Granville - Reisverslag uit Antrain, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Granville - Reisverslag uit Antrain, Frankrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Granville

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

17 September 2023 | Frankrijk, Antrain

We slapen een beetje uit. Het tenslotte zondag, haha. Het regent een beetje. Niet heel erg maar toch een regen waar je zeiknat van wordt. We hebben geen haast vandaag. Mick springt als eerste onder de douche en ik daarna. We doen de laatste spullen in onze reistassen. Mick sleept ze naar beneden, mijn lief, ze denkt zo aan me. We ontbijten, drinken een kopje espresso en een kopje thee. Inmiddels is het droog. Mick rijdt de auto pal voor de deur en we kunnen inladen. We hebben zoals altijd als we met de auto gaan, veel te veel bij ons. Maar alles past in de achterbak, onder en achter de voorstoelen. Alleen tas met eten staat op de achterbank. Kwart voor 11 rijden we weg. We gaan naar Granville, dit moet een mondaine badplaats zijn. We rijden eerst even langs de supermarkt voor eten vanavond. In Frankrijk zijn de meeste supermarkten alleen zondagochtend geopend. Ik wacht buiten in de auto en vermaak me met selfies in portrait mode maken. Best goed gelukt, vind ik zelf[e-1f92a]

Rond een uur komen we aan in Granville. We parkeren de auto op een gratis parkeerplaats aan de rand van het centrum. We lopen langs de brocante markt. Een soort vrijmarkt met ouwe meuk. Niets voor ons, maar we vinden het grappig om te zien wat men aan ouwe zooi zoal aanbiedt.

De tourist information is natuurlijk al dicht van 1300 tot 1430, zoals in elke plaats. Klantvriendelijk vinden wij dit niet. Het zij zo. We hebben een map op ons mobiel. In een leuk straatje gaan we op het terras zitten. Het is redelijk weer. Half bewolkt en geen regen, dat was wel voorspeld, en prima temperatuur. We nemen allebei een galette, ik Normande met camembert en appeltjes in calvados, Mick Provence met ei, gedroogde tomaten, ham en kaas. We smullen van deze lichte maaltijd. We wandelen door het centrum en pakken de auto om naar de bovenstad te gaan. Te ver weg en te veel klim. We lopen daar rondom de klif. Het is eb en dat is een mooi gezicht. Op de punt zijn ook nog bunkers te zien. We pakken weer de auto en rijden door het centre historique. Leuke stad maar om nu van een mondaine badplaats te spreken….. De zon is inmiddels volop gaan schijnen en het is 26 graden. Pfff, warm. We zijn op regen en lagere temperaturen gekleed.

In een goed uur rijden we naar Antrain, dat ligt 15 minuten onder Le Mont St. Michel. We rijden deels over de snelweg en deels over landwegen er in een keer naar toe. De eigenaresse had helaas niet zoals beloofd de code van het sleutelkastje gestuurd. We maken ons er onderweg druk om. We bellen haar, geen contact. We vermoeden dat ze ons dan wel zal opwachten. Nou niets is minder waar. Geen eigenaresse, mail, sms of Whatsapp met code. De buren proberen haar te bellen en weten het ook niet. Alhoewel ik na 2 weken Frankrijk inmiddels een aardig woordje Frans kan reutelen ( wat ik erg leuk en ook erg handig vind) gaat de communicatie nu toch met handen en voeten. Dan komt er een andere buur, een jonge vrouw die Engels spreekt. Hiep hoi. We zitten midden op de campagne, het platteland. En op dit landweggetje staan 3 huizen/boerderijen. We hebben hier maar 3G. Was dat niet van voor de oorlog? Ik mag mijn telefoon connecten met haar telefoon om e-mails binnen te harken want die komen niet via 3G[e-1f648] Heel lief maar er komt geen mail van de eigenaresse binnen. Uiteindelijk krijgt de uitsluitend Frans sprekende buurman de eigenaresse aan de telefoon en krijgt de code. We kunnen erin. Gelukkig. We hadden dit al vooraf moeten betalen. Maar dat is het ergste niet, dan hadden we op zoek gemoeten naar wat anders. Al met al heeft dit 3 kwartier geduurd. Uiteindelijk ontvangen we via booking.com een berichtje dat haar telefoon kuren had. Nou dat kun je wel zeggen. Misschien komt ze vanavond langs. We will see.

Het is een mooi en ruim huis. Auto staat voor de deur en in no time is onze zooi binnen. Spullen in de koelkast, reistassen naar boven, schoenen uit, slippertjes aan, rosé inschenken, bakje chips en buiten onder de parasol. Het is een beetje broeierig weer maar we genieten lekker buiten.

Mick gaat pasta pesto maken. Hier in de middle of nowhere is natuurlijk geen restaurant op redelijke afstand te bekennen dus koken we zelf. Hadden we goed voorzien. Rustige avond en morgen op naar Le Mont St. Michel. We hebben al kaartjes gekocht, hoeven we niet in de rij te staan. Hebben we een hekel aan. Morgenmiddag wel wat regen voorspeld, nou ja we gaan het zien.

• 18 September 2023 - 09:38

Elly: