Lang gekoesterde wens! - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu Lang gekoesterde wens! - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Carla Spierings - WaarBenJij.nu

Lang gekoesterde wens!

Door: Carla Spierings

Blijf op de hoogte en volg Carla

01 Oktober 2017 | Nederland, Haarlem

Nog even en dan is het zover. Onze lang gekoesterde wens komt uit en we gaan reizen naar en door een land, dat hoog op onze bucketlist staat:

Iran!!

Toch wel een bijzondere bestemming. Toerisme staat in Iran nog in de kinderschoenen. Hiep hoi. Blijer kun je ons niet maken.
Is het daar niet gevaarlijk? Dit is de meest gestelde vraag. Nee, Iran is een zeer veilig land, behalve in het gebied bij de grens met Irak en Afghanistan, een deel dat we uiteraard vermijden.
De mensen? Lees eens wat beoordelingen en niemand, maar dan ook niemand, spreekt negatief over de Iraniërs. Integendeel. Volop lofuitingen. Een van de meest gastvrije volken. Ze voelen zich vereerd dat je interesse hebt in hun land. En de kans is groot dat je zomaar bij ze thuis wordt uitgenodigd. Hoe leuk is dat?
Er is zoveel moois te zien in dat land. Zoveel mooie moskeeën, aparte gebouwen, bruggen, prachtige natuur, tuinen, theehuizen etc.
En de geschiedenis, een zeer lange, rijke en bewogen geschiedenis.
De cultuur, de geschiedenis, het eten, de mensen en zelfs de natuur…… Ja dat is allemaal dik in orde.

Dan de vraag: Gaan we als avonturiers (we hebben genoeg reiservaring), met z’n tweetjes, op pad? Regelen we alles zelf?
Na veel wikken en wegen hebben we dit keer besloten om met een groepsreis mee te gaan. Bij Djoser vonden we de reis en route die wij in gedachten hadden en het principe van Djoser spreekt ons aan. Met de groep reizen van plaats naar plaats, in de plaatsen waar je verblijft ga je je eigen gang (aansluiten aan excursies mag, maar hoeft niet), alleen logies en ontbijt zodat je niet verplicht bent om elke avond met de groep ergens te eten. En de groepen zijn klein, maximaal 20 personen. En ook niet geheel onbelangrijk, deze manier van reizen is in zo’n land toch wel ff goedkoper. Houden we genoeg centen over voor een volgende reis.....

We bereiden ons weer gedegen voor. Reisboeken doorspitten, boeken over Iran lezen, films over Iran zien en op internet van alles volgen zoals op Facebook de pagina See you in Iran.

Visum moet worden geregeld. Formulieren invullen, pasfoto’s laten maken, kopie verzekering maken en scan van pasfoto en paspoort mailen naar Djoser voor de visumuitnodiging (niet helemaal privacy proof). Dan paspoorten met alle formulieren en zo naar de ambassade.

Kleding. Ja dat is wel een dingetje. We moeten overal, en dat betekent vanaf het moment dat het vliegtuig het Iraanse luchtruim inkomt en daar weer uitvliegt de haren bedekken met een hoofddoek. De enige plek waarop dit niet hoeft is in onze eigen hotelkamer. De hoofddoek hoeft gelukkig niet strak om het hoofd, we mogen het best, zoals de moderne Iraanse vrouwen het tegenwoordig doen, wat losjes rondom ons hoofd draperen. En de politie is voor westerse toeristen gelukkig niet zo streng. Pffff.
De kleding moet lichaamsverhullend zijn, van nek tot pols tot enkel bedekt zonder zicht op vrouwelijke vormen. Oef. Dat betekent ruime lange overhemd blouses/tunieken tot halverwege de dij en lange broek of legging eronder. Ja, dat hebben wij nou net niet in de kast hangen. Dus dat betekende lenen van vriendinnen en vooral shoppen in de uitverkoop. Gelukkig mogen open schoenen dan weer wel.

Nog even buffelen op kantoor en dan off we go. Ik zal jullie weer op de hoogte houden van onze belevenissen. Althans dat ga ik proberen. Er is daar internet maar of we toegang tot alles zullen hebben. Heb al VPN gedownload. We will see. You will see.

Wordt vervolgd……

P.S. Mick wilde niet op de foto maar ze gaat wel mee:)

• 01 Oktober 2017 - 14:46

Lidy Weijers:

Hoi Monique en Carla,
    Spannend, wanneer vertrekken jullie precies?
    Ik zelf ga 5 november naar Zuid-Afrifa, namibie en Botswana. Begint ook op te schieten.
    Ben benieuwd naar jullie resiverslagen, leuk om mee te (be)leven!!

• 02 Oktober 2017 - 06:29

Monique O:

Geniet ladies!!! Goede en veilige reis XOX

• 02 Oktober 2017 - 07:26

Mariska:

Hoi Carla en Monique,
    Wat geweldig dat jullie kunnen gaan naar dit land, we zullen genieten van de verhalen die we van jullie krijgen al is het pas achteraf omdat je daar geen toegang tot internet hebt.
    Heel veel reisplezier en Car je ziet er zeeeer modieus uit met je hoofddoek, maar dat heb je ervoor over.
    Goede reis .
    Frans en Mariska

• 02 Oktober 2017 - 09:11

Angélique:

Hai schatten!
    Het is bijna zover!
    Ga onwijs genieten, al is het in bruka

• 02 Oktober 2017 - 10:09

Marina:

Hoi TO en MO,
    wat een gave reis gaat dat worden! Ik kijk nu alweer uit naar jullie verhalen en ongetwijfeld mooie foto's.
    Geniet!

• 02 Oktober 2017 - 17:40

Caroline:

Save journey girlzzzzz!!!! Ik hoop dat jullie Iraanse dromen uitkomen. Cheers! Caroline

• 02 Oktober 2017 - 18:47

Ankie:

Wow super! Geniet ervan en ik lees graag jullie reisavonturen.
    Liefs Mike, Ankie, Luc & Tijmen

• 02 Oktober 2017 - 19:31

Paola:

Hééééé Car en Monique!!...Dat wordt weer smullen van jullie foto's en verhalen....maar vooral voor jullie om het in levende lijven te mogen doen! Dapper van jullie hoor! Wordt vast weer een prachtreis! Geniet van de start en ik volg jullie graag weer. Liefs va hier waar ik een druk (bijna ) jaar achter de rug heb en een nieuwe baby (eindelijk een meisje), van Eva dit keer, op komst! Goeie start en tot horens!
    Hetty

• 03 Oktober 2017 - 21:37

Marianne:

Hi zusje en schoonzusje,
    Eindelijk gaat het dan gebeuren jullie (spannende) reis naar Iran.
    Het wordt vast een bijzondere reis, waar jullie altijd naar op zoek zijn.
    Het is dit keer dan wel een geheel verzorgde reis met Djoser, wat ook wel eens een keer lekker is.
    Mooie foto met je Iraanse kledij! Jammer dat "ze" ook niet op de foto wilde.
    Goeie reis en heeeel veeeel plezier saampjes en ook met de groep.

• 04 Oktober 2017 - 08:53

Ellen:

Hey allebei,
    Geniet nu al van je verhaal en de voorpret. Wat fijn dat je je gelakte teennagels kan laten zien. Niet alle moeite voor niets geweest.
    Lieve Car en Mick maak weer mooie herinneringen, geniet, doe voorzichtig, blijf gezond....
    Hug en liefs And en El. ❤️❤️

• 07 Oktober 2017 - 18:48

Marianne:

Wat een gedoe weer met dat vliegen.
    Gelukkig dat jullie altijd wel weer een oplossing vinden natuurlijk onder het genot van een paar drankjes en lekker eten.
    Enfin jullie zitten eindelijk in Iran, waar jullie heel vriendelijk zijn ontvangen door de Iraniërs.
    Nu de rest van de groep nog vinden en jullie kunnen met het reisprogramma starten.
    Ik hoop dat jullie een goede reisleider hebben.
    Lieve Carla ik heb weer in een deuk gelegen met het lezen van je reisverslag!
    Ik wens jullie een hele goeie rondreis met een gezellige groep en een fantastische reisleider.
    Liefs
    Marianne