Oostfjorden - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Oostfjorden - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Oostfjorden

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

17 Juli 2021 | IJsland, Egilsstaðir

We hebben heerlijk op ons terras gezeten en toen we eens goed in de omgeving keken zagen we rechts de gletsjers liggen. Door de zon was dat eerst niet goed zichtbaar. Prachtig!

Rond 7 uur gingen we naar het restaurant van ons guesthouse. We bestelden allebei lam. In de recensies lazen we dat dit erg goed is hier. En we verblijven tenslotte op een schapenboerderij.
Ik nam een glas witte wijn erbij. Toen de borden geserveerd werden lagen er 3 behoorlijke stukken lam met een heerlijke saus. Wat een verwennerij en zeker omdat de lam voortreffelijk was. Zo met de zon op de ramen zaten we te genieten. Hier in het zuiden gaat de zon om half 12 onder en rond 3 uur op, in het noorden zelfde tijd onder maar rond 2 uur op.

Wat ons ook op valt is dat de IJslanders, behalve in Reykjavik, sportief gekleed gaan in de zin van stoere wandelschoenen en outdoor kleding. En niks hoeft bij elkaar te passen, als het maar functioneel is. Je ziet hier veel mannen, ook toeristen, die een sportlegging aanhebben en daar een soort voetbalbroek overheen. Echt, het is geen gezicht. Waarom lopen ze er zo voor lul bij? Is het omdat ze dan niet op een balletdanser lijken en het zakie precies kunnen zien? Moest het ff kwijt.

Was trouwens ook nog vergeten te vermelden in mijn vorige verslag dat we enkele zeehonden voorbij zagen zwemmen in de gletsjer Jökulsarlon. Zo leuk!

Na het eten heerlijk op de veranda gezeten. Mick heeft met de verrekijker vogeltjes gespot.

We hebben allebei heerlijk geslapen. De zon, de wind maakte ons rozig en dat was dus te merken.
Om half 8 eruit en een verfrissende douche. Reistassen ingepakt en op naar het ontbijt. Eenmaal buiten zagen we pas goed wat voor uitzicht we hadden. Verschillende gletsjers. Gisteravond was dat te wazig door de zon en niet goed te onderscheiden. Maar nu wat een panorama. Snel even op de gevoelige plaat vastgelegd. Ontbijt was weer een uitgebreid buffet. Dat kunnen ze wel hier. Belegde boterhammen mee voor onderweg en op naar Höfn om te tanken en inkopen te doen bij de supermarkt. Tanken was zo gebeurd. Supermarkt zou om 9 uur open zijn, en het was kwart voor 10 maar wij stonden voor een gesloten deur. Mick ging navraag doen bij de souvenirwinkel ertegenover. Oh zijn ze nog dicht, dan gaan ze vandaag om 10 uur open. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was. ‘Hmm’, dachten wij. Zal wel IJslandse gewoonte zijn. Nou, wij wachten daar in ieder geval niet op, wij gaan rijden.

Vandaag de route langs de Oostfjorden. Wow! Wow! Het ene fenomenale uitzicht na het andere. We zijn dan ook heel vaak gestopt om een foto te maken. Er zijn echt prachtige fjorden bij. En dan met mooi weer, zon, blauwe lucht en graadje of 16. We genoten. Af en toe een rots beklommen. Toch een beetje bewegen. Op een mooi plekje aan een picknick tafel koffie en thee gedronken, en helaas geen koekie erbij. Een stel uit Hong Kong (!!!) maakte van ons even een foto met een fjord op de achtergrond.

We zagen op zee grote groepen zwanen. Die hadden we hier in zulke grote getale niet verwacht. Rond een uur of een hebben we op een picknickplaats geluncht. We hadden best wel trek. We bleven de ringweg 1 volgen en namen niet de snelle route via de bergen. De ringweg ging langs de fjorden, veel te mooi om te missen. Heerlijk rijden, Mick reed, en 70’s muziek van Spotify was vanaf het begin al weer in de auto te horen. Heerlijk, gouwe ouwe.

Rond een uur of 3 en 230 km verder kwamen we in Egilsstadir aan, de grootste stad in Oost IJsland. We konden nog niet inchecken dus op naar een terras vlakbij ons guesthouse. In het zonnetje wat gedronken. Daarna zijn we naar de enige supermarkt, die deze plaats rijk is, gegaan. Inkopen doen. Koek, snoep, ontbijt, fruit, drinken etc. Daarna inchecken. De jas van Amy kregen we direct overhandigd. Amy, vriendin van Puck, had de jas vanmorgen daar laten liggen. En we zien elkaar overmorgen dus konden wij de jas meenemen. Onze verse etenswaren konden in de koelkast in de gezamenlijke keuken. Mooi.
Mick had het hele stuk gereden en wilde de benen strekken. Ik zal eerlijk zijn, ik ben geen held met dit soort wegen. Zo vlag langs afgronden. Als bijrijder zit ik al niet ontspannen, laat staan als ik rij. Zoveel van die Thelma & Louise situaties. Brrr. Dat wordt met straks met de Westfjorden nog erger.

Egilsstadir heeft het formaat van een groot dorp. Maar we zagen een leuk terras, Salt. Daar gingen we wat drinken. En vandaag een glas bier en een glas wijn. What the heck dat het duur is. Omdat we hier zo lekker zaten ook hier buiten in het zonnetje gegeten. Een ongekende luxe in IJsland.
Rond half 8 naar ons guesthouse gewandeld. Daar een kopje thee en koffie gezet in de gezamenlijke keuken.

Zo tijd om de foto’s te downloaden en te bekijken en natuurlijk om mijn dagboek bij te werken. Mick is met de plannen voor morgen bezig. Morgen gaan we naar Myvatn, in noord-oost IJsland.

• 17 Juli 2021 - 23:26

Marina:

Wat ontzettend leuk om zo’n herkenbaar reisverslag te lezen! En wat is het er prachtig, niet?

• 18 Juli 2021 - 09:21

Chantale & Marius:

• 18 Juli 2021 - 09:45

Elly:

Wat een bijzonder, maar prachtig landschap. Kan me voorstellen dat jullie genieten. Schitteren die foto met de rode stoel, echt eentje voor een fotowedstrijd, schitterend Car.

• 18 Juli 2021 - 11:15

Paola:

Wat is de wereld toch mooi hè?! En zo verschillend ....en wat is er veel te zien! En dank zij de mooie foto's is het nog makkelijker om mee te genieten met jullie!