Rouen - Reisverslag uit Rouen, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Rouen - Reisverslag uit Rouen, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Rouen

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

03 September 2023 | Frankrijk, Rouen

9 uur sharp reden we vanmorgen de Vuurtonstraat uit. Achterbak vol en de golftassen (de kleinere) liggen achter de voorstoelen. Tas met proviand op de achterbank. Het is 5 uur en 20 minuten rijden. De rit verloopt smoothly. De temperatuur loopt op van 16 graden bij vertrek tot 26 graden bij aankomst. We stoppen vlak voor de grens van Frankrijk voor een kop koffie en thee. Thermoskan met heet water, zakje espresso en theezakje en dit is geregeld. We nemen ook alvast een bammetje.

Op de tolwegen zoeven we met onze tolbadge langs de tolpoorten. Makkelijk en snel.

Het is niet druk op de weg. Zondag, dus weinig vrachtverkeer. We zijn ook bewust op zondag gaan rijden. Mick rijdt het hele stuk. Normaal wisselen we af maar ik ben niet fit en doe twee keer een tukkie. Ik heb misschien toch de afgelopen dagen teveel gedaan. Ja de balans tussen hoofd en lijf, nog steeds een dingetje.

We rijden zo de parkeergarage in en ik help Mick de smalle parkeerplek op. We lopen zo naar de receptie. Ik had online al ingecheckt dus we krijgen direct de sleutel. Kleine kamer maar lekker bed en aan de achterkant dus lekker rustig. Hotel ligt aan de rand van het centrum.

We lopen naar buiten en gaan het centrum van Rouen verkennen. En dan besef ik dat ik weer op reis ben. Ik schiet vol. Vind dit best wel weer een stap, een stap waar ik zo naar uitkeek. Reizen, het kan weer. Tranen drogen en op naar een terras voor een koel frisdrankje. Zo daar komen we van bij.

We bewonderen de St. Maclou kerk. Gaan even naar binnen. Niet bijzonder mooi, wel lekker koel!!

We lopen het Aître St. Maclou, een voormalig kerkhof voor de slachtoffers van de pest epidemie, op. Mooi met veel vakwerkhuizen er omheen.

Dan zien we de kathedraal. Groot van buiten en van binnen. Indrukwekkend wel, erg groot met erg mooie bogen. We kopen twee grote waxinelichten, een voor de overledenen aan de Fleersjes kant en een voor de overledenen aan de Spiertjes kant. We gaan even zitten en genieten ook hier van de koelte van de kerk. In het centrum staan veel vakwerkhuizen. Leuk om te fotograferen. Voor het eerst van mijn leven niet met de camera maar met mijn Phone.

We gaan hierna op een leuk terrasje zitten. De 5 zit inmiddels in de klok. We proosten op een mooie vakantie. Biertje voor Mick, zeg geen nee tegen chardonnay voor mij. Mick mist wel het knabbeltje[e-1f648]

We wandelen nog wat rond en zoeken een leuk restaurantje. De Fransen eten laat. En wij hebben rond zessen al trek. Uiteindelijk komen we bij een hippe tent op de hoek van Rue Damiette. Ik vind dit bijzonder want Simone de Bouvair heeft in deze straat 3 jaar gewoond. We vleien ons buiten op het terras. Het is een heerlijke zwoele avond. Het valt ons op dat veel Fransen, vooral jonge mensen, roken. En de e-sigaret is erg populair. Bijzonder vinden we dat. Wij zijn blij dat we al heel lang van deze verslaving af zijn.

We bestellen een glas rosé uit de Provence met samosa’s en nachos met kaas en guacamole. We smullen. Prima happen bij warm weer.

We lopen op ons gemak terug en drinken nog ergens een espresso en thee. Ik ben moe, wandelen door de stad bij 28 graden, 5 km maar is toch nog een inspanning voor me. En de neuropathie in mijn tenen zorgt voor vermoeide voeten.

We vallen op bed en komen bij. Ik schrijf het verslag, Mick springt onder de douche. Ik ga zo douchen en dan lekker tukken.

Morgen Rouen verder verkennen. Het wordt ‘s middags 30 graden. Eigenlijk te warm voor een stad maar je hoort ons niet klagen. We hebben er zin in.

• 04 September 2023 - 06:11

Paul. F:

gefeliciteerd meisjes!! [e-1f44d] wat een heerlijkheid om jullie reisbloed weer te kunnen laten stromen door jullie harten [e-1f495] heel veel plezier weer saam, liefs Paul [e-1f618]

• 04 September 2023 - 07:59

Frans&Mariska:

O wat zullen jullie hier dubbel van genieten. Wij gaan het allemaal lezen.[e-1f64b]‍[e-2640]️[e-1f64b][e-1f3fb]‍[e-2642]️[e-1f618]

• 04 September 2023 - 17:50

Ada:

Lieve Carla en Monique, wat heerlijk weer samen op vakantie na een zeer intensieve periode voor beiden.

ga heerlijk genieten, want dat verdien jullie allebei[e-1f377][e-2763]️ Samen het leven te vieren[e-1f340][e-1f64f] heel veel plezier. Liefs [e-1f495][e-1f970]