Op naar Châteauroux - Reisverslag uit Châteauroux, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Op naar Châteauroux - Reisverslag uit Châteauroux, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Op naar Châteauroux

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

02 April 2024 | Frankrijk, Châteauroux

Half 10 haalde Lidewij ons op. Heel lief van haar om ons een slinger naar Schiphol te geven. Een goed kwartier later waren we op Schiphol. Eerst even verse broodjes en een vers fruit sapje scoren bij de AH to Go. Dan een espresso met dubbele shot voor Mick en een verse muntthee pour moi. We lopen naar het perron, de Eurostar komt op perron 5 of 6.

We zien de trein maar niet op de borden verschijnen. Mick gaat weer naar boven en gaat informeren wat er aan de hand is. De trein heeft 30 minuten vertraging, veroorzaakt door personele problemen, de machinist was te laat[e-1f648]. Helaas. Mick gaat weer even naar boven om nog een espresso te scoren. Zo het cafeïne niveau is weer op gewenst niveau.

Uiteindelijk 40 minuten later arriveert de bordeauxrode hogesnelheidstrein op perron 6. We stappen in rijtuig 15 en vinden stoel 55 en 56. Voordeel we rijden vooruit, nadeel we zitten bij zo’n brede post tussen de ramen en hebben beperkt zicht. Geen probleem, we gaan toch lekker lezen. Kleine reiskoffertjes bovenin en we installeren ons op de zachte en brede stoelen.

Ik begin met mijn dagboek en ga lekker lezen, Mick doet eerst haar dagelijkse Spaanse les op Duolingo en gaat dan lezen. De trein is comfortabel. Hij zoeft door het Hollandse, Belgische en Franse landschap. Goede keus. In 3,5 uur zijn we straks midden in Parijs. Met z’n tweeën is dit ook goedkoper, € 35 per persoon, in vergelijking met de auto veel goedkoper en echt veel relaxter.

Voor ons zit een Engels sprekend gezin met 2 jonge meisjes van de babbelie categorie. Op zich gezellig, behalve als ze het niet met elkaar eens zijn[e-1f92a]

Tegen twaalven eten we een broodje. De reis verloopt verder voorspoedig. Met uiteindelijk 50 minuten vertraging komen we aan op Gare du Nord. We gaan eerst metrokaartjes kopen. Bij een automaat kopen we een carnet (10 ritten). We krijgen een pasje. Bij het toegangspoortje blijkt dat je maar 1 x met dit pasje erdoor kan. Mick moet dus terug en ook een carnet kopen. Het is inmiddels wat drukker daar dus dat duurt even. Dan kan ook zij erdoor en kunnen we naar het perron van lijn 5. Voorheen was het makkelijker met een carnet dat uit 10 losse tickets bestond.

We moeten maar Gare d’Austerlitz om daar de trein te pakken naar Châteauroux. We gaan 3 nachten logeren bij Marius en Chantale. Metrostation Gare d’Austerlitz wordt verbouwd dus we moeten eruit bij Saint Marcel en 7 minuten lopen. Dat is geen straf. Ik ben in Parijs waar ik zo van hou, de zon schijnt en we kunnen even de benen strekken. We hebben nog een uur. We zien een terrasje en gaan daar zitten. Voor Mick een espresso en voor mij een verre de vin blanc. Even in de zon en dan is er een buitje. We verkassen naar een plek onder het zonnescherm.

We lopen naar het station en lopen naar voie 7. Eerste wagon is voor ons, stoel 11 en 12. Keurig op tijd vertrekt de trein. Met veel gekraak en gepiep wordt, uitsluitend in het Frans, een en ander omgeroepen. Door het gekraak is het niet te verstaan. Jammer dan. We komen heus wel in Châteauroux. We lezen wat, ik werk mijn dagboek bij. Stoelzitting is wat kort. Voor mij niet echt een probleem, wel voor Mick’s lange bovenbenen, twee uur en een kwartier, dat overleeft ze.

De reis verloopt redelijk voorspoedig maar een stuk voor Châteauroux staan we stil. En dat duurt een tijdje. Er wordt steeds van alles in het Frans omgeroepen maar ik kan er geen chocolade van maken. Gelukkig krijg ik via de SNCF-app berichtjes. Er ligt een obstakel op het spoor. We komen hierdoor ruim een half uur later aan. Marius en Chantale staan al te wachten op het station.

Ze wonen 250 meter van het station dus we wandelen zo naar het appartement van Chantale. Een mooi en ruim appartement. Heel iets anders dan hun prachtige villa in L’Aventure. Het appartement heeft aan beide kanten prachtig uitzicht over Châteauroux.

We gaan borrelen en over negenen eten. De Fransen eten ook laat. We krijgen een soort paasbrood, speciaal gehakt met gekookt ei erop omwikkeld met bladerdeeg. Groene salade erbij. We smullen want we hebben best wel trek. Diverse kaasjes als nagerecht. We kletsen uitgebreid bij en rond twaalf uur gaan we naar bed. Leuke logeerkamer met eigen badkamer. Best luxe.

• 02 April 2024 - 15:45

Chantale En Marius:

…..en onze gasten zijn heel zoet en braaf..

en niet onbelangrijk ruimen alles heel braaf netjes op [e-1f923][e-1f923][e-1f923]

Top dat de meiden zover reizen om weer lekker bij te beppen en natuurlijk het mooie Châteauroux te verkennen [e-1f603]

Chantale [e-38] Marius

• 02 April 2024 - 20:59

Annemargreet :

Toch fijn zo’n broer in het buitenland, waar je kunt logeren! [e-1f609][e-1f609]

• 03 April 2024 - 11:17

Elly: