Deauville - Reisverslag uit Merville-Franceville-Plage, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Deauville - Reisverslag uit Merville-Franceville-Plage, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Deauville

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

06 September 2023 | Frankrijk, Merville-Franceville-Plage

Eerste nacht in ons huisje au bord du mer et à campagne. Met de ventilator aan was het prima slapen. Tegen de ochtend zelfs wat fris. De 40 cm minder van het bed misten we niet echt. Thuis 180 breed, nu 140 breed. Leek ons eerst wat erg klein. Gelukkig viel het dus erg mee.

Wat laat uit bed. Ontbijtje maken en in de tuin opeten. Voor mij yoghurten voor Mick brood met jam gemaakt door de eigenaresse. Ik dacht dat ik kwark voor Mick had gekocht, heb ik 500 gram crème fraiche gekocht, dompie. Gekookte eitjes, van de kippen hier, smaakten voortreffelijk. We zijn wat lui. Lezen lekker de kranten en luieren vooral. Rond elven gaan we douchen en een klein uurtje later zitten we in de auto op weg naar Deauville, 45 minuten rijden.

We parkeren op een groot plein in het centrum. Reteduur natuurlijk. We wandelen richting de haven. We zien een leuk niet te chique restaurant. We bestellen een entree et plat. Mick frisse salade en dorade royal en ik gravad lax en tonijn. Glaasje rosé erbij. In de schaduw met een lekker windje want het is 30 graden. Na een uur nog geen voorgerecht, de ober had al een keer aangekondigd dat het er aankwam. Nu kwam de manager met uitleg en excuses. Maar een koki.p.v. twee in de keuken. Dan brengt de ober eindelijk de voorgerechten en zet bij een Nederlands stel achter ons neer die net hadden besteld. Onze bek viel open. Bleek dat dit voor ons was. Aan een gerecht was al een hap van de meloen genomen van de ander niet. Dus ene werd neergezet en het andere voorgerecht werd met een stuk meloen aangevuld. We vielen aan, het was inmiddels al 2 uur. Ik bestelde nog een rosé en die kregen we ter compensatie.

Toen kwam het hoofdgerecht, tweemaal tonijn. We gaven aan dat we een tonijn en een dorade hadden besteld. Weer excuus van de manager, die overigens erg vriendelijk was. Mick kon de tonijn eten en deze werd dan niet berekend. We konden nog koffie van het huis krijgen maar we waren er klaar mee. Eten was gelukkig heerlijk. Wel erg veel knoflook; die proeven we nog.

We wandelen langs de haven naar la plage. Mick gaat dan de auto ophalen, parkeertiid was inmiddels verstreken en parkeert bij het strand. Ik loop het strand op over de vlonders langs rijen met badhokjes. Er wapperen allemaal Amerikaanse vlaggen. Bij elk badhokje staat een houten hek met een naam van een filmster. Grappig. Ik fotografeer de bekende gekleurde parasols met privacy gordijnen. Ik ga bij het hokje van Sean Connery in de schaduw zitten en wacht op Mick.

Dan gaan we een koele coca zero op een terras aan het strand drinken. Tot 3 x toe vragen of we coca zero hebben besteld. Schrijf het dan op of zo. My God, hoe moeilijk is dat. Direct betalen. Pfff, €16 voor 2 colaatjes van 33 cl. Wat een geld. Voor die prijs zat er wel een half schijfje citroen bij, dat dan weer wel.

Inmiddels is het half 5, we gaan naar de auto en op naar de Aldi. Rosé scoren. Van ‘onze’ Oppidum rosé nog maar 2 flessen. Sorry El, die drinken wij hier op[e-1f648] Nog maar eens bij een andere Aldi kijken. We kopen stokbrood en vleeswaar en kaas. Vanavond eten we makkelijk in de tuin van ons mooie huisje. Als we thuis komen, hebben we post! Een overzicht van restaurants en marktjes in de omgeving. Hoe lief is dat.

We genieten thuis van onze tuin. Af en toe horen we net als gisteravond en vanmorgen vroeg schieten. In de omgeving wordt duidelijk gejaagd. Dat heb je in landelijk gebied.Dan schenk ik voor ieder een glaasje rosé in en maak plateaus met kaasjes en vleeswaar. Stokbroodje erbij. De meisjes smullen. Het is nu wat betrokken en daarom wat koeler, graadje of 25. Prima uit te houden vanavond zo.