze Hyundai I20 op te halen. Gelukkig heeft Budget een balie in de aankomsthal en hoeven we niet eerst met een bus naar een andere locatie. De man van de autohuur probeert ons nog een gravelverzekering aan te smeren. Nee meneer, hoeven we niet. Bij Sunny Cars is alles inbegrepen. U levert de auto 28 juli om 18.00 uur in, dat kost 1 dag extra. Dat weet ik meneer, en daar hebben we ook voor betaald. Don’t fool deze ervaren reisagent. Autohuurgangsters zijn het. Altijd opletten.

Na controle van de auto, toch nog een kras gevonden dat niet op het rapport stond (pfff), de reistassen in de achterbak. Dat gaat net niet. Als er wat spul uit is gaat dat wel. Helaas is het bewolkt, staat er een straf windje en miezert het. Maar wij doen eerst even de high five en giddy up go. In een goed half uur zijn we bij ons hotel. Dat is om half 10 IJsland tijd, 2 uur vroeger dan in Nederland. Aan de achterkant kunnen we gratis parkeren als er plek is. We hebben mazzel, er rijdt net iemand weg. Kamer is nog niet klaar. Geen probleem reistassen kunnen we achterlaten en ze bellen ons als de kamer klaar is.

Gewapend met een plattegrond van Reykjavik gaan we op pad. Eerst ergens een kop koffie en een kop thee. In een hippe boekhandel annex coffeeshop genieten we hiervan met een croissant ham-kaas, voor ons is het allang lunchtijd. Er is af en toe een miezertje, de wind is langs het water stevig maar verder niet en het is zo rond de 14 graden. Prima te doen.

We wandelen langs het water en zien metalen monument van het Vikingschip, het prachtige concertgebouw Harpa en de Hallgrimskerk die je van alle kanten in Reykjavik boven de gekleurde huizen ziet uitsteken. Reykjavik is net een dorp met veel (gekleurde) huizen maar door de mooie appartementencomplexen aan het water en daar omheen krijgt het een stads allure.
We wandelen door de oude haven, altijd leuk en drinken in een trendy foodhal een colaatje. We zijn de enige toeristen, verder vooral werklui, vissers en wat kantoorpikkies.
Tijdens onze wandeling speuren we naar street art. Reykjavik heeft best veel street art en wij vinden dit prachtig. Ik fotografeer ze allemaal en moet zeggen, sommige zijn erg fraai.

Tegen 3 uur gaan we richting ons hotel. We hebben er bijna 20.000 stappen - 13 km opzitten en we voelen onze voetjes. We scoren even wat water, koekjes, nootjes en zo en checken in. Prima kamer, met lekker bed. Schoenen uit, oh wat zijn de voeten blij, kopje thee en koekje.
Ik importeer de foto’s op mijn iPad en werk mijn dagboek bij.

We relaxen lekker op onze kamer en we gaan straks eens even kijken waar we gaan eten. Vanavond in ieder geval bijtijds ons mandje in om na het ontbijt direct richting Selfoss, Geysir, Strokkur en Kerid te gaan.

• 12 Juli 2021 - 18:00

Lidy:

Strak begin meiden!!! Gaat helemaal goed komen met jullie!

• 12 Juli 2021 - 18:21

Paola:

Nou, meteen (voor mij) dus een verhaal! Heerlijk ! Een goed begin is het halve werk! En het begin ìs er! Slaap lekker voor straks en morgen gebeurt het! Doeii

• 12 Juli 2021 - 18:27

Marina:

Ooohh, wat heerlijk om weer te lezen, ik verheug mij nu al op de rest van de reis. En al herkenbare foto's. Enjoy girls!

• 12 Juli 2021 - 19:12

Ellen Steensma:

• 13 Juli 2021 - 07:14

Frans En Mariska:

Het vertrek ging deze keer ook met alle voorschriften eigenlijk wel gemakkelijk. Fijn voor jullie. Genieten al vanaf dag 1. Heel veel reis plezier deze weken en wij genieten hier van de verhalen.

Groetjes,
    Frans en Mariska

• 13 Juli 2021 - 09:29

Geertje:

ha meiden,

Wat leuk jullie zo te kunnen volgen!!