Bari - Reisverslag uit Bari, Italië van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Bari - Reisverslag uit Bari, Italië van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Bari

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

04 Mei 2019 | Italië, Bari

Dag 1 - 3 mei 2019 Bari - half zon/half bewolkt - 22 graden - 20.715 stappen - 13,9 km

Vakantie! Jippie! En dan om 5 uur opstaan. Echt dat went nooit bij ons. Ik was natuurlijk al om kwart voor vijf wakker en dacht, nu niet in slaap vallen. En natuurlijk gebeurde dat wel en werd ik ruw uit m’n slaap gehaald door de wekker. Even 5 minuten bijkomen en hup eruit. We gaan op reis dus..... Kwart voor zes stonden we gesteven en gestreken beneden en reed onze taxi voor. Hier houden we van zo keurig op tijd. In no time waren we op Schiphol. Inchecken ging snel, beveiliging niet. Mick moest haar rugzak open maken en er waren 4 wachtenden voor haar. En dan staan er 4 man/vrouw omheen niks te doen. We begrijpen hier nooit wat van. Gelukkig zijn ze op Schiphol de laatste jaren erg vriendelijk. Ach, we zijn op vakantie dus we maken ons hier druk om. Terwijl Mick in de wacht stond, ben ik in de Starbucks rij gaan staan. Een espressootje had ze wel verdiend. Ons meegenomen bammetje erbij opgegeten want daar hadden we natuurlijk nog geen tijd voor gehad. Nam zelf een bakkie thee hoor.

We hadden een prima vlucht. Allebei zo’n anderhalf uur geslapen. Kijk, dat hebben we maar mooi ingehaald. Rond 10 uur landden we op Bari vliegveld. Koffers kwamen snel en hup naar de autoverhuur balie. Ging wat traag, 2 bestuurders dus extra werk. Gelukkig hadden we geen auto van Avis of Hertz want daar stonden toch rijen. Buiten de auto oppikken, een blauwe Clio. Lekker vertrouwd.

In een klein half uur, met een gemiste afslag (haha), waren we bij onze bed & breakfast. Claudia is een leuke gastvrouw. Ze verhuurt maar 1 kamer. Koffers op de kamer en 600 meter verderop de auto parkeren voor € 4,- per dag. Kijk dat zijn nog eens prijzen.

Daarna teruggelopen, bakkie koffie en thee met wat lekkers zoet erbij. Tijd om Bari te gaan verkennen. B&B is aan de rand van het oude centrum, ligt dus ideaal. Lekker slenteren en ergens in een straatje half in de zon, een glas wijn voor mij en een cola zero voor Mick met focaccia. Ja, er moet er een verstandig blijven. En dit alles voor nog geen tientje. Daarna lekker door de smalle straatjes geslenterd, kerken bezocht, kaarsje voor papa, meneer en mevrouw Fleers, Juul, Joep, Saskia en Joost aangestoken, het kneden van orecchiette pasta (oortjes pasta) door de locale vrouwen bewonderd en een ijsje bij de beste gelateria in town gescoord.

Het is nog vroeg in het seizoen dus niet zo druk. Wel 2 groepen van een cruiseschip. Bij de duomo was een begrafenis aan de gang dus die gaan we morgen bekijken. We zagen bij een oude dame die op 3 hoog woont dat iemand voor haar boodschappen had gedaan, deze in een emmer aan touw deed en dat de oude dame die zo omhoog hees. Simpel en doeltreffend.
In de oude stad zie je overal de was buiten hangen of op een rekje op straat. De deuren staan meestal open met zo’n fantastisch bloemetjes gordijn ervoor.

Tuurlijk iedereen heeft een mobiele telefoon en veel rijden op een Vespa maar het is hier toch een sfeertje van vroeger. Oude mannetjes lekker kletsen met een glas wijn in de kroeg. Buurvrouwen kletsen met elkaar. En het is gewoon Europa. Heerlijk om hier zo te zijn. Zo anders dan bij ons.

Rond half 5 vonden we het mooi. Even naar onze kamer, beentjes strekken en ff bijkomen. Foto’s uploaden, verslag schrijven en ondertussen kijken waar en wat gaan we eten vanavond. Mijn voorkeur gaat uit naar Italiaans (haha). Verheug me nu al op het heerlijke eten hier en natuurlijk de wijnen. Puglia is het grootste wijngebied van Italië...... Neem wel wat extra pondjes mee naar Nederland.

Na het relaxen zijn we over de Corso Vittorio Emanuele II naar de oude stad gelopen om te gaan eten ergens op de Piazza Mercantile. Dit plein is op vrijdag en zaterdag the place to be voor de jongeren. En als bijna 60-ers scharen wij ons daar nog onder, haha. Bij Bio 72 hebben we heerlijk gegeten. Voor mij inktvis met burrata en gemarineerde tomaten vooraf en orecchiette met inktvis/tomatensaus als primi. Jammie, jammie. De inktvis kwam vers uit de zee. Mick deed het met verse groente vooraf en orecchiette met fungi/vongole saus. Ze gruwelt van de zuignappen van de inktvis en vindt het rubber. Maar na een hapje vond ze dit de beste keus. Huiswijn, heerlijke primitivo, in karaf erbij. Daarna nog even door de verlichte smalle staatjes naar huis gelopen. 10 uur.... tijd voor ons mandje. Het was een lange dag maar een goed begin van onze Zuid-Italië roadtrip. Van Bari houden we al na 1 dag. Vergeten parel in het Zuiden. Heerlijk zo’n stad relatief onontdekt door de massa. Truste.

Dag 2 - 4 mei Bari - regen - 17 graden - 14.386 stappen - 9,68 km

We hebben allebei heerlijk geslapen. Altijd wennen een gewoon bed omdat we thuis in een waterbed slapen. Maar deze wende snel. Na een tijdje geluierd te hebben in bed gingen de dames uit bed. Heerlijke regendouche en in ons halletje waren verse croissants, vers fruit, yoghurt etc. En Mick blij met haar Nutella, haha. Bakkie thee en koffie. Beide goed.
De koffers even herschikt. Een grote en een kleine en alles lag verspreid. Dus even ieder eigen koffer, maakt het zoeken eenvoudiger en het leven simpeler.

Kwart voor elf waren we zover. Off we go. Bari verder ontdekken. Het miezert dus we nemen een klein pluutje van de B&B mee, zelf vergeten er een mee te nemen. Italië = zon dus wie denkt daar nou aan.

We zetten koers naar de Duomo, die is is tot 12 uur open. Mooie kathedraal met fraaie bogen, pilaren, altaar en crypte. Zo vaak zijn we nog niet in een crypte geweest. De banken in deze kerk zijn mooi strak met een mooie hout verbinding. Gisteren was hier een begrafenis. Alhoewel ik niet meer praktiserend katholiek ben, vind ik dit best een mooie plek voor een uitvaart. Beetje ver weg...

We wandelen verder en opeens gaat het toch wat harder regenen. Voordat de bui echt losbarst zijn we op Piazze de Mercantile een café ingedoken. Espresso en thee dan maar. Espresso kost € 0,80 maar er komt € 1,00 service bij. Haha, hadden we gewoon aan de toog een bakkie moeten slurpen. We wandelen verder richting het moderne gedeelte waar veel winkels zijn. Een mens moet wat met dit weer. Veel Italiaanse merken, gek hè. De autovrije winkelstraat, Via Sparano, zit vol sjieke winkels als Gucci, Max Mara maar H&M zit ook gewoon op deze A-locatie. Er klinkt mooie muziek door de straat. Maakt het winkelen aangenaam. Als ik een dansje maak als een soort singing in the rain heb ik bekijks. We gedragen ons als echte Nederlanders, kijken maar niet kopen. Een plu is niks dus bij de H&M voor Mick ook eentje gescoord.
Wat ons opvalt is dat er nog heel veel gerookt wordt hier. Weet niet of dat voor heel Italië geldt. En de verkoopsters staan gewoon voor de ingang van de winkel te paffen en trappen dan hun peuk uit. Wij vinden dit niet meer van deze tijd. Een rookgordijn als entree vind ik geen pan. Als ik de baas in de winkel zou zijn..... Zijn we zeikerds?

We lopen hierna toch de Barrio Vecchio in. Ondanks de regen schiet ik toch weer wat fraaie plaatjes en genieten we van het leven in de oude wijk. De vitrages en gordijnen zijn nu her en der weggeschoven en zo hebben we een kijkje in de huizen van de mensen. In dit kleine wijkje zijn, geloof ik, wel 25 kerken. En de huisjes waar we binnen gluurden waren mini kerkjes. Het geloof is hier groot. De huiskamers staan vol religieuze beelden en foto’s van de paus. Vind dat mooi om te zien alhoewel het katholieke geloof me niks meer doet. Kaarsje branden oké maar dat zie ik meer als een soort traditie.

We slenteren verder en we zijn na een paar uur de regen zat. Mick heeft natte voeten en ik kloot met paraplu in combinatie met fotograferen, wil m’n camera droog houden. Dus op naar een leuke tent voor de lunch. Mick wil geen pasta. Oef, en dat in Italië. We hadden net een spagetteria gezien waar alleen maar locals eten. Tja, verder lopen. En natter worden. Op het grote Piazza Mercantile zijn vooral restaurantjes op de toerist gericht. Maar dan zien we in een hoek een klein smal knijpje, Voglia pane e vino. Paar tafeltjes, sandwiches, charcuterie, kaasjes, wijn. De teksten aan de muur doen je geloven dat wijn het beste voor een mens is. Er is een schoolbord met remedies voor verschillende kwalen. Tegen de overgang helpen 2 flessen Nero di Troia. Per dag? Zou het echt?
Er zitten 2 Belgen (dat vernamen we later) en die gebaren met duim omhoog. Wij naar binnen. Vlak bij de deur, uitzicht op de regen op het plein, vleien wij ons neder. Doe ons maar een plateau met charcuterie en kaasjes uit Puglia. En laat dat vergezellen door locale wijn. Jezus, dat smaakt goed. En dan bedoel ik het eten hoor....

We zitten hier best. Mick sluit af met een espresso en ik met een zeg maar nee tegen chardonnay. En het is nog niet droog. Wat hebben we het hier naar ons zin. Ik app wat met Hetty in het Noord-Italië. Gezellig. We gaan toch maar naar onze B&B. Lekker luieren dan maar. Het is tenslotte vakantie. De weersverwachting voor morgen is overwegend zon dus wij zeuren niet. Op bed een boek lezen vinden we heerlijk.

Op onze kamer komen we in de relaxstand. Ik werk m’n foto’s bij, app wat met vriendinnen in Italië en Griekenland en familie in Nederland en lees de Volkskrant. Mick föhnt haar trainers droog:) Eerst zakt Mick in de twilight zone en later sluiten ook mijn luikjes.

Om half 7 of zo zijn we weer bij de mensen. We snorren wat op het internet voor een restaurant. Er zijn er een paar in de buurt en dat is wel aantrekkelijk met de regen. We lopen een rondje en vinden het of te simpel of te sjiek. Toch maar de oude stad in. We komen uiteindelijk bij La tana del polpo, gespecialiseerd in inktvis. Laatste vrije tafeltje is voor ons. Eerst maar een karafje wit en een karafje rood van de huiswijn. € 4,- voor een halve liter. In Nederland betaal je dat minimaal voor 1 glas. Het is huiswijn maar prima te drinken. En uiteindelijk drinken we dat niet eens helemaal op....
Mick bestelt zwarte tagliatelli met garnaaltjes en pistache pesto en ik gegrilde inktvis. Gewoon puur eten. Geen poespas. Dat is waar het om gaat. We smullen allebei.

We wandelen in de miezer regen terug naar onze B&B. Er ligt een lief briefje van Claudia over de check-out. Tot 11 uur hebben we de tijd. Mooi geen gehaast op vakantie. We pakken alvast in en ik zet nog een bakkie thee.

Ondanks de regen hebben we een heerlijke dag gehad. Maar we kijken wel weer uit naar het zonnetje morgen en de temperatuur van 22 graden.....

• 05 Mei 2019 - 04:52

Ankie:

Veel plezier in La Bella Italia

• 05 Mei 2019 - 06:07

Dennis:

lekker genieten de eerste paar dagjes van t mooie Italië ondanks de regen. viel spass !

• 05 Mei 2019 - 07:10

Chantale :

Enjoy fully your holidays Ladies. Here is too cold to enjoy the sunny sky outside. Too bad

• 05 Mei 2019 - 07:41

Marius:

Nou de meiden hebben het weer naar hun zin zo te lezen.
    Zo langzamerhand kunnen jullie wel een wereld-gids schrijven van leuke restaurantjes en kroegjes! Hihi...
    Nog ff één dingetje....we gaan niet lopen zeiken over rokers hè ! (Zei de junkie...)
    Geniet er van dames!!

• 05 Mei 2019 - 08:26

Inge:

Hey sisters,
    Weer lekker een paar daagjes relaxen en dat in het heerlijke Italië. Zonnetje komt zo ! xxx

• 05 Mei 2019 - 11:06

Bill Philipp:

living la dolce vita! i'm vicariously enjoying your vacation through the lens of Carla.... bring it on!

• 05 Mei 2019 - 21:32

Lidy:

Hallo meiden, nu wat een verhaal alweer zo aan t begin van jullie reis. Altijd leuk om te lezen en een beetje meegenieten zal ik maar zeggen.
    Nog een hele fijne tijd en lieve groet vanuit Schotland.!! Lidy

• 06 Mei 2019 - 05:04

Bart De Boer:

Zooo leuk om virtueel met jullie mee te reizen! :-) Veel plezier!

• 06 Mei 2019 - 13:03

Paola:

Beetje laat, maar daar ben ik dan! Heerlijk land hè! Jullie treffen het niet echt met het weer, wat uitzonderlijk slecht is in deze dagen, maar er valt evengoed zo veel te doen.....en het eten ook in Puglia is niet mis...stel dat je van vis houd ;)
    Veel te zien ook daar en het leven kabbelt er ook nog redelijk op een ouderwetse manier voort met als contrast de mooie en dure winkels idd. en dit is maar één regio van Italie! De grootste wijstreek van Italie......of dat klopt?......Italie is overal één wijngaard! :D Lekker veel lokale tentjes opzoeken en vooral van de lokale specialiteiten genieten, maar dat zal wel lukken. Verder is de zee en de eilanden (Tremiti) ook de moeite waard, maar één ding tegelijk! Veel plezier verder! Kus
    Hetty