Derry - Reisverslag uit Londonderry County Borough, Verenigd Koninkrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Derry - Reisverslag uit Londonderry County Borough, Verenigd Koninkrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Derry

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

29 April 2022 | Verenigd Koninkrijk, Londonderry County Borough

We zouden om half 9 ontbijten en dan moeten wij de wekker zetten. We hebben heerlijk geslapen alhoewel we wel aan het 1.40 m bed moesten wennen, je komt elkaar de hele nacht tegen. Haha.

Ik ging beneden even een föhn vragen en kijken of ze een adapter hebben. Föhn ja en adapter ook ja. Het was een Samsung adapter die ook op een iPhone moet passen. Maar het Samsung snoertje bleek stuk te zijn. Ons eigen snoertje deed het wel. De truc van onze vriendin Monique (half Engelse dus zij kan het weten) met een pen of lepeltje in bovenste gat en dan stekker erin werkte namelijk niet.

Twee uitermate vriendelijke dames voorzagen ons van ontbijt. Voor ons geen full English breakfast. Wij zijn niet zo van de vettigheid. Mick nam dan wel scrambled eggs en ik deed het met toast en jam. Pot sterke koffie voor Mick en een pot sterke thee (2 zakjes!!) voor mij. Zo wij waren wakker.

Even over 9 uur liepen we al op straat en al lopende kwamen we erachter dat wij in Free Derry overnachten. Dat vinden wij bijzonder en we slapen aan de achterkant van het Free Derry museum en de Bogside.

De eerste wandeling was langs de murals (street art) van Free Derry en Bloody Sunday. Ik was helemaal in mijn nopjes. Mooie murals en historische plek. Super combinatie.

Hierna wandelden we 2 straten verder en waren in het centrum. In een hardware shop kochten we een adapter, € 4,-, dus niet moeilijk doen. Ik schoot plaatjes van de Guildhall en daarna klommen we de Derry Walls op. Een muur rondom het centrum. We wandelden in het zonnetje, ik liep zelfs zonder jas. Mooie uitzichten. Hey, beneden een terrasje in de zon. Thee (groenethee gelukkig en niet van die zwarte thee) voor mij en Mick uiteraard een goede espresso. Zo dat ook weer geregeld. Gezellig met de eigenaresse gesproken en we zijn erachter dat er tig dialecten in Ierland gesproken worden. Zij komt uit Tipperary en kon in het begin de Noord-Ieren niet verstaan. Grappig.

We vervolgden onze wandeling. Her en der zagen we fraaie street art, zoals de Derry Girls. Ik zocht hier een goede hoek om een foto te maken want er zat een echtpaar aan een picknicktafel er voor. Wilden ze al opstaan om mij vrij baan te geven. Nou, ik was flabbergasted. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik bedankte ze vriendelijk, ze mochten van mij gewoon blijven zitten. Maar wat een vriendelijkheid hier weer.

Na deze ronde over de muur was het tijd voor lunch. We liepen de Derry Walls in en vonden een tafeltje in de zon. Een heerlijke kip-pesto tosti. We genoten van het eten en het zonnetje.

Ik zag dat we een paar straten met murals overgeslagen hadden en dat kan natuurlijk niet. Dus eerst weer een stukje wandelen naar The Fountain. Later bleek dat dit het protestantse deel is. Typische Ierse huizen en voortuinen met de auto’s op de oprit. Foto’s van vroeger en wat street art. Dwars door de Derry Walls terug naar St. James street. Naar de street art van o.a. de Dalai Lama. Deze hadden we in een van Joanna Lumley’s reisprogramma’s gezien. Ook weer een zeer fraaie street art en in de kleine straten eromheen waren ook wat fraaie kunstwerkjes op de muur.

Ons laatste onderdeel was het Free Derry museum. We kregen senior citizen korting (60 ). Jippie!! De man achter de balie borg onze tassen op, hoeven jullie niet te sjouwen. En liep met ons mee en introduceerde ons in het museum en vertelde ook nog even dat zijn broer op 17-jarige leeftijd op Bloody Sunday is doorgeschoten. Pfff, dat kwam binnen. Het museum vertelt de aanloop naar Bloody Sunday 30-1-1972, uiteraard Bloody Sunday zelf en de naweeën hiervan. En in 2010 na 12 jaar onderzoek eindelijk het excuus van de Britse regering dat de doodgeschoten Ieren onschuldig waren. Ik heb hier indertijd (1972) als meisje van 12 toch wel een en ander van meegekregen maar wist het fijne er niet van af. Heb zelfs een paar jaar met een meisje uit Londonderry gecorrespondeerd. Thuis maar eens kijken of ik die brieven nog heb. Geëmotioneerd en onder de indruk kwamen we weer buiten. Gelukkig scheen de zon. We liepen het kleine straatje door en waren weer thuis in y b[e-38]b Abbey.

Zo schoenen uit, teenslippers aan dan kunnen die voeten even rust en luchten. Wifi is in de gezellige gemeenschappelijke ruimtes. Luie banken, tafels en een voetbal memory kamer.

We zetten een kop thee, helaas alleen zwarte, en doen een greep in de koekjestrommel. Foto’s uploaden en bekijken en verslag schrijven. Beetje bijkomen. Dan gaan we zo optutten en de pub in en ergens een hapje eten. Wie weet komen we nog ergens een leuke jazz sessie tegen, er is nu namelijk een jazz festival in Derry.


  • 19 Mei 2022 - 12:52

    Paola:

    Ongelooflijk hoe georganiseerd jullie altijd zijn! Een beste dot reiservaring zit daar achter! Zo leuk! Ik blijf van jullie leren al reis ik zelf niet meer! Doei!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Londonderry County Borough

Carla

Reisgek!

Actief sinds 11 Nov. 2014
Verslag gelezen: 56
Totaal aantal bezoekers 20480

Voorgaande reizen:

14 Mei 2024 - 20 Mei 2024

Paolo knuffelen

01 April 2024 - 08 April 2024

Châteauroux en Parijs

23 Februari 2024 - 16 Maart 2024

Costa Rica

25 Oktober 2023 - 10 November 2023

Olijven plukken en logeren bij Joke

03 September 2023 - 24 September 2023

Frankrijk op de bonnefooi

09 September 2022 - 25 September 2022

Piemonte

26 Mei 2022 - 19 Juni 2022

Roadtrip Spanje

28 April 2022 - 02 Mei 2022

Roadtrip Noord-Ierland

12 Juli 2021 - 28 Juli 2021

Roadtrip IJsland

17 November 2019 - 06 December 2019

Rondreis Egypte

03 Mei 2019 - 24 Mei 2019

Roadtrip Zuid-Italië

15 Mei 2018 - 12 Juni 2018

Roadtrip Namibië-Botswana-Vic Falls

05 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

Iran

03 Februari 2016 - 29 Februari 2016

Myanmar

16 Januari 2015 - 15 Februari 2015

Reis huwelijk Dennis-Shintaria en Laos-Cambodja

Landen bezocht: