Étretat - Reisverslag uit Merville-Franceville-Plage, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Étretat - Reisverslag uit Merville-Franceville-Plage, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Étretat

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

05 September 2023 | Frankrijk, Merville-Franceville-Plage

Prima geslapen. Mick was als eerste uit de veren, douchen en op naar de Carrefour City. Ik was net klaar met douchen en daar was mijn lief met het ontbijt. Redelijk smoothly reden we daarna uit de parkeergarage op naar Étretat. Ruim een uur rijden. Ik was goed fit net als gisteren, toen had ik een goede dag. Fit en voldoende energie. Had de dag goed gedoseerd.

We parkeren niet op de gratis parkeerplaats want dat is nog bijna 2 km lopen. Ik moet mijn energie verdelen. We parkeren uiteindelijk voor € 7,50, max 5 uur, en lopen in een kwartiertje naar het strand van Étretat. Onderweg had ik bij de tourist information een kaartje van Étretat gescoord. We drinken eerst een espresso en een thé vert en lopen verder en scoren ook nog even bij de Carrefour City een baguette en rauwe ham. We lopen dan vanaf het strand omhoog de krijtrotsen op, 70 meter hoog. Het was 12 uur, volop zon en 30 graden. Pffff. Ik ben geen klipgeit en hou niet van bergen beklimmen. Maar ik wil die rotsen zien dus moet ik omhoog. Bezweet en hijgerig kwam ik uiteindelijk bovenop de eerste rots. Pfff, dat was een klim. Heb ik toch maar mooi gefixt. Was trots op mezelf en Mick ook op mij. Onderweg had ik gezelschap van een witte vlinder. Hoi pap! Hij fladderde met me mee alsof papa me aanmoedigde. Soms was er een tweede witte vlinder. Mama? Ze fladderde lekker om papa heen.

We genieten van de fraaie krijtrotsen en uitzichten. We wandelen langs de golfbaan. Wow, wat een mooie plek om te golfen. Wel heuvel op, heuvel af, schuine fairways. Geen makkelijke baan.

Op een vlak stukje gras gaan we zitten en smullen van onze eenvoudige doch voedzame picknick lunch. We fotograferen nog wat en wandelen weer terug. Niet overmoedig zijn, ik moet goed luisteren naar mijn lichaam. Op de boulevard drinken we, Mick een espresso en ik een koude coca zero. Mick gaat daarna de auto ophalen en ik doe wat boodschappen voor de eerste avond en ochtend in ons huisje in de campagne. Mick pikt me op bij de Carrefour City. Het is 1,5 uur rijden naar Merville-Franceville-Plage. Laatste stukje over smalle wegen, de campagne, het platteland. Adres is Le Cour. Nou ken ik de cour alleen van mijn middelbare school, Sancta Maria, en dat was gewoon de binnenplaats op school die je als straf soms moest vegen[e-1f648] Nou geen cour hier te bekennen in de campagne. Uiteindelijk bleek dat de oude chambres d’hôtes nu een gite is, en dus onze gite is. De poort ging open en één vriendelijke Française die redelijk Engels sprak (ze bestaan!!!) kwam ons tegemoet. Een rondleiding in ons onderkomen. Sfeervol ingericht, heerlijke ruime tuin en slapen op zolder. Geen airco wel een ventilator. Pfff dat hebben we nodig deze week. Voorspelling hier hele week 29 graden en zon. We wilden graag mooi weer in Normandië, dan krijgen we mooi weer in Normandië [e-1f92a] Deuren zijn smal, 60 cm of zo, bed is 140 cm. Badkamer klein, wc klein. De Fransen houden van petit. Maakt ons niks uit, prima huis, het valt ons gewoon op.

We sjouwen de spullen naar binnen, installeren ons buiten en genieten van een koel glas rosé met een chippie. Hier gaan we het wel uithouden. We zitten maar 2 km van het strand. En er zijn veel leuke plaatsen te bezoeken in de nabije omgeving.

Rond 7 uur rijden we naar la plage. Auto is makkelijk te parkeren. Bij Le Lodge is een mooi plekje op het terras buiten. Beetje windje maar dat is aangenaam. We bestellen allebei Moules frites, Mick curry en ik marinière. We smullen. Het valt ons wel op dat de tafeltjes pal naast elkaar staan. Nou spreken de meeste Fransen niks anders dan Frans dus dat scheelt[e-1f648] Honden, ook van die enge, mogen gewoon op het terras terwijl jij eet. En de meesen vapen er lustig op los met hun e-sigaret. Ben bijna geneigd om te vragen of het erg is dat wij eten terwijl zij roken. Haha. We hebben een heerlijke avond. We lopen nog even naar het strand. Zandstrand, heerlijk. En…. rookvrij. Goed zo! Denk aan de kinderen staat er op het bord[e-1f4aa]

Thuis drinken we een espresso en een kop thee in onze tuin. Tegen 9 uur en het is nog 24 graden. Weer een zwoele avond. Straks lekker slapen, hopen we en morgen… rustig aan. Honfleur of Deauville. We zien wel.