Omaha Beach - Reisverslag uit Ver-sur-Mer, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Omaha Beach - Reisverslag uit Ver-sur-Mer, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Omaha Beach

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

15 September 2023 | Frankrijk, Ver-sur-Mer

Wat slapen we hier toch als een roos. Het vele buiten zijn en de zeelucht. Zal dat het zijn? En dan nog komen we ons bed amper uit, zo’n lekker holletje. Nou toch eruit, douchen, aankleden en ontbijten. Voor tienen zitten we in de de auto. Eerste doel is Port-en-Bessin. Zijn we al geweest, leuk plaatsje, maar we gaan nu voor de visafslag. We hopen dat dit ‘s morgens is.

Als we aankomen liggen alle vissersboten in het haventje. We wandelen door de straatjes en komen bij de vishal. Daar wordt verse vis verkocht die lokaal is gevangen. We komen er niet achter wanneer de vis aan land is gebracht. Maar zo’n uitstalling van diverse vissen is altijd een fraai gezicht. Water loopt ons al in de mond.

We wandelen verder en drinken op een terrasje een espresso en een thee en gaan dan weer verder. Omaha Beach gaan we vandaag bezoeken.

Volgende stop de Amerikaanse begraafplaats. Die ligt iets verderop. We parkeren de auto en wandelen langs de witte marmeren kruizen die keurig op een rij staan. Hier zijn bijna 10.000 lichamen van Amerikaanse soldaten begraven. De begraafplaats ligt aan zee, Omaha beach. Prachtige plek voor de mannen die helemaal vanuit de Verenigde Staten naar Europa kwamen om te helpen bij de bevrijding van de Nazi’s. De namen en leeftijden zijn amper te lezen, we mogen niet te dichtbij komen. Terecht. We zien af en toe een roos bij een kruis. Ook zien we een kruizen waarvan de top een Joodse ster is.

Het is toch ook weer zeer indrukwekkend allemaal. We zijn wel wat minder emotioneel. Eergisteren kwamen de tranen doordat we de namen en leeftijden konden zien, en dat zoveel jongen mensen bij de invasie het leven lieten. Nu zie je dat niet.

Bij het grote monument is aan weerkanten een grote kaart weergegeven. Hierop is te zien hoe de invasie en daarna eruit zag en hoe lang het duurde voordat de Duitsers bedwongen waren.

Stil toch wel van deze indrukwekkende plek gaan we naar het Omaha Beach Memorial. Of wij kijken niet goed of de bewegwijzering is niet goed. We volgen de borden en komen weer bij de begraafplaats uit. Huh. We gaan maar naar het volgende dorp, dit is niks. We hebben trek en willen bij het strand lunchen. We parkeren de auto en zien het werkelijk prachtige Omaha Beach Memorial. Eerst lunchen. Mick neemt een sandwich, baguette met tonijnsalade. Ik ga voor de crevettes frites. Ik krijg 10 heerlijke grote garnalen met frites en een lekker sausje. Jammie, jammie.

Na de lunch lopen we naar het strand. We bewonderen het Omaha Beach Memorial. 3 sculpturen die vanuit het zand omhoog komen met de zee op de achtergrond. Wat mooi, wat indrukwekkend. Ik blijf er foto’s van maken omdat ik het zo mooi vind. Mick gaat eindelijk met haar voetjes in de zee. Zo dat is ook weer gebeurd. Blijft toch een aparte hobby van mijn lief[e-2764]️ Ik fotografeer van een afstand en maak een mooie foto, dwars door het monument heen.

We gaan weer verder, nu naar Pointe du Hoc. Hier een zeer fraai aangelegd pad dat langs borden met informatie leidt, langs bunkers en uiteindelijk uitkomt bij Point du Hoc. Hier zijn veel Amerikanen gesneuveld bij het beklimmen met touwladders van de rotsen. De Duitsers boden veel weerstand. Als je dan boven op die rotsen staat, dan zie je wat voor een klus dit was. Wij bewonderen bijna 80 jaar na dato de moed van deze soldaten.

Hierna rijden we naar huis, ritje van 3 kwartier. In het dorp scoren we een bruine baguette en charcuterie. Thuis plof ik op de bank, heb een pijnlijke voet. Mick gaat buiten zitten. Het is heerlijk weer nog. Vandaag volop zon en zo’n 23 graden. Ik kies even voor de koelte. Ik lees de krant, app wat, redigeer mijn foto’s en schrijf mijn dagboek.

Mick maakt weer lekkere broodjes. ‘s Middags warme lunch en ‘s avonds brood bevalt ons prima. Hoeven we de deur niet uit. In een stad uit eten gaan is erg leuk, dat kun je lopend af. Hier moet je toch met de auto ergens naar toe, hebben we niet altijd zin meer in. Morgen ons laatste dagje hier bij de landingsstranden. Vanavond gaan we het ei leggen wat we nu verder gaan doen. Het wordt wat minder fraai weer. Alhoewel ik een leuke regenjas heb gekocht, staat de hele dag in de regen lopen ons niet aan. We gaan het zien…