Parijs - Montmartre - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Parijs - Montmartre - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Parijs - Montmartre

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

07 April 2024 | Frankrijk, Parijs

Heerlijk uitgeslapen. Prima nacht, uiteraard af en toe wakker en dan gingen mijn gedachten direct naar mama. Het is goed zo maar het is nu echt definitief. Da’s wennen.

Rond half 10 gaan deze 2 luiwammesen eruit. Mick springt onder de douche, ik ga eitjes koken en spring haar achterna. We ontbijten op ons gemak. Vandaag staat de street art tour door Montmartre op het programma. Gisteren waren we hier ook maar toen in het vreselijk overvolle toeristendeel. Nu gaan we door het rustige deel wandelen.

We nemen de metro naar Abbenes en moeten dan via een enorme wenteltrap omhoog. Er was ook een lift maar wij realiseerden ons niet dat het zo’n takke-end omhoog was. Goed voor de conditie-opbouw[e-1f4aa]

We gaan eerst op een terrasje een espresso en thee scoren. Ff sassen en we gaan starten. Via leuke straatjes lopen we verder omhoog. Heerlijk rustig. We zien leuke en vooral kleine street art. Ergens onderweg kopen we een belegd stokbrood en een drankje. We komen vast een plek tegen waar we dit kunnen opeten. Gewoon omdat wij ‘s middags niet van het warme eten zijn. We lopen o.a. door Rue Lepic waar Vincent van Gogh is geboren.

We komen bij Place Dalida. In het mooie programma Chansons had ik gezien dat er een borstbeeld (letterlijk en figuurlijk) van haar staat. Mick maakt een foto van mij terwijl de borsten van Dalida grijp. Kon het niet laten[e-1f92a] Ze glimmen ook zo mooi door de constante aanrakingen. Er groep jonge jongens willen de borsten ook aanraken en doen dat schuchter en snel. Grappig om te zien.

Hier vlakbij is een sereen klein parkje, je kent ze wel zo’n typisch Frans parkje inclusief petanque-baan. Hier peuzelen we van onze lunch. En we zien de musjes en duiven al loeren naar onze kruimels. We vervolgen onze weg nu langzaam naar beneden. Toch aardig wat street art kunnen fotograferen. We eindigen weer op Place Abbenes waar we op een terras een rosé drinken. Verderop staat een saxofonist verschillende liedjes te spelen. Zijn repertoire is beperkt want La Vie en Rose en Oh Champs Elysees komt diverse keren voorbij.

Vanaf Place Abbenes lopen we naar Galeries La Fayette, 1,5 km dus prima te doen, zeker omdat we nog wat naar beneden lopen. Het is inmiddels een beetje gaan regenen, niet hard maar toch pluutje op. Na 15 minuten is het alweer droog.

We gaan het mooie en chique warenhuis in. Alle dure cosmetica merken en dure juwelenmerken zijn op de begane grond. We komen voor de prachtige koepel. We zien op de 3e etage een soort glazen plank naar het midden. Van daar kun je dan mooie foto’s maken. Wij ernaar toe. Wachttijd 50 minuten. We hebben geen zin om deze tijd te reserveren. Ik maak daar wat foto’s en vanaf de begane grond ook. Het is niet te geloven zo warm hier dus ik stik van de hitte. We gaan eruit.

Als we buiten staan krijg ik foto’s van het bezoek van El en Von aan tante Truecy. Op de terugweg zijn ze bij haar langs geweest. Vrijdag kreeg El al bericht dat het niet goed met haar gaat. 96 en ze is zo broos. De foto’s zeggen genoeg, ze is op, ze wil niet meer. Bij het zien van de foto’s en filmpje schiet ik vol. Ach mijn lieve tante Truecy, zo vaak bij haar gelogeerd, altijd tip top gekleed, gekapt en opgemaakt. Zo hou ik haar voor me. Ik hoop dat het snel over is voor haar, een lijdensweg gun je niemand.

We lopen naar metro Opera en nemen vandaar de rechtstreekse metro naar ons metrostation. Daar kopen we water en een zak chips bij de Carrefour. Het is inmiddels 5 uur. Ik fotografeer nog wat mooie street art in die straat. Daarna naar huis, lekker in de relaxstand met een glas wijn en een chippie.

Rond 7 uur gaan we naar buiten. We wandelen onze straat uit en slaan linksaf de Rue de Bretagne in. We vinden een leuk café-restaurant en er is een leuk tafeltje in de serre bij het raam. Mick neemt groente curry en ik kip met citroen. Lekker gegeten. We besluiten thuis koffie en thee te drinken, lekker lui onderuit. Nog even lezen en dan straks weer lekker tukken. Morgen ons laatste dagje Parijs. We hebben het hier heerlijk naar ons zin.