Van Parijs naar net onder Limoges - Reisverslag uit Benayes, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Van Parijs naar net onder Limoges - Reisverslag uit Benayes, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Van Parijs naar net onder Limoges

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

27 Mei 2022 | Frankrijk, Benayes

Van Parijs naar net even onder Limoges

Voor de zekerheid hadden we de wekker gezet op 08.30 uur. Maar goed ook want deze wake-up call hadden we nodig. We waren in dat heerlijke bed allebei nog diep in dromenland. Even soezen en hup eruit. Verkwikkende douche deed wonderen. Mick ging de auto halen. € 27, dat zijn nog eens prijzen. Pfff. Ik ging om de hoek bij de Intermarché Express boodschappen doen. Uiteraard 2 pain au chocolat. Moet eerlijk bekennen dat ik daar meer dol op ben dan Mick. Wat fruit, baquette, rauwe ham en geitenkaas, yoghurtjes en water. Met de boodschappentas en de 2 reistassen stond ik klaar voor Mick. Hup, spullen in de auto, even snel de pain au chocolat opeten en hup op weg naar het zuiden. We geven Limoges in op de tom tom. We zien wel. Het kan ook zo maar Toudelouse worden. De périphérique op en daar was het rustig. Eerste stuk even opletten en uiteindelijk lekker op de A10/A71/A20 richting de zon. En weer smoothly door de péage. En lekker genieten van de muziek via Spotify. Gisteren begonnen met de eighties. De seventies hebben we al op een paar road trips beluisterd. Tijd voor wat nieuws.

Na een uurtje was het tijd om te tanken en voor koffiepauze op een Aire. Aan een picknicktafel onze yoghurtjes verorberd en koffie en thee gedronken. Handig zo’n waterkoker op de kamer. Heet water bij ons in de thermosfles voor de koffie en thee.

Genietend van de songs die we al weer waren vergeten, kwam de vraag waar gaan we slapen vannacht omhoog. Iets ten zuiden van Limoges. Beetje zoeken en ik vond een leuke chambres d’hôtes 40 km onder Limoges en 10 km van de snelweg. En dat voor € 69 incl. ontbijt. Via booking.com gereserveerd. Lekker handig is dat toch. De tom tom aangepast naar de nieuwe bestemming.

Rond 1 uur was het tijd voor de lunch. Baquette met geitenkaas en rauwe ham. Koffie en thee erbij. Smullen aan zo’n picknicktafel. En sanitaire voorzieningen. Ook fijn om die blaas even te legen.

Mick blijft rijden en ik zorg voor de versnaperingen en zo onderweg. Als we Chateauroux passeren maak ik even een foto van de afslag. Even naar Marius sturen. Jammer dat we dit keer niet bij Marius en Chantale kunnen logeren en het nieuwe appartement van Chantale kunnen bekijken.

Ach straks hebben we zoveel tijd, dat komt er vast wel een keer van.

We rijden lekker door en gooien bij de goede en bekende nummers het volume omhoog. Lekker meezingen op o.a. Fantasy van EW[e-38]F, Theme from Mahogany van Diana Ross, The Rose van Bette Midler. Maar als Ain’t no sunshine door de speakers te horen is, worden we stil. Juul en ook Marianne…. Juul alweer 8 jaar niet meer onder ons en Marianne op 14 juni 1 jaar. Het gemis blijft sterk. We houden elkaars hand vast…. En ondertussen genieten we van de mooie natuur, de vergezichten, her en der een mooi kasteel. Dit is een mooi deel van Frankrijk. De natuur is nu op z’n mooist, zo fris groen..

We vertrokken met 15 graden en bewolking uit Parijs en komen aan met 22 graden en zon. Now we’re talking!

De chambres d’hôtes was snel gevonden. Eerst bij buren over het zanderf en dan bij verkeerde buren op het erf en uiteindelijk bij Le Figuier. Een jong stel uit Nederland. Bleek dat Google maps de route over asfalt neemt en tom tom niet. Ok, dat weten we nu.

De chambres d’hôtes issinds augustus 2021 open. We hebben een mooie kamer op de 1e etage met balkenplafond. Ja daar heb ik mijn al gauw m’n kop aan gestoten. Ze geven niet mee, helaas.

We kletsen wat met de eigenaars en nestelen ons achter in de tuin half onder de schaduw van een boom, half in de zon met een fantastisch uitzicht vanaf de heuvel op de landerijen en de vele bomen. We drinken een kopje thee. Even later komt de eigenaresse, heel lief, met een glaasje vijgenlikeur met blokjes kaas en nootjes, apéro. Zelf halen we later een glaasje rosé, 5 in de klok! De middag staat in het teken van relaxen, beetje kletsen, beetje lezen, beetje zonnebaden, drankje. Life is good!

Eten kunnen we in Pompadour op 20 minuten rijden. Prima. Er is 1 brasserie. Half 7 reden we weg en we zagen de brasserie tegenover het chateau en aan de andere kant de renbaan. Terras was nu in de schaduw. Jammer en gelukkig hadden we een vestje/trui bij ons. Eerst een glas rosé als apéro. Keuken gaat pas om 7 uur open. Ja ja dat weten we maar we hebben gewoon trek. Mick nam een burger van de limousin koe met geitenkaas. Burger was heerlijk maar de geitenkaas combi apart. Ik had nu confit de canard. Het zuidwesten is immers de streek van de eend.

Mick nam nog een ijsje van gegrilde ananas. Ik mocht meelikken. Haha.

In het zonnetje reden we terug. In de huiskamer van de chambres d’hôtes dronken we een espresso (uit een zakje hoor). Mick liet de Senseo links liggen. Dan is zo’n zakje toch echt beter. Ik was tevreden met m’n kopje thee.

Daarna gingen wij naar onze kamer. Bijtijds naar bed, lekker lezen. We hebben allebei een spannend boek.

Morgen zo’n 440 km naar Andorra. Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben naar dat staatje in de Pyreneeën en, niet onbelangrijk, ik weer een land aan mijn lijstje kan toevoegen. Tja, dat zijn de kenmerken van een reisgek. Haha.

• 27 Mei 2022 - 23:53

Chantale & Marius:

Beste lezers laat u niet misleiden !!!! De meisjes hadden het zo listig ingepland dat wij niet in Chateauroux zouden zijn! Rond Hemelvaartsdag al zo’n 15 jaar niet!!!! Pech voor hun want de 5 pakjes Lindt chocolade peer smaak lagen al klaar voor die 2 snoeperds!
    En bij ons zijn die maar 2 weekjes « houdbaar » !
    Rij voorzichtig meiden, met die Fransen weet je het nooit!!
    Dikke knuffel van
    Chantale & Marius

• 28 Mei 2022 - 10:45

Paola:

Ja mooi hè Frankrijk! Wij hebben jaren geleden die doorrit omgekeerd gedaan, van de Riviere naar NL. Altijd mooi. En jullie zoals gewoonlijk weer helemaal in de verwen stemming, tot de muziek aan toe! La vita è bella! Ik zit ook weer in de startblokken en dank voor het delen! Bon voyage| Paola