Naar Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Naar Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Naar Parijs

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

05 April 2024 | Frankrijk, Parijs

Om 8 ging de wekker maar wij blijven nog lekker soezen. Heerlijk. Vannacht goed geslapen, wel weer elk uur wakker door een opvlieger vanwege het synthetische dekbed. Maar ik slaap dan gelukkig zo weer in.

We gaan eruit en onder de douche. Koud. Gadver. Ik moest mijn haar wassen en dat is niet fijn met koud water. Maar allez we doen het ermee, wij zijn bikkels. Het blijkt dat Chantale de knop van de boiler naar de verkeerde kant heeft gedraaid[e-1f648]

Aankleden en koffertje inpakken. Toilettas is te dik dus maar wat verdelen want anders gaat mijn koffertje niet dicht. Ontbijten. Chantale heeft zoals elke dag hier een verse pain au chocolat voor me gekocht. Heel lief van haar. Nog een bakje yoghurt met cruesli met een kop thee en mijn maagje is weer gevuld. Toch ben ik niet helemaal stabiel

We wandelen met z’n viertjes naar het station. We nemen afscheid van Marius en Chantale. Marius gaat sporten en Chantale naar huis. Dank lieverds voor jullie gastvrijheid, voor de pain au chocolat, voor het laten zien van Châteauroux en omgeving, voor de heerlijke maaltijden en het eten gisteravond. We zijn verwend. En dan vergeet ik nog onze logeerkamer met eigen badkamer!

We zoeken op het perron de letter waar onze wagon komt, bij de T. Klopt en we nemen plaats op stoel 71 en 72. Achteruit rijden. Vind ik geen probleem, Mick wordt dan een beetje misselijk. Door het even buiten zijn is mijn onstabiliteit weer weg. Gelukkig maar.

Mick is aan de andere kant van het gangpad gaan zitten, kan ze vooruit rijden. Ik kijk naar buiten, werk mijn dagboek bij en lees wat. Zo zijn we snel, in 2 uur en 15 minuten, Parijs. Nou dat loopt anders. Zo’n uur voor Parijs staat de trein stil. Er wordt iets in het Frans omgeroepen, accident personne. Ik maak ervan, aanrijding met persoon. Als de conducteurs langs lopen, schieten wij er een aan. En deze vriendelijke Fransman spreekt Engels. Mooi. Hij vertelt dat er een lijk gevonden is ergens naast het spoor. En dat moet onderzocht worden. Dat gaat minstens 2 uur duren. Pfff, hebben wij weer. Nou ja, Mick gaat op zoek naar de restauratie voor een bakkie. Er staat een kR met een man maar we kunnen niks krijgen. En dan plots gaat de trein weer rijden. De omroepster heeft een heel verhaal waar we niks van kunnen maken. Onze vriendelijke conducteur geeft in ieder geval aan dat we gaan rijden, maar ja dat hadden we al gemerkt. We hebben contact met Marius en hij zegt dat de dooie waarschijnlijk lag te slapen. Haha.

Uiteindelijk zijn we 25 minuten later in Parijs. We wandelen weer van Gare d’Austerlitz naar metrohalte Saint Marcel. Met 1 x overstappen zijn we vlakbij ons appartement midden in de Marais. Even oriënteren en een klein stukje lopen naar ons appartement. Alles (codes en sleutel) klopt en met de lift kunnen we naar de 3e etage. Een leuk sfeervol naar onze stijl ingericht appartement. We zetten onze koffertjes neer en gaan eerst verderop op de hoek lunchen. In het zonnetje, jas uit, genieten we van een plateau charcuterie en fromage met een glas rosé. Dit is Parijs. We genieten. Er komt nog een demonstratie voorbij met heel veel politie. Macron en guerre wordt er gescandeerd. We maken op dat ze het niet eens zijn met hem. Hierna gaan we bij de Carrefour inkopen doen voor het ontbijt en zo. We zetten de spullen in net appartement en gaan op stap.

We gaan een street art route uit het Paris Street Art boekje door de Marais lopen. Leuk. We lopen zo door straten waar je misschien anders niet zo snel komt. Street art is aardig, niet bijzonder. De Marais daarentegen wel. We zien leuke restaurantjes en ook een soort open markthal met eettentjes. In de buurt dus voldoende eetgelegenheid. Mooi[e-1f4aa]

We eindigen bij Centre Pompidou. Even in het zonnetje zitten op Place Daarna lopen we naar de Notre Dame. We hebben om 6 uur afgesproken met onze buren die ook in Parijs zijn. Zij hebben 2 restaurantjes gereserveerd. We kiezen er uiteindelijk een.wandelend daar naartoe gaan we eerst even borrelen. In de serre van Café Lezare vlakbij de Marais nemen we plaats. We nemen charcuterie en fromage vooraf. En dat is heel heel veel. We hebben bijna genoeg. En dan moeten we de entrecote (3 x) enzeebaars tartaar (1 x) nog eten. Dat lukt ons natuurlijk. We kletsen gezellig. Tegen 10 uur wandelen we deels samen terug. Onze wegen scheiden, wij wandelen verder de Marais in en zij naar Quartier Latin.

Tegen half 11 gaan we te bedde. Zo fijn om weer in Parijs te zijn.

• 05 April 2024 - 10:32

Chantale En Marius:

Even kleine correctie hoor Carla….[e-1f603]

Het was NIET Chantale die de knop van de boiler de verkeerde kant had opgedraaid, maar de installateur die woensdagmiddag de nieuwe boiler geplaatst had.Chantale ging donderdagochtend niet meteen bellen maar gelijk zelf op zoek waarom er geen warmwater was, dus heeft na wat demontage van de boiler een klein verborgen knopje gevonden dat de verkeerde kant was opgedraaid…Et voilà…lekker heet water!!! Toch wel handig een meissie die haar werkende leven in de technische branche heeft gewerkt…[e-1f607]

Heel veel plezier nog in Paris meiden!!! [e-1f618][e-1f618]