Nog 2 maanden en dan..... - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Nog 2 maanden en dan..... - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Nog 2 maanden en dan.....

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

15 November 2014 | Nederland, Haarlem

Ja, het weer zo ver. We gaan weer een mooie reis maken. Sinds deze zomer zijn de voorbereidingen gestart en nu zijn alle vluchten, transfers en hotels geregeld.

We gaan deze keer naar Laos en Cambodja. 2 landen die al een tijdje hoog op onze bucket list staan. En nu gaat het er eindelijk van komen.

Het belooft in meerdere opzichten een bijzondere reis te worden. Met het grootste deel van de familie ga ik de huwelijksceremonie van mijn neefje Dennis en zijn vrouw Shintaria meemaken. Zij zijn in september in Nederland voor de wet getrouwd maar in Indonesië wordt dit met een theeceremonie en groot feest gevierd.

Eerst ga ik met mijn zusjes met hun mannen en neefje Mark en nichtje Daphne op 16 januari 2015 een paar dagen naar Singapore. Daarna vliegen we naar Medan. Daar voegt neefje Carlo zich bij het gezelschap. Hij heeft dan al anderhalve maand backpacken in Cambodja, Vietnam en Thailand er op zitten.

We blijven 3 dagen in Medan voor alle huwelijksfestiviteiten. Daarna scheiden de wegen. Het bruidspaar gaat naar Bali en andere kleine eilanden daar in de buurt. Mijn zusjes gaan met mannen en kinderen een paar dagen naar Bukit Lawang. Dan gaan Ivonne en Wiard Sumatra verder verkennen en gaan Ellen, Andre, Mark, Daphne en Carlo naar Bali. Op bezoek bij Pap en Mam. Die verblijven voor de 19e keer in de winter op Bali. En krijgen weer bezoek van wat kinderen en kleinkinderen. Ja, we zijn een reislustige familie.

Ik vlieg op 22 januari naar Singapore en Mick vertrekt die dag vanuit Nederland naar Singapore. Wij ontmoeten elkaar dan op 23 januari om 06.00 ergens op Changi vliegveld. We vliegen dan direct door naar Chiang Mai in Noord-Thailand. Daar worden we opgewacht door een chauffeur die ons in 3 uur naar de grens met Laos brengt. Daar start ons reisavontuur Laos en Cambodja.

Ons reisplan:

In 2 dagen vanaf de grens Thailand-Laos met een boot de Mekong rivier over varen tot Luang Prabang. Daar zullen we een paar dagen verblijven. Dan gaan we met lokale bussen via Vang Vieng naar Vientiane. De busritjes hebben we over 2 dagen verspreid om in Vang Vieng in een prachtige kamer op palen midden in de sawa’s te verblijven. We verblijven 2 dagen in Vientiane en vliegen dan naar Pakse in Zuid Laos. Als het goed is worden we daar opgehaald door een auto met chauffeur die ons naar het Bolaven plateau brengt. We verblijven op een koffieplantage en kunnen daar o.a. mooie watervallen bekijken.
We vervolgens onze reis naar het 1000 eilanden gebied waar we een paar dagen verblijven. Onderweg zullen we de mooie tempel Wat Phu bezoeken. We kunnen op Khong Island fietsen en stukken varen over de Mekong rivier.
Daarna rijden we in 2 uur naar de grens Laos-Cambodja. We lopen de grens over (eerst even een visum scoren) en stappen dan in de auto die Fin geregeld heeft.

Fin, is het 2e bijzondere deel van de reis. Fin is een van de jongens waarvan Bill (een neef van Mick) en zijn vriend Michael jaren geleden de opleiding hebben betaald. Fin is gediplomeerd gids en heeft zijn eigen reisbureau in Cambodja. En hoe leuk is het dat hij ons een deel van Cambodja gaat laten zien.

Vanaf de grens gaan we naar Kratie. Daar hopen we de met uitsterven bedreigde Irriwaddy dolfijnen te spotten. De volgende dag rijden we via allerlei leuke stops onderweg naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh. Daar ontmoeten we Fin. Fin zal ons Phnom Penh en omgeving (killing fields) laten zien. Hij brengt ons naar Siem Reap. Daar verblijven we 3 dagen en gaan we eindelijk de Angkor Wat bewonderen met Fin als onze persoonlijke gids.

Om de reis af te sluiten vliegen we naar Sihanoukville. Een van de mooie strandbestemmingen van Cambodja. Daar hebben we een luxe hotel met kamer met buitendouche op/aan het strand. Daar kunnen we een paar dagen relaxen voordat we weer naar Nederland terugreizen.

Het was een enorme klus om alle vluchten en hotels met de familie uit te stippelen en op elkaar af te stemmen. Maar gebleken is dat ik dat nog niet verleerd ben. Het was veel werk, er ging veel tijd in zitten maar het was enorm leuk om te doen. We hebben alles zelf gepland, uitgezocht en geregeld. Er zijn vele avonden achter de pc of met de iPad doorgebracht.

We hebben ons goed voorbereid. We hebben (reis)boeken gelezen, films gezien, en veel informatie verzameld over Laos en Cambodja.
De benodigde vaccinaties en malariatabletten zijn geregeld. Nu is het aftellen geblazen. We kijken er allebei naar uit om deze landen te gaan bezoeken. Tijdens de voorbereidingen merken we al dat het bijzondere landen zijn. Zeker Laos, daar staat het toerisme nog in de kinderschoenen. En ook de paar dagen reizen met mijn zusjes en het ceremoniële huwelijk van Dennis en Shintaria zijn bijzondere aspecten van de reis.

Ik zal jullie weer proberen op de hoogte te houden van onze reiservaringen. Hou dus vanaf 16 januari je mailbox in de gaten.

I can’t wait……

Liefs,

Carla en ook van Monique

• 15 November 2014 - 19:48

Kees:

He Car en Monique,
    Ook wij hebben er erg zin is, is toch wel een bijzondere gebeurtenis om Dennis en Shintaria te zien trouwen op Sumatra. En dan ook nog zoveel familie uit Nederland erbij.
    Wij zullen jullie proberen te volgen tijdens onze reis. En misschien gaan we later jullie reis ook nog eens doen.
    Succes met de laatste voorbreidingen.
    Kus Kees

• 16 November 2014 - 11:19

Ankie:

Gaaf!

• 16 November 2014 - 19:01

Hetty:

Dat wordt dus enorm genieten!!! :) Voor jullie maar ook een beetje voor mij want je schrijft zo leuk Car dat het is of degene die het leest er een beetje bij is! Verheug me er weer op!!
    Groetjes en intussen tot chats op fb of whatsapp...jaja......sinds mn antieke mobiel stuk is moest ik er dus ook aan! ;)