Arromanches en omgeving - Reisverslag uit Ver-sur-Mer, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Arromanches en omgeving - Reisverslag uit Ver-sur-Mer, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Arromanches en omgeving

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

13 September 2023 | Frankrijk, Ver-sur-Mer

Vannacht niet goed geslapen. Ik kwam maar niet in slaap. Boek maar uitgelezen en tegen 3 uur of zo was ik pas in dromenland. Ander bed, moet ik ook altijd even aan wennen. En bed is net zo breed of eigenlijk smal als in ons vorige huisje maar hier lijkt ie smaller. Beide hadden we territoriumdrift. Haha.

Mick is er bijtijds uit. Ik even over negenen. Lag natuurlijk nu lekker.

Ochtendritueel en rond half 11 stapten we in de auto. Vandaag eerste deel landingsstranden. We zitten er middenin, vlakbij Gold Beach. Ons eerste doel is Arromanches, nog geen kwartiertje verderop. We stoppen voor Arromanches bij de 360 film en zien stukken beton van de landing in zee liggen. Hier zijn ook mooie beelden van soldaten tentoongesteld buiten. We lopen wat rond, ik fotografeer en daarna rijden we het plaatsje Arromanches in. We parkeren met mazzel vlakbij het Museum de Débarquement (D-Day museum) dat pas sinds 1 april dit jaar geopend is. Je krijgt eenapparaatje met koptelefoon en drukt op de nummers die je in het museum ziet en krijgt dan in het Nederlands (!) uitleg. En zeer bijzonder, het apparaatje maakt verbinding via de koptelefoon met Mick’s gehoorapparaten. Hoe fijn is dat[e-1f4aa]

We zien eerst een film van de invasie dan kleding en voorwerpen e.d. van soldaten uit diverse landen en prachtige bewegende maquettes over de invasie. Onwijs interessant. De voorbereiding, vanaf 1942, de invasie zelf en het aanleggen van havens voor de Normandische kust. Indrukwekkend sowieso en indrukwekkend uitgelegd op een groot tableau.

Trouwens nooit geweten dat vanaf najaar 1944 het meeste, en vooral ijzer, afgebroken is en weggehaald en hergebruikt.

Hierna wandelen de winkelstraat in. Bij Fish [e-38] Co gaan we lunchen. Ik fish (calamares) [e-38] chips en Mick fish salad bowl. We smullen. Hierna scoor ik zo’n typisch Normandisch/Bretons regenjack wit met blauw-wit gestreepte voering. Blij mee.

We rijden verder. Volgende stop is bij de bunkers bij Longues sur Mer. Ze liggen wat van de zee maar de kanonnen konden wel 20 km ver schieten. Aan zee ligt een bunker die de plaats van het te beschieten doel doorgaf aan de achtergelegen bunkers. Groot en indrukwekkend.

Hierna reden we naar Port-en-Bessin waar we een wandelingetje langs de haven maakten. Hier moet je eigen ‘s morgens zijn als de vis wordt binnengebracht. Toch leuk om de vissersbootjes te fotograferen. We scoren hier een lekker stokbrood. Warme lunch betekent ‘s avonds brood.

We rijden terug en stoppen voor en in Arromanches om de betonnen delen van de achtergebleven haven nu goed te zien. Zonnetje schijnt en het is eb. Ook bij Asnelles stoppen we om de betonnen brokstukken in zee te bewonderen.

Dan rijden we in 5 minuten naar huis. We schenken een glaasje rosé in, met een bakje chips. Even in de relaxstand. Ik ben wat meer moe dan normaal maar dat komt door te weinig slaap.

We bekijken de weersverwachting voor de komende 10 dagen. Tot zondag prima maar daarna regen. Houden we niet van. Toch gaan we zondag richting Mont St. Michel (zijn nu in de buurt en willen dit eindelijk eens bezoeken) en boeken daar in de buurt een paar nachten een leuke accommodatie. We hebben al even zitten snorren op het internet en er is best nog genoeg leuks te vinden tegen een redelijke prijs.

Mick maakt de broodjes en straks gaan we tv kijken op onze iPadjes. Denk dat ik bijtijds naar bed ga vanavond[e-1f92a]