Rouen dag 2 - Reisverslag uit Rouen, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Rouen dag 2 - Reisverslag uit Rouen, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Rouen dag 2

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

04 September 2023 | Frankrijk, Rouen

We hebben heerlijk geslapen, goed bed en koele kamer. Rond 9 uur ging Mick eruit. Douchen, aankleden en naar buiten om ontbijtje en buskaartjes te scoren. Geen zin om € 15 per persoon te betalen als we alleen maar een yoghurtje en een kop thee nuttigen. Ik ga dan douchen en bel ff met Von, was gisteren niet gelukt. Op de kamer eten we yoghurt en een stukje baguette met chorizo.

Als Mick terug is gaan we op pad. Bushalte is vlakbij. In de automaat bij de halte kopen we 2 kaartjes en betalen met m’n iWatch. Easy.

Na 4 haltes zijn we aan de westkant van het centrum. Eerst een terrasje zoeken voor koffie en thee. Deze zijn er in overvloed. Maar de Fransen hebben zoals in veel zuidelijke landen de (nare) gewoonte om vroeg tafeltjes voor de lunch te dekken en dan mag je daar niet een kop koffie bestellen. Nou gelukkig is er een coffeeshop met veel soorten koffie en thee. Wij begrijpen hier niets van. Hetzelfde geldt voor het diner. Vanaf een uurtje of 6 mag je niet plaats nemen op het terras voor een apéro, de tafeltjes zijn voor het diner. We leven er maar mee, we maken ons hier niet druk om, we verbazen ons alleen maar.

We doen een deel van de wandeling langs vakwerkhuizen. Erg leukmom te fotograferen. Via een park komen we op een leuk plein. Daar willen we lunchen. Uitsluitend wat uitgebreidere lunches. Een belegde baguette is niet te vinden hier. We gaan eerst even bij Habitat naar binnen, onze favoriete winkel. We scoren een leuk zeepbakje en een kaarsenstandaard. Bij de kleine supermarkt scoren we water, een baguette en rauwe ham. Op een bankje op het plein in de schaduw peuzelen we dit op. De musjes maken we blij met de kruimels.

We lopen langs het mooie Palais de Justice. Als ik een stap voorbij het hekje zet om een mooiere foto te maken, komt een beveiligingsman mij zeer snauwend wijzen dat ik een meter terug moet achter het hekje. Apart volk dit soort mannen. Waarom niet wat vriendelijker, ik beroof toch geen bank of zo.

We lopen door de voetgangerszone naar Gros Horloge. Mooi te fotograferen, ware het niet dat er een lelijke pompwagen onder de klok staat. Ik wring me in een bocht om dit toch nog redelijk vast te leggen. We lopen door dit leuke straatje en komen op het plein voor de kathedraal uit. We hadden in onze reisgids gezien dat er mooie trappen binnen waren. Gisteren dus gemist. Wij naar binnen. Ik ga zitten en geniet van de koelte. Mick spoort de trappen op. Gisteren langs gelopen maar niet goed gekeken. Mick maakt foto’s. Ik ga ook ff kijken. Fraaie trappen.

We lopen langs de waxinelichtjes weer naar buiten. Gisteren vergeten te vermelden hoe wij de waxinelichtjes betaald hebben. Wij hebben bijna nooit contant geld op zak, maar dat is geen probleem, de rooms-katholieke kerk is zeer modern, naast de kaarsjes hangt een pinapparaat [e-1f9d0]

We lopen naar de bushalte en nu met 3 haltes zijn we vlakbij ons hotel. Ik haal onze iPads en e-readers op bij de receptie. Op onze kamer gaan we relaxen. Het is buiten 30 graden. Alhoewel ik een goede dag heb, beter dan gisteren, moet ik doseren. De hele dag slenteren, dat trek ik nog niet.

Over zessen zijn we weer fris en fruitig en gaan we weer op pad. Met de bus naar de westkant. In no time zijn we daar. We wandelen richting Place du Vieux-Marché. Op het kleine pleintje ervoor op Place de la Pucelle drinken we een apéro. Mick een witbiertje en ik een rosé. Het is een heerlijke nazomerse dag, mensen die die na kantoor borrelen (op maandag!), kleine kinderen. Heerlijk. We lopen naar de Place du Vieux-Marché en kiezen uit de vele restaurantjes een bistro. Hoe Frans wil je het hebben? Een tafeltje op het terras, het is nog 24 graden of zo. Mick neemt een virgin mojito en ik een rosé. Vooraf voor Mick meloen met ham en ik, zo Frans als het maar zin kan, escargots. Mick neemt canard als hoofd en ik entrecote, voor beide saignant. Ook weer lekker Frans. We sluiten af met een espresso en een groene thee. Met de bus weer naar huis, ritje van 5 minuten.

De kamers is lekker koel, we hadden de airco aangelaten. Even een frisse douche en we duiken ons mandje in. Morgen niet te laat uit bed. We gaan naar de krijtrotsen van Étretat en daarna naar ons huisje in de buurt van Cabourg.

• 05 September 2023 - 08:26

Chantale Lhersonneau :

Good start with your visit of Rouen (my grand aunt is living there and this is where I’ve been working at a project the last 6 months before pension) I wish you a lot of fun in Cabourg (lovely) Enjoy Girls ![e-1f618][e-1f618][e-1f618]