Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Siem Reap

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

10 Februari 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

De 1e dag in Siem Reap. In dit prachtige hotel hebben we heerlijk geslapen. Bed iets aan de harde kant maar we liggen heerlijk romantisch onder de klamboe. 10 muggenbeten is genoeg. En ik ben weer de eerste die opsta om half 7! Verder gaat het goed met me hoor!!!!! Mick bevindt zich wederom in een comateuze toestand. Ik ga naar buiten, lekker douchen. Dat is zo heerlijk. En omdat het al een aangename temperatuur is rond dat tijdstip, sta je niet te blauwbekken als je er onder vandaan komt. Ik kleed me aan en probeer Mick ook zover te krijgen, en ja hoor, ze gaat er ook uit.

We ontbijten onder een prachtig afdakje naast onze kamer met uitzicht op het zwembad. Alles wordt bezorgd. Koffie, thee, yoghurt met muesli, vers fruit, vers brood, croissantjes, jam, gekookt eitje. Wat een verwennerij. We hadden in de recensies al gelezen dat het ontbijt hier heerlijk en overdadig is, nou dat klopt!!

Om 8 uur lopen we naar het hek en daar staat, Nah, onze gids annex chauffeur. Ik had een hemdje aangetrokken. Hij vraagt of ik ook een T-shirt met mouwtjes heb. Tuurlijk. Even snel wisselen op de kamer. Attent van hem om me hier op te wijzen. Anders had ik weer in dat strakke T-shirt met lange mouwen van Mick de hele dag moeten banjeren. In de keurig gepoetste, van binnen schoon en van 2 flesjes water voorziene auto rijden we richting het Angkor Wat tempel complex, 10 km buiten de stad. We moeten eerst kaartjes kopen. We kopen een 3-daagse pas voor 40 dollar. Fotootje wordt er gemaakt en dat komt op je pas. Mooi. We kunnen verder. Nah stelt voor om met de kleinere tempels te beginnen en de groter Angkor Wat en Angkor Thom voor morgen te bewaren. We voeren het op, als het ware. We gaan hier in mee.

We beginnen met toch best een grote tempel hoor, Ta Prohm. Dit complex is de meest aansprekende, hier zijn veel delen van de tempel overwoekerd met enorme wortels. Echt onwijs gaaf om te zien. Ik fotografeer me suf. Op dit complex zijn enkele scenes voor film Lara Croft Tomb Raider opgenomen.
Nah legt van alles uit. Erg leuk en interessant. Anders zijn het maar stuken steen en zo. Of ik alles precies onthou, dat is een tweede maar het maakt het er doorheen lopen veel interessanter.

Er zijn hier enorm veel Aziaten, met name Zuid-Koreanen en Chinezen. En die hebben een vreemd fotografeergedrag. Zij willen voor elke tempel, wortel etc. zelf op de foto en dan vaak met zo'n V-teken. Ik fotografeer graag de tempel zo als die is en niet gevuld met Mick of mij. Kijk lokale mensen die onderdeel zijn van het geheel, ja natuurlijk, maar verder geen mensen voor mij erop. Dat betekent soms wachten, maar dat heb ik er voor over. Als wij tijdens zo'n reis 2 a 3 foto's van ons samen geposeerd voor een of ander bijzonder iets maken, dan is het veel.
En wat ik hier het toppunt vindt, is dat ze her een der een houten plateau hebben gemaakt zodat men voor een stuk tempel of wild gewoekerde wortel kan poseren. Nou ja!!! Het moet echt niet gekker worden.

We gaan naar tempel nummer 2, Ta Keo. Een kleinere tempel maar ook weer erg fraai. Deze tempel is tegen een heuvel aan gebouwd en dat betekent klimmen. Ik had uit voorzorg al m'n knie ingetapet en m'n trainers aangetrokken. Het is goed warm en het zweet gutst werkelijk weer heerlijk vanuit mijn nek zo de favoriete bilspleet in. Maar ben hier inmiddels aan gewend:-)
We hebben een mooi uitzicht over de jungle en wandelen over en door deze mooie tempel. De afdaling is ook niet makkelijk aangezien het weer van die soort Chinese Muur stenen zijn. Maar we komen er.

Ta Nei, tempel nummer 3. Ook weer mooi met mooie gebeeldhouwde aspara's, danseressen. Dit complex is niet gerestaureerd. Er liggen dan ook nog heel veel brokstukken. Het is uitkijken waar je loopt maar heel verrassend.

Banteay Kdei, een prachtige tempel met 4 ingangen is tempel nummer 4. Elke ingang heeft bovenin gebeeldhouwde mooie mysterieuze gezichten. Erg mooi om te zien. Binnen in dit complex is een boeddha. Er zit een oude vrouw voor en ik maar hier een mooie foto van, lucky shot.

Zo het loopt tegen twaalven. Tijd voor lunch. Nah brengt ons naar een restaurant annex kookschool. We bestellen allebei pittig gemarineerde kip met groente en rijst. Het smaakt best maar van een kookschool hadden we meer verwacht. En pittig, nou helaas niets van dat.

We vervolgen onze weg en gaan naar tempel nummer 5, Pre Rup. Een tempel met 5 lotusvormige torens. Apart en mooi. Deze tempel ligt ook tegen een heuvel aan. Ik pas even. Dit kan mijn knie niet aan. Dus gaat Mick met gids en gewapend met camera omhoog. Ik lees even bij in ons reisboek en wacht geduldig op de twee.

Tempel 6, de laatste van de dag is de Prasat Kravan. Deze tempel is gebouwd uit bakstenen. Dat geeft een tempel weer een heel ander aanzien. Ik blijf fotograferen. Score vandaag zo'n 250. Zit nu op ruim 3500 foto's. Dat wordt een klus straks. Gelukkig zet ik elke avond m'n foto's over op m'n iPad en redigeer ik ze. Dan is het een beetje bij te houden.

Mick wil nog een laatste tempel. Op weg naar huis stoppen we nog bij een heel kleintje. Geen idee hoe deze tempel heet.

Even over tweeën zet Nah ons af bij ons Maison. We trekken de badpakken aan en koelen af in het zwembad. Er zijn maar 2 ligbedden en die zijn vanmiddag van ons. Even later komen de buren en die kijken wat scheef. Te begrijpen maar ja nu liggen wij hier.

Ik ga lekker met de iPad aan de slag. Mailtjes lezen, Telegram volgen (de perikelen van de auto van de Meijsje die niet wilde starten bij aankomst op Schiphol), foto's laden-uitzoeken-bewerken, dagboek bijwerken en ook nog niks doen. Mick leest in haar boek. Prima middag zo.

Na de relaxte middag, kleden we ons om en wandelen naar het centrum. Straatje uit, brug over en voilà, we zitten in het centrum. Niet alleen dus een top hotel, of beter gezegd bed & breakfast maar ook nog eens een top locatie. We wandelen door de straten en komen bij een overdekte markt, de oude markt. Gelukkig! Stel je toch eens voor, een Aziatische stad zonder marktje. Deze is vooral gericht op de toerist. Allerlei souvenirs en in het midden wat vreetwaar. We zien best mooie boeddha's maar dat is allemaal van dat toeristen spul. Veel geweven doeken, bedlopers, shawls etc. Hier prachtig maar niks voor ons. Komt thuis in de kast. We kopen graag iets maar meestal iets van kunst in een galery. Misschien komen we dat nog tegen.

We lopen in Pubstreet, de straat en straatjes er omheen met cafe's en restaurantjes, en op een hoek op een leuk terras gaan we een cocktail drinken, een mojito. Beetje te veel suiker maar we genieten van dit drankje en het kijken naar mensen.

We lopen een smalle straat in en zien veel Khmer bbq restaurants. Dat gaan we doen. Zo gezegd, zo gedaan. We krijgen zo'n gaspatroon brander op tafel (in Nederland uit de handel gehaald vanwege ontploffingsgevaar maar dat wordt hier gewoon nog gebruikt!) en 6 verschillende soorten vis en vlees; rundvlees, varkensvlees, inktvis, kip, esplanade vis en krokodil. In een aluminium bak met een gootje wordt een soort kippensoep geschonken. Het heuveltje in het midden moeten we met een stuk vet insmeren. Dan kunnen de stukjes vlees of vis er op. Sausjes erbij en een bakje noedels die we in de soep gaar kunnen koken.
Het smaakt ons voortreffelijk. We zitten echt te smullen. En tussendoor of aan het einde kunnen we de soep in een kommetje scheppen en opdrinken.
We wandelen nog een stukje door dit gezellige centrum en nemen de tuk tuk naar huis, klein stukje maar.

Dag 2 in Siem Reap. Weer early rise want om 8 uur staat Nah op ons te wachten. Na een weer meer dan voortreffelijk ontbijt stappen we bij Nah in de auto. De eerste stop wordt..... ja daar is ie, de Angkor Wat. Wat een groot en mooi tempelcomplex. We lopen er met Nah overheen en her en der vertelt hij iets over de gevelstenen, over de historie. Echt een aanrader, zo'n toer door een tempel is dan veel interessanter. En Nah heeft inmiddels door wat voor soort fotograaf ik ben. Geen toeristen op de foto. Hij wil wel een paar keer een foto van ons met een tempel of deel van een tempel maken. Goed dat hij daarop aandringt, zo hebben we tenminste bewijs dat we hier samen waren. En een paar van dat soort kiekjes is toch wel leuk. Hij weet vanaf welke plekken je mooie foto's kan maken en daar maakt ie me erg blij mee. Hij kiest ook bewust eerst de Angkor Wat uit en daarna de Angkor Thom omdat het dan het rustigst is. En dat klopt. Zo kan ik de meeste foto's zonder ontsierende (dikke, felgekleurde) toeristen maken. Haha.

De Angkor Wat is een groot complex en we zijn ervan onder de indruk. Als ik bij de middelste toren sta, komen er 4 monniken de binnenplaats op. Ze kijken rond, en fotograferen wat met hun tablet(!). Ik ga in een hoekje staan en fotografeer ze minutenlang. Ik vond het zo mooi, monniken op deze plek fotograferen. Al zeg ik het zelf, dit is een mooie reeks plaatjes geworden. En deze foto's midden op de Angkor Wat te kunnen maken. Ik voel me een lucky bird!!

We vervolgen onze weg. We gaan nu een foto maken van de Angkor Wat vanaf de weg af gezien. De beroemde foto die iedereen kent. Het is niet helemaal helder. Ik maak de foto maar ben niet tevreden. Nah vindt dat ook en belooft me in de middag hier nog een keer te stoppen. 2e kans. Wat een attente lieverd.

We gaan nu naar de Angkor Thom, naar de Bayon. Dit tempel complex bestaat uit een heleboel torens en elke toren heeft aan elke kant (4 dus) boeddha koppen in de top. Wauw! Dit is zo fraai. Niet te beschrijven zo bijzonder, zo mooi. Eigenlijk vind ik dit nog mooier dan de Angkor Wat. Ik fotografeer als een bezetene. De ene kop is nog mooier dan de ander, redelijk in tact, mooi verweerd, prachtige lippen. Veel bijzondere koppen. En Nah wijst me weer op mooie plekjes om te fotograferen. Zo kan ik nadat ik ergens omhoog ben geklauterd een overzichtsfoto maken met 4 boeddha koppen er op. Ben een blij mens.
Op een geheven moment komen we bij een boeddha kop. Nah pakt mijn camera, zegt je moet zo gaan staan en zo kijken. Hij maakt een foto van mij met deze boeddha kop. Hetzelfde doet hij met Monique. Hele grappige en aparte foto's. Deze (van mij) ga ik instellen als profielfoto op mijn Facebook account.

Zo dat was een enerverende ochtend. Tijd voor lunch. Nah brengt ons naar een open restaurant. We bestellen 2 x een kipgerecht, op 2 verschillende manieren bereid. Jammie, jammie, jammie. At smaakte top! Colaatje light erbij. Naast de hoeveelheid water even onze dagelijkse slok cola.

Nah had voorgesteld om naar een bergtempel te gaan. De tempel is niet zo bijzonder maar het uitzicht over de jungle en de tempels (in de verte) wel. We twijfelen en tijdens de lunch hebben we bedacht dat dit gezien mijn knie geen goed plan is. Ook vandaag had ik (of liever gezegd Mick) mijn knie goed ingetapet maar de Angkor Wat en Angkor Thom zijn zulke grote complexen, dus we hadden al heel wat gelopen.
We stellen voor om naar de kleinere tempels behorende bij de Angkor Thom te gaan. We beginnen bij het olifanten en het lepra koning terras. Aan de onderkant zijn allemaal olifanten gebeeldhouwd. Fraai. We lopen dan via het koninklijke en publieke zwembad, althans wat daar van over is, naar de tempel Phimeanakas. Een mooie tempel met een prachtige trap. We lopen door en komen bij de Preah Palilay. Deze tempel is klein maar er zijn een paar prachtige witte boomstronken met grote wortels vanuit de tempel. Deze bomen zijn gekapt omdat ze dreigden om te vallen. Apart die witte stronken tegen de bruine tempel. We lopen een stukje door en komen bij de laatste tempel, Baphuon. Een prachtige tempel maar.... klimmen. Mijn knie heeft het zwaar te verduren vandaag, klimmen en veel lopen. Ik pas nu. Moet verstandig zijn. Dus zoek een steen onder een boom in de schaduw en ga lekker zitten. Mick en Nah gaan de klim maken. Mick speelt voor fotograaf.

We lopen terug naar de auto. Het is tegen half 3. Het is mooi geweest. Veel indrukken vandaag en de warmte en de inspanningen. Terug naar het hotel. Nah maakt nog even de beloofde stop bij de Angkor Wat. Het is nu helder, en de zon staat beter (belangrijk voor een fotograaf!). Schiet een paar mooie plaatjes. Helaas geen spiegeling in het water. Dat lukt alleen bij helder weer bij zonsopgang.

In onze maison genieten we op ons terras, helaas de enige 2 ligbedden zijn bezet. Maar ik ben lekker bezig met mijn foto's. Nagenieten.
Ik lees mijn mail en andere berichten. Een aantal wijzen ons op het bericht dat er 2 vrouwen gearresteerd zijn die op de Angkor Wat uit de kleren zijn gegaan en daar foto's van gemaakt hebben. Wat zijn jullie veranderd! Car? Was het zo warm? Ik begrijp dat wel hoor met die temperaturen. Maar je bent toch echt compleet gestoord. En ik las trouwens dat ze niet de eerste zijn. Wat een rare wijven!

Rond half 6 wandelen we weer naar het centrum. Op de hoek van Pubstreet in luie fauteuils, genieten de dames van de mojito!! Wat gaan we eten vanavond. We lopen rond, ik scoor een leuke zwarte wijde blouse en Mick een sleutelhangertje (een soort keessie!? - dit gebruik je op een boot om de tros aan land te gooien) en daarna vinden een leuk Khmer restaurantje. We bestellen spring rolls vooraf, dan beef spiesen en eend met nootjes. Tja, ondanks dat de spring rolls onder de kop 'starter' staan krijgen we alles tegelijk. Maar het smaakt ons meer dan uitstekend. Wij zijn dol op Aziatisch eten en de khmer keuken is een goede keuken. We wandelen op ons gemakkie terug en scoren bij een biologische koffie- annex ijszaak een klein ijsje. Terug in ons hotel gaan we lekker naar bed. We zijn vol en zoet. Ik voel me dik van het vele eten.

Na weer een heerlijke nacht onder de klamboe, worden we door het licht voor de wekker wakker. Geen vroeg opstaan. Maar om 8 uur sta ik weer te genieten onder de buitendouche. Dat zou ik thuis wel willen maar dan wel met deze temperaturen erbij!!

Het is onze derde dag in Siem Raep en vanaf vandaag zijn wij in de relaxstand. We hadden besloten om niet vroeg op te staan en de Angkor Wat bij zonsopgang te fotograferen. De afgelopen dagen is het steeds heiig bij zonsopgang en dan sta je daar je te verdringen tussen 1000 Chinezen en Japanners. Nou nee, bedankt, ik weet wel iets leukers. Als ik zeker zou weten dat het prachtige plaatjes worden maar vanwege het weer is dat dus onzeker.
We blijven lekker in ons mandje en ik jat wel een foto van het internet, als ik dat nodig acht voor mijn fotoboek.

We ontbijten weer overdadig met gekookt en gebakken eitje erbij, heerlijk op ons gemak. Na het ontbijt gaan we lekker bij het zwembad liggen. We bekijken eerst op de iPad de foto's van gisteren (330!). Totale score is nu 3875!!! Mick gaat lekker lezen, ik doe een klein after ontbijt napje en schrijf daarna mijn dagboek bij. We nemen een duik in het zwembad. Van Mick moet ik toevoegen dat we via de trap het zwembad ingaan en dat zij baantjes gaat trekken (5 slagen en ze is aan de overkant) en dat ik in een zonnige hoek gewoon wat in het water hang. Nou goed, dan is dat ook duidelijk. Toch wel fijn dat jullie dat weten.

Tegen enen gaan we ons aankleden en richting het centrum. We vinden een leuk restaurant waar we allebei een salade eten, een Ceasar en een Griekse. We hadden zin in een lichte lunch.
Dan op zoek naar een goede spa annex massage salon. Er zijn er genoeg. We komen uiteindelijk bij Pura Vida terecht. We willen allebei een full body massage met olie. En ik wil een scrubbeurt voor mijn voetjes en pedicure. In deze vestiging geen massage, dus worden we per tuk tuk gratis naar de andere vestiging vervoerd. We krijgen allebei een heerlijke anti stress massage. Anderhalf uur voor 20 dollar. Koopie. Ik geniet met volle teugen. Lekker knijpen in je lijf. Mick ligt naast me en de heerlijke klassieke muziek op de achtergrond wordt door haar verstoord met af en toe au-geroep. Mick is ook meer van het aaien. Na deze heerlijke massage mag ik beneden in de luie stoel plaats nemen. Eerst worden m'n voeten zorgvuldig gescrubd met speciale vijl en honing-suiker mengsel. En daarna zit het aardige meisje lekker te frutten aan m'n tenen. Zo heerlijk om dat niet zelf te hoeven doen. Ik mag een leuk kleurtje uitzoeken. Ik kies knalblauw, staat leuk bij mijn roze badpak! En dit voor 12 dollar. Dat ze het er van kunnen doen. Mick is even een straatje om gegaan, haar kuiten en scheenbenen waren niet ongeschonden uit de massagebeurt gekomen.

We nemen de tuk tuk richting Pubstreet waar we op de hoek bij The Red Piano in de gemakkelijke fauteuils de heerlijke mojito drinken. Daarna op zoek naar een restaurantje. We gaan eens de andere kant op en ook daar zijn leuke tentjes. We bestellen 2 heerlijke gerechten, de een beef en de ander chicken, die we samen delen. Verse lime sap voor Mick en een wit wijntje voor moi. Top avond. Via de night market wandelen we terug naar de maison (door de tuk tuk drivers uitgesproken als mansion, maar dan denk ik altijd aan dat huis van Hugh Hefner!).
Op de night market scoort Mick een knalrode gekko, die ze al ergens in een restaurant had gezien. Een handig tasje wordt op 1 dollar na niet gekocht. Wat dat betreft is Mick net een oude Jood. Heeft ze een prijs in d'r kop, dan heeft de een prijs in d'r kop en daar wil ze niet van afwijken.

We gaan nog even op ons terras genieten van de zwoele avond. Maar als ik alweer meerde malen lek gestoken ben, vlucht ik naar binnen. Heb geen zin om me nu nog met dat stinkspul deet in te spuiten. We duiken zo ons mandje in. Morgenochtend kunnen we het rustig aan doen want om 14 uur zoveel vertrekt ons vliegtuig naar Sihanoukville. Hier zullen we de laatste 3 nachten aan het strand verblijven. Kunnen we echt een beetje uitrusten voordat we op 14 februari (Valentijnsdag!) weer terug vliegen naar Nederland.


  • 10 Februari 2015 - 16:39

    Paola:

    Jaaaa......nu weten we dus waar de fondue Chinoise vandaan komt! :) Wel zeker verdiend na al die tempels, maar wat zijn ze bijzonder!! Wat een aparte wereld is het toch! Ook je zwembadverhaal zie ik voor me...nou ja...zwembad....meer poedelbad dus....half uur om dòòr te komen en 2 minuten poedelen.....heerlijk verkwikkend...dat dan weer wel! Gelukkig is Mick eerlijk en vertelt hoe het dus écht toe gaat! En ook geen schreeuwemde kinderen...perfekt dus! Nu lekker naar het strand en met de billen in het zand! Groetjes van een fris Italy!

  • 10 Februari 2015 - 21:38

    Inge:

    Hoi globetrotters,
    Wat een geweldige reis hebben wij met jullie mogen meemaken. Fantastisch, leuke verslagen en prachtige foto's. Ik hoop ze alleen nog wel wat groter te kunnen bekijken in het album, wat Carla weer gaat maken.
    En jullie hebben ook lekker van alles genoten en wij met jullie op deze manier !
    En nu nog lekker weer even een paar daagjes uitrusten van alle vermoeienissen, dat heb je wel nodig na al die indrukken en lopen, klimmen , kijken en luisteren. Carla, je arme knieën (auw, auw) en je bilnaad !! Nou, die is nu wel lekker doorgespoeld (oefff!).
    Lieve zussies, geniet nog lekker en later een goede reis terug.
    Tot gauw, groetjes en veel liefs van ons beiden,
    Hans en Inge

  • 12 Februari 2015 - 14:21

    Peter Beulink:

    Lieve Domi en Nicus,

    Vonden wij de reisverslagen uit Zuid Afrika en Australië van alweer jaren geleden heel beeldend, de berichten die we nu van jullie uit het Verre Oosten krijgen zijn rijp voor publicatie! De overtreffende trap! Met hier en daar een paar toevoegingen/weglatingen heb je een fantastische reisgids, een nieuwe "Dominicus". We hopen ook nog op een prachtig laatste bericht voordat jullie weer op weg gaan naar ons kikkerlandje. Geniet nog van de mooie en lekkere dingen daar!
    Liefs en kussen vanuit een mistige Alphense polder!
    Trix en Peter

  • 13 Februari 2015 - 11:52

    Angélique:

    Hai lieverds!

    Wat hebben jullie het weer fantastisch zeg!
    Hopelijk zijn jullie 'uitzakdagen' ook naar jullie zin, hoewel ik denk dat jullie af moeten kikken van al die tempels....
    Geniet nog de laatste dagen en vergeet de kleuren niet voordat jullie weer naar ons grijs afzakken....
    Fijne terugreis en kom weer heelhuids aan!
    Liefs en dikkers,
    Ange

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Carla

Reisgek!

Actief sinds 11 Nov. 2014
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 20356

Voorgaande reizen:

14 Mei 2024 - 20 Mei 2024

Paolo knuffelen

01 April 2024 - 08 April 2024

Châteauroux en Parijs

23 Februari 2024 - 16 Maart 2024

Costa Rica

25 Oktober 2023 - 10 November 2023

Olijven plukken en logeren bij Joke

03 September 2023 - 24 September 2023

Frankrijk op de bonnefooi

09 September 2022 - 25 September 2022

Piemonte

26 Mei 2022 - 19 Juni 2022

Roadtrip Spanje

28 April 2022 - 02 Mei 2022

Roadtrip Noord-Ierland

12 Juli 2021 - 28 Juli 2021

Roadtrip IJsland

17 November 2019 - 06 December 2019

Rondreis Egypte

03 Mei 2019 - 24 Mei 2019

Roadtrip Zuid-Italië

15 Mei 2018 - 12 Juni 2018

Roadtrip Namibië-Botswana-Vic Falls

05 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

Iran

03 Februari 2016 - 29 Februari 2016

Myanmar

16 Januari 2015 - 15 Februari 2015

Reis huwelijk Dennis-Shintaria en Laos-Cambodja

Landen bezocht: