Caen dag 2 - Reisverslag uit Ver-sur-Mer, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Caen dag 2 - Reisverslag uit Ver-sur-Mer, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Caen dag 2

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

12 September 2023 | Frankrijk, Ver-sur-Mer

Vanmorgen allebei bijtijds eruit. Mick had een quick shower genomen en was al bezig een en ander in tassen te doen en vuil te verzamelen. Ik ging nu ook douchen en de laatste spullen in de reistas stoppen en overige spullen verzamelen. Ontbijtje maken, koelkast leeghalen en alles in de achterbak. Met goed ruimtelijk inzicht pastte alles in de achterbak. Golftassen achter de voorstoelen. De heer des huizes kwam de sleutels in ontvangst nemen en nam ook ons vuil, keurig gescheiden, aan. Tien uur sharp vertrokken we. Op naar Caen, half uur rijden. Bij de haven konden we parkeren. Vandaar liepen we zo het centrum in. Even een plattegrondje scoren bij de tourist information. Dan een leuk tentje om wat te drinken. Die vonden we snel. Hipster tent. Wel even een rij maar dan heb je ook goede en sterke espresso en een kannetje losse groene thee.

De St. Pierre kerk hadden we al aan de buitenkant bewonderd en nu liepen we omhoog naar het chateau. Vonden we niet echt bijzonder en dat kwam deels omdat ze het gebied eromheen aan het opknappen zijn. Op de plattegrond stond een wandelroute van 2 uur. Die gingen we volgen. We lopen een leuk wijkje in, quartier du Vaugueux, met leuke terrasjes. Te vroeg voor lunch, dus we lopen door. Op naar de Abbaye aux Dames, het vrouwenklooster. Mooie kerk en mooie abdij met prachtig verzorgde tuin. We lopen kriskras door leuke winkelstraten, een voetgangersgebied.

Rusten even kort uit op Place de la Republique en wandelen daarna naar een leuk pleintje, Place Malherbe. Daar is een terras in de schaduw en het zit vol Fransen. Waar locals eten is het meestal goed eten. Blijkt een Italiaans restaurant te zijn. Prima. Mick bestelt een Duvel en ik een karafje rosé. Mick neemt veaux gorgonzola en ik saltim boca. We genieten van het buiten zijn, op dit leuke pleintje, 21 graden, af en toe een mager zonnetje en vooral van het voortreffelijke eten. We smullen.

Hierna vervolgen we onze weg en wandelen over het leuke Place Sainte Saveur. Hier staat een groep beelden, gemaakt door de Nederlander Joep van Lieshout. Mick geeft een beeld een afm, ik maak een foto. We komen dan bij de Abbaye des Hommes, mannenklooster. Een prachtige tuin met een mooi beeld. Ik trek aan het oor, Mick maakt de foto. De St. Etienne kerk die bij het klooster hoort is indrukwekkend mooi. We lopen naar binnen. Er zijn mooie bogenplafonds. En… Willem de Veroveraar ligt er begraven. We lopen terug naar de auto. Eerst langs de St. Etienne le Vieux kerk, halve ruïne en dan door de winkelstraten. We zijn zo’n 5 uur aan het wandelen, met rust van lunch en koffie/thee. Dit meisje is moe. We betalen de auto en rijden naar Ver-sur-Mer. Caen vonden we een leuke plaats, de moeite waard om te bezoeken. En half bewolkt/half zon en 21 graden. Ideale temperatuur voor een stadsbezoek. Beter dan 30 graden en volop zon.

Met de code maken we het sleutelkastje open. Ruim huis, leuk ingericht, veel ruimer dan de afgelopen week, en geen schuin dak. Tuin is ok en heeft een lekkere loungebank maar zonder planten en zo. We zitten aan de doorgaande weg in dit dorp. De plek is een goede uitvalsbasis voor de landingsstranden.

Als de spullen binnen zijn, duik ik op de plofbank. Mick gaat naar de Carrefour, 5 km verderop. Baguette met charcuterie en kaasjes is het menu vanavond. Dus dat koopt ze in, plus nog wat overige boodschappen. Als Mick terug is drinken we wat fris en gaan over op een glaasje rosé met een knabbeltje.

We kijken wat tv op onze iPadjes, hier is betere wifi. Mick maakt lekkere broodjes. We zoeken een ‘leuke’ route uit voor morgen langs de landingsstranden. Klinkt gek, maar met name ik kijk hier naar uit. Heb altijd al die D-day stranden willen zien. Hou van plaatsen waar historie is geschreven.

• 12 September 2023 - 22:51

Chantale Lhersonneau :

What a journey you make! For sure you’ll now know more of Normandy than any French!!! [e-1f44d][e-1f3fb][e-1f602][e-1f618]