Belfast - Derry - Reisverslag uit Londonderry County Borough, Verenigd Koninkrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Belfast - Derry - Reisverslag uit Londonderry County Borough, Verenigd Koninkrijk van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Belfast - Derry

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

28 April 2022 | Verenigd Koninkrijk, Londonderry County Borough

Ons eerste tripje dit jaar. 5 dagen Noord-Ierland. Op tijd met de bus naar Schiphol omdat het al dagen onwijs druk is. Tja, hoe slim zijn wij om in de meivakantie op reis te gaan.

Bij de veiligheidscontrole duurde het bijna 1 uur voordat we hier doorheen waren. Lange rijen en natuurlijk zoals altijd, Mick’s rugzak moest nader onderzocht worden. Op naar de paspoortcontrole. Noord-Ierland valt niet onder Schengen, helaas. We werden naar de zelfscan rij gedirigeerd. Of dit nou zo veel sneller gaat, ik betwijfel het.

Ok, 1,5 uur later waren we achter de douane. Eerst maar wat drinken. Cola zero met een zakje chips. Beetje kletsen, appen en we doen een glaasje rosé. Raakten aan de praat met een oudere man die ook naar Belfast vliegt.

Ruim voor vertrektijd waren we in de H-pier. Half uur voor vertrek was het gate nummer bekend, H5. We stonden voor in de rij maar mochten naar het speady boarding vak. Bleek dat we dit hadden. Wisten we niet. En toen begin het wachten. Rond vertrektijd kwam het Easyjet toestel voor de glazen hal. Er werden 2 trappen bij het vliegtuig gezet en vervolgens gebeurde er niks. Stewardozen van Menzis liepen rond en in en uit de hal. We hadden geen idee wat er aan de hand was. 50 minuten na schematijd konden de passagiers het vliegtuig uit en even later mochten wij erin. De piloot legde uit dat het vliegtuig vanwege air traffic control te laat geland was. En dat er geen veiligheidsmedewerker te vinden was die de deur naar de gang voor de aangekomen passagiers open kon doen. Dit geloof je toch niet. Schiphol, toch geen pikkepoelie vliegveld.

De stewardozen van Menzis deden hun naam eer aan want na 3 kwartier wachten antwoordden ze op de vraag waarom het allemaal zo lang duurt, dat dit komt omdat de passagiers nog moeten uitstappen. Slimpie!

Aan boord bood de piloot zijn excuses aan en deelde mee ook nog even mee dat door dit gezeik. (mijn woorden) we in het spitsuur terecht waren gekomen en in de wachtrij voor vertrek waren beland. Uiteindelijk vetrokken we ruim anderhalf uur later dan gepland….

Na een rustige vlucht landden we op Belfast International Airport. Paspoortcontrole ging redelijk snel en een zeer aardige douanebeambte. Hij vroeg wat ik ging doen en wees ons op het jazzfestival in Derry. Op naar de Hertz balie. Ook daar weer een ontzettend aardige Ier. De formaliteiten waren snel geregeld. Ik scoorde nog wat folders bij de tourist information zuil.

Op naar de auto. Onze oranje Clio vonden we al snel. Even de butsen controleren en fotograferen en hup op naar Londonderry dat nu vooral Derry genoemd wordt. De mobiel aangesloten op de CarPlay, adres ingevoerd, playlist van Spotify aangesloten en off we went. Links rijden en linksschakelen. Een dingetje. Maar mijn autocoureurtje was zo gewend! Ook mede dankzij mijn aanwijzingen; blijf links, neem de bocht naar rechts ruim, rotonde linksom etc.

We reden in de schemering, door al dat gekut op Schiphol niet bij daglicht, door de prachtig groene heuvels. Schapen, koeien en paarden. De stukken grasland zijn bezaaid met kleine struiken en waar wij sloten als afscheiding hebben, hebben ze hier heggen en rijen struiken. Apart gezicht. Had ik in de omgeving van Limerick ook al eens gezien. En zo in de schemering een mysterieuze rit. Omdat de A6 deels onder constructie was, en we op veel stukken maar 40 i.p.v. 60 mijl per uur mochten, duurde het ritje wat langer.

Even over half 10, gelukkig is het hier 1 uur vroeger, parkeerden we de auto voor ons hotel. Aanbellen, niemand aanwezig. Dan maar bellen. De eigenaar kwam met 5 minuten en wij konden alvast via de zijingang naar binnen op hem wachten. Een erg aardige Ier gaf ons de kamersleutel en legde een en ander uit. Zijn schoonzus woont in Haarlem dus dat was gelijk genoeg gesprekstof. We zetten een kop koffie en een kop thee en namen die mee naar de kamer. Daar komen we tot de ontdekking dat we onze verkoopstekkers voor Engelse stopcontacten niet meegenomen hebben. Dombo’s. Morgen maar even kijken hoe we dit gaan oplossen, want iPhone, iPad, fotocamera en iWatch moet opgeladen worden. Gelukkig heb ik een volgeladen powerbank bij me. Dat dan weer wel!

We gaan niet de stad in. We zijn best gaar en willen morgen fit zijn. Mick neemt als eerste even een douche. Futuristisch apparaat waarvoor zij haar bril nodig heeft om die te bedienen. De douche maakt een geluid alsof je opstijgt. Ik ga zo douchen en dan duiken we lekker ons mandje in.

Morgen Derry ontdekken. Zin in!

• 29 April 2022 - 00:25

Paul :

Dat was nog g eens een echte “ reisdag “ ..!!

• 29 April 2022 - 07:04

Monique Obdam :

Heel veel plezier! Trucje voor de stekker; zet de switch op uit (van het stopcontact) gebruik iets wat in het 3e gaatje past, bijv. Een theelepel of een pen) Als die erin zit kunnen jullie de NL stekker erin steken. Dan zijn jullie voor nu even “gered”. Veel plezier!

• 29 April 2022 - 07:31

Puck:

Heel veel plezier! Wat een eerste reisdag al weer met alles op schiphol, vanaf morgen echt heerlijk het land zien

• 29 April 2022 - 09:25

Lidy:

Meiden veel plezier op deze, in aanvang hectisch, trip. Geniet ervan en lees graag jullie verhaal.
    Dikke knuffel Lidy

• 29 April 2022 - 10:43

Geertje:

Echt weer op avontuur!!! Veel plezier ,ladys

• 30 April 2022 - 07:16

Mariska:

Never a doll moment als jullie op reis zijn toch?

• 02 Mei 2022 - 19:21

Ankie :

Oh wat heerlijk, Car & Mick op reis, wij reizen (lezen) mee -:)
    Veel plezier ladies

• 19 Mei 2022 - 12:58

Paola:

Dit was dus het begin! Ik heb "omgekeerd" gelezen! Maar het verhaal is kompleet en ik ben er weer blij mee!